صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و سه - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و سه - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

جلسه دادگاه تجدیدنظر اسیر ایرانی در سوئد با تذکر به وکیل منافقین همراه شد

پرونده «نوری»، بهانه سفیدشویی خیانت به ایران

جلسه دادگاه تجدیدنظر حمید نوری، شهروند ایرانی بازداشتی در استکهلم سوئد، روز دوشنبه 15 آبان برگزار شد. به گزارش مهر، وکیل گروهک تروریستی منافقین در این جلسه ادعاهایی بی‌ارتباط با پرونده مطرح کرد که منجر به دریافت تذکر از قاضی شد.
«مجید نوری»، فرزند حمید نوری، با انتشار ویدیویی در صفحه «ایکس» درباره این جلسه گفت: تلویزیون گروهک تروریستی منافقین دوشنبه در حال تهیه گزارش است و دلیل تهیه گزارش این است که «کنت لوئیس»، وکیل این گروهک در دادگاه صحبت می‌کند. وکیل منافقین در جلسه دادگاه پرونده اصلی را به کلی رها کرده و دنبال این است که لکه ننگی را از گروهک تروریستی منافقین پاک کند.

روایت فرزند نوری از دادگاه
فرزند حمید نوری در خصوص نحوه تلاش وکیل منافقین و تذکر دادگاه به او گفت: صرف‌نظر از کشتارهایی که منافقین علیه مردم ایران مرتکب شده و نمی‌توانند آن را انکار کنند، یکی از جنایت‌های این فرقه همکاری با رژیم بعث عراق علیه ملت خودشان بوده و تمام تلاشی که کنت لوئیس در دادگاه  کرد، در راستای این است که این ننگ را پاک کند و این کار را از طریق پخش کلیپ و طرح ادعاهای کاذب دنبال می‌کند. به گفته مجید نوری، قاضی دادگاه به وکیل منافقین تذکر داده و گفته که اظهارات وی مرتبط با پرونده نیست.

 منافقین در تنگنا
تقلای اصلی منافقین در این مقطع، رفع اتهام همکاری با دولت عراق در جنگ علیه ایران است. اثبات این اتهام می‌تواند روند دادگاه را تغییر دهد و این گروهک را نه به عنوان جریانی سیاسی؛ بلکه به مثابه گروهکی تروریستی و خائن به میهن قلمداد کند. به تبع این راهبرد سازمان، وکیل آنها نیز معطوف به نمایش استقلال عمل منافقین از دولت صدام بود که در همین راستا قابل ارزیابی است.
گفتنی است، سازمان منافقین با صرف مبالغ هنگفت و استخدام گران‌قیمت‌ترین وکلای خارجی و پرداخت رشوه‌های هنگفت در اکثر پرونده‌های بین‌المللی مانند اتهام پولشویی و سوءاستفاده از پوشش خیریه، همواره سعی داشته روند محاکم قضایی را به نفع خود کند. این گروهک حتی در مواقع بحرانی اعضای خود را وادار به خودسوزی کرده است.
 دادگاهی اساساً نامشروع
درباره اصل ورود حمید نوری به سوئد و دستگیری او در این کشور باید خاطر‌نشان کرد، اصل کشاندن نوری به سوئد با خدعه، برنامه‌ریزی قبلی و با هدف محاکمه او صورت گرفته و همین موضوع اولین حقی است که از او ضایع شده است. گفتنی است، در خصوص اینکه چه کسی یا چه گروهی این توطئه را طراحی و اجرا کرده در بین خود ضدانقلاب اختلاف است و ایرج مصداقی از اعضای سابق منافقین و نزدیک به تشکیلات شیرین عبادی مدعی است، با طرح و نقشه او بوده که حمید نوری به انگیزه فعالیت اقتصادی به سوئد آمده و در مقابل، منافقین خود را در این ماجرا همه‌کاره می‌دانند و مصداقی را تخریب کرده و عنصر وابسته به جمهوری اسلامی می‌خوانند!
نکته دوم به ماهیت سیاسی و نمایشی این محاکمه باز می‌گردد که مشروعیت و صلاحیت این دادگاه را زیر سؤال برده است؛ پوشیده نیست که دولت سوئد و دستگاه اطلاعاتی این کشور عمیقاً زیر نفوذ دولت صهیونیستی و سرویس اطلاعات خارجی این رژیم قرار دارد و طراح و سناریونویس اصلی این نمایش موساد است و منافقین یا هر عامل دیگری صرفاً بازیگران این صحنه‌اند.
نکته دیگر به خود روند بازداشت، بازجویی و فرایندهای قضایی یک‌طرفه و ناعادلانه سوئد باز می‌گردد که ناقض هرگونه بی‌طرفی پلیس و دستگاه قضایی این کشور است. علاوه بر نقایص متعدد حقوقی مانند بازداشت تحت شرایط سخت، شکنجه روحی و جسمی و خودداری از ارائه خدمات اولیه پزشکی به نوری، باید به ممانعت دادگاه سوئد از شهادت شاهدان حمید نوری اشاره کرد. به گزارش میزان به نقل از مشاور خانواده حمید نوری، دادگاه‌های سوئد، چه در محاکمه بدوی و چه در تجدیدنظر، تنها ادعاهای یک طرف را شنیدند و آن ادعاهای شاکیان است. دادستان‌ها هیچ تحقیق بی‌طرفانه، عینی و کاملی انجام ندادند.
در دادگاه روز دوشنبه نیز یکی از سه تذکر وکلای حمید نوری به دخالت «امید فرهند»، پلیس ایرانی‌تبار سوئد بازمی‌گشت که ۶۳ بار بدون هماهنگی با نوری دیدار داشته و وکلای حمید نوری خواستار توضیح در این‌باره شدند که چرا یک افسر پلیس که باید بی‌طرف عمل کند تا این حد تلاش کرده خود را به حمید نوری نزدیک کند؟

جستجو
آرشیو تاریخی