صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و چهار - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

ژیل کپل: سخنان نصرالله اعلان یک نزاع جهانی بود

رادیو بین‌المللی فرانسه در گزارشی به بازنشر اظهارات «ژیل کپل» اندیشمند سیاسی و اسلام‌شناس مشهور فرانسوی درباره سخنرانی اخیر دبیرکل حزب‌الله لبنان پرداخت. به گزارش «ایران» به نقل از سایت این رادیو، کپل، کارشناس مسائل جهان عرب در مقاله‌ای در هفته‌نامه فرانسوی «اکسپرس» از سخنرانی سوم نوامبر رهبر حزب‌الله لبنان، به عنوان اعلان یک منازعه جهانی یاد کرده است. او گفته است، اغلب تحلیلگران به عمق پیام سخنان نصرالله پی نبردند در حالی که نصرالله در سخنان خود چهارچوب نبردی را تعیین کرد که قرار است «محور مقاومت»، یعنی حکومت تهران و حزب‌الله لبنان و دیگر نیروهای نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی علیه «دشمن» هدایت کنند.

روسیه، متحد بالقوه محور مقاومت
به گفته ژیل کپل، این «دشمن» فقط به اسرائیل محدود نمی‌شود، بلکه در برگیرنده «امریکا و غرب صلیبی، استعمارگر و امپریالیست» است.
ژیل کپل تصریح کرده است که در پس این صحنه مسکو و پکن به عنوان متحدان بالقوه «محور مقاومت» در یک نظام بین‌المللی آشفته قابل رؤیت هستند و تهران و حزب‌الله قصد دارند از این آشفتگی در پرتو حمله هفتم اکتبر به اسرائیل بیشترین بهره‌برداری را کنند.

مرزبندی ایدئولوژیک ،هدف نصرالله
هدف دیگر سخنان نصرالله، به گفته ژیل کپل، جا انداختن روایت ایدئولوژیک تهران از نبرد با «دشمن» در اذهان مسلمانان عرب و در مقابل رهبران سنی است که با اسرائیل مصالحه کرده‌اند. ژیل کپل می‌افزاید: هدف سخنرانی سوم نوامبر حسن نصرالله نه گشایش جبهه جدید جنگ در مرزهای شمالی اسرائیل با لبنان، بلکه گشایش جبهه جنگ در مقیاس خاورمیانه و جهان است.

مقاومت، طرف گفت‌و‌گو
در خاورمیانه
ژیل کپل در جای دیگری از مقاله خود مدعی است پیش‌درآمد حمله هفتم اکتبر به اسرائیل را جلسات متعدد هماهنگی در بیروت و دیگر جاها میان حزب‌الله، حماس و نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است. او ادعا می کند که در زمینه عملیاتی حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل با مشارکت نیروی قدس صورت گرفته است؛ یعنی تنها نیرویی که به لحاظ لجستیکی قادر بوده وسایل الکترونیکی پیشرفته را برای خنثی کردن موانع مرزی اسرائیل در غزه تأمین کند. ژیل کپل در پایان گفته است که با دمیدن بر آتش منازعه، حزب‌الله قصد دارد «محور مقاومت» را به عنوان طرف اصلی گفت‌و‌گو در خاورمیانه تحمیل کند.

جستجو
آرشیو تاریخی