صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

با وجود سانسورهای رسانه‌ای، اعتراض‌ها به رژیم صهیونیستی ادامه دارد

38 درصد اعتراض‌های جهان در حمایت از فلسطین است

تظاهرات‌ها در حمایت از مردم فلسطین در شرایطی در جهان همچنان ادامه دارد که رسانه‌های غربی، بنا بر دستور‌العملی که دولت‌های این کشورها اعلام کرده‌اند، به سانسور و کوچک‌نمایی این اعتراض‌ها دست می‌زنند. این در حالی است که مرکز مناقشات و رویدادهای جهانی که یک مرکز آماری درباره مناقشات و اعتراض‌هاست، در آماری خبر داده، 38 درصد اعتراض‌ها در جهان مربوط به جنگ غزه است.
به گزارش رسانه‌های امریکایی، سه‌شنبه شب نیز در ادامه اعتراض‌های مردم این کشور به جنگ غزه، صدها نفر با در دست گرفتن پرچم فلسطین به خیابان‌های نیویورک رفتند. در همین حال در گوشه‌ای دیگر از جهان، در توکیو، مخالفان جنگ علیه مردم فلسطین مقابل محل برگزاری نشست گروه هفت رفتند و با سر دادن شعارهایی آنها را در جنایات رژیم صهیونیستی دخیل دانستند.
تداوم اعتراض‌ها در جهان در شرایطی همچنان به قوت خود باقی است که به نوشته سایت شبکه خبری العالم، رسانه‌های امریکایی و اروپایی در واکنش به تظاهرات جهانی علیه جنایت‌های اسرائیل در غزه و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین که پایتخت‌ها و شهرهای مختلف شاهد آن هستند، سیاست سانسور و فریب افکار عمومی را در پیش گرفته‌اند. بنا بر این گزارش، رسانه‌های امریکایی و اروپایی در مقابل سیل پوشش‌ رسانه‌های مخالف جنگ که صفحات روزنامه‌ها و ساعت‌های بی‌پایانی را در تلویزیون به خود اختصاص می‌دهد، گزارش‌های خود را به تعداد انگشت‌شماری تظاهرات در مخالفت با جنایت‌های غزه تقلیل داده‌اند. آنها هیچ اشاره‌ای به میلیون‌ها نفر معترضی که علنی مخالف جنگ غزه هستند، نمی‌کنند.
این نوع روایت جهت‌دار در حالی است که پوشش مداومی نسبت به حمله حماس به رژیم صهیونیستی که هفتم این ماه آغاز شد، داشتند و به نوعی به رژیم صهیونیستی برای دست زدن به جنایات خود کمک کردند و در تدارک حمله زمینی این رژیم، به انعکاس بازدید رهبران ارشد غربی از جمله جو بایدن، ریشی سوناک، اولاف شولتز، امانوئل مکرون و ... به تل‌آویو پرداختند و درباره همبستگی این افراد با نتانیاهو بزرگنمایی کردند.
این در حالی است که این نخستین بار نیست که این رسانه‌ها دست به چنین اقداماتی می‌زنند؛20 سال پیش نیز زمانی که میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تظاهرات کردند تا به حمله ایالات متحده به عراق اعتراض کنند، روزنامه‌ها و مؤسسات رسانه‌ای غربی همین روال را در پیش گرفتند. در کل این رسانه‌ها جرأت نمی‌کنند به مخالفت فزاینده با نقشه‌های جنگی امریکا و شرکای صهیونیستی‌اش بپردازند. این به آن دلیل نیست که موضع واشنگتن قوی‌تر است، بلکه کاملاً موضوع برعکس است و نشان می‌دهد بر این کشور ضعف و بحران شدیدی مستولی شده است. این ضعف و بحران در جرم‌انگاری صریح اعتراضات علیه جنگ غزه نیز مشهود است. آنها معتقدند، سرکوب اخبار اعتراضات کافی نیست بلکه باید خود اعتراضات سرکوب شود. در اروپای غربی، پیش‌تر تلاش‌های گسترده‌ای برای محدود کردن شعارهای طرفداران فلسطین، ممنوعیت برافراشتن پرچم فلسطین یا حتی ممنوعیت کامل تظاهرات ضداسرائیلی انجام شده بود.
اقدامات مشابهی در ایالات متحده در حال انجام است و پیش‌تر در قطعنامه سنای امریکا به وسیله جاش هاولی جمهوری‌خواه، تهیه، ارائه و تصویب شده بود. طبق این قطعنامه، اعتراضات دانشجویان در دانشگاه هاروارد و بسیاری از مؤسسات آموزشی دیگر محکوم است و ادعا می‌کند که آنها طرفدار حماس و تروریسم هستند. این قطعنامه هفته گذشته به اتفاق آرا تصویب شد و هیچ نماینده دموکرات و حتی سناتور برنی سندرز اعتراضی نداشتند. با این حال و با وجود سانسور شدید رسانه‌های دولتی، نسل‌کشی در غزه و انزجار جهانیان نسبت به آن ادامه دارد و حمایت از فلسطینیان نشان می‌دهد که روایت تبلیغاتی امپریالیست غرب چقدر شکننده است.

جستجو
آرشیو تاریخی