صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و سه - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و سه - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

در نشست واکاوی نقش حقوق بین‌الملل بشردوستانه در خصوص فجایع غزه عنوان شد

پیشنهاد ایران برای برگزاری اجلاسیه جهانی کمک به فلسطین

مهسا قوی قلب
خبر‌نگار

پیرحسین کولیوند در نشست واکاوی نقش حقوق بین‌الملل بشردوستانه در خصوص فجایع غزه (نقض‌ها و راهکارها) با اشاره به اینکه نقض قوانین آشکار بین‌المللی باید به صورت هدفمند و یکصدا اعلام شود، گفت: از زمان شروع حملات به غزه جمعیت هلال احمر به واسطه حس بشر دوستی، تلاش کرد، در این عرصه خدمات‌رسانی انجام دهد، در همین راستا با همکاران مختلف از جمله رئیس صلیب سرخ برای امدادرسانی تماس‌هایی داشتیم. چندین جلسه هم با رئیس هلال احمر مصر تماس تلفنی برقرار کردم تا کمک‌ها سریع‌تر ارسال و سازه‌های بیمارستان سیار به مرز رفح فرستاده شود.

اعلام آمادگی برای بانک خون و محموله دارویی
او با اشاره به جنایات فجیع رژیم صهیونیستی و نقض حقوق بشر افزود: تا زمانی‌که درگیری‌ها منجر به آتش بس نشده، تعداد مصدومان و مجروحان روز به روز بیشتر می‌شود و باید برای امدادرسانی فعالیت‌های بسیاری داشت. ما اعلام آمادگی برای ایجاد بانک خون کردیم تا کمبود خون اصلاح شود و به ارسال محموله‌های دارویی و زیستی مردم اهتمام جدی داریم، این در حالی است که درخواست اجلاسیه فوری داریم تا نقض قوانین آشکار بین‌المللی به صورت هدفمند و یکصدا اعلام و راه‌های کمک‌رسانی بیشتر از امروز باز شود، خوشبختانه موافقت‌هایی شده و بزودی این اجلاسیه برگزار می‌شود.

نقض آشکار قوانین بین‌المللی در حوزه امداد
به گفته کولیوند مرز رفح گاهاً باز و اقلام ناچیزی ارسال می‌شود. تاکنون تمام قوانین زیر پا گذاشته شده، از آن جمله حمله به آمبولانس‌ها و نیروهای امدادی، کودکان، زنان، سالمندان و افراد بی‌دفاع نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. راهکارهای مختلفی پیگیری شده تا بتوان روشی را برای ارسال اقلام زیستی و امدادی پیدا کرد. از سویی دیگر سوخت‌رسانی به مراکز درمانی اهمیت بالایی دارد، نبود سوخت و ناامنی گویی یک حمله دیگر به مجروحان و مصدومان جنگ است.
رئیس جمعیت هلال احمر کشور در ادامه اضافه کرد‌: مستنداتی را آماده کردیم تا با رؤسای هلال احمر و صلیب سرخ کشورهای دیگر اعلام جرم کنیم. باید در پیگیری این مسأله با دیگر کشورها همصدا باشیم. در غزه واقعاً نقض آشکار حقوق بشر را شاهد هستیم. نیروهای هلال احمر باید بتوانند بدون هیچ محدودیتی کار امدادرسانی انجام دهند اما در غزه این‌گونه نیست.

جنایات رژیم صهیونیستی منحصر به همین ۳۲ روز نیست
کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر نیز ضمن تشکر از خدمات هلال احمر در این مقطع حساس، درباره نقض حقوق بشر در غزه در این نشست بیان کرد: جنایات رژیم صهیونیستی منحصر به همین ۳۲ روز نیست. ۷۵ سال اشغال و تجاوز را شاهد هستیم. آوارگی بیش از ۷ میلیون نفر و مجروحیت و مصدومیت صدها هزار نفر توسط رژیم صهیونیستی در این سال‌ها دیده شده، از این رو جنایات عظیم رژیم صهیونیستی باید در پیگیری‌های حقوقی، قضایی و بین‌المللی مدنظر باشد.
او افزود: نکته اینجاست که  صهیونیست ها از حمایت تمام قد امریکا برخوردار است. وقتی امریکا خود را پیشرو در معاهدات حقوق بشر می‌داند، به‌جای اینکه جنگ را محدود کند، حمایت مالی لجستیکی به رژیم صهیونیستی به میزان بیش از ۱۴ میلیارد دلار را انجام می‌دهد؛ خود در صحنه حضور دارد و در جنایات شریک است. ۴۰ هزار نفر تا الان در نوار غزه مصدوم و مجروح شده‌اند، این رقم شاخصه جنایات رژیم صهیونیستی است. از این تعداد بیش از ۷۰ درصد زنان و کودکان هستند اما همچنان مدعیان حقوق بشر حرکتی نمی‌کنند، گویی اتفاقی نیفتاده و حقی نقض نشده است.

به‌کارگیری سلاح‌های ممنوعه
غریب آبادی با تأکید بر به کارگیری سلاح‌های سمی و ممنوعه از جمله فسفر سفید افزود: محاصره و حبس جمعیت، نابودسازی جمعیت و محروم کردن مردم از دسترسی به غذا و دارو نیز از مصادیق دیگر این جنایات است. اهداف مرتبط با قوانین و حقوق بین‌المللی در این جنایات محقق نشده، حمله به غیرنظامیان و اماکن غیر نظامی صورت گرفته و نزدیک به ۴۰ هزار ساختمان نابود شده است. مفاد کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو کاملاً نقض شده و شاهد نقض همه مفاد حقوق بشردوستانه بین‌المللی در ۳۲ روز گذشته هستیم. هنوز شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو اجلاس اضطراری تشکیل نداده و مدعیان سازمان‌های بین‌المللی گامی جدی در این عرصه برنداشته‌اند. چه باید کرد؟
او در پاسخ به این سؤال گفت: ما از جامعه بین‌المللی ناامید و شاهد بی‌عدالتی هستیم اما انتظارمان از کشورهای اسلامی بسیار بالاست.

 هر یک دقیقه، یک زخمی
خالد قدومی، نماینده جنبش حماس در ایران هم در این نشست ضمن تشکر از فعالیت‌های هلال احمر با شروع طوفان الاقصی گفت: 2 درصد از مردم غزه شهید یا مجروح شده‌اند، بیمارستان‌های غزه هر یک دقیقه یک زخمی و هر ساعت یک شهید را شاهد هستند. ۷۰ درصد ساکنان نوار غزه ناچار به ترک منزل خود شده‌اند. نیمی از بیمارستان‌های نوار غزه قادر به خدمات‌رسانی نیستند و ۵۰ درصد از واحدهای مسکونی بر اثر بمباران آسیب دیده‌اند و 10 درصد منازل غیر قابل سکونت و کاملاً تخریب شده‌اند. همچنین ۱۴ درصد از مساجد آسیب دیده و ۵ درصد به کلی منهدم شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی