صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و سه - ۱۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و سه - ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کارگروه نظارت پاسخ ابهاماتش را گرفت؟

آسمان استقلال آبی می‌شود

پس از اینکه باشگاه‌های سپاهان و پرسپولس با کسر امتیاز مواجه شدند، طی روزهای اخیر هم اخباری در مورد برخی قراردادهای استقلال منتشر و گفته شد قرار است پرونده باشگاه استقلال به‌زودی در اختیار کمیته انضباطی قرار بگیرد. این در حالی‌ است که مدیران باشگاه استقلال معتقدند که این باشگاه تخلفی در زمینه رعایت قوانین جدید نقل‌وانتقالاتی نداشته و آنها سعی داشته‌اند با دقت قانون سقف بودجه را رعایت کنند و در این زمینه بخشی از قرارداد اعضای کادرفنی و بازیکنان کسر شده است. با وجود این، طرح برخی ابهامات باعث شده تا اعضای کارگروه پرونده باشگاه استقلال را زیر ذره‌بین ببرند که آخرین خبرها حکایت از آن دارد که احتمالاً آبی‌ها از این مهلکه جانِ سالم به در خواهند برد و آسمان استقلال آبی می‌شود.
 قرارداد با یامگا
پیش از قانون جدید
یکی از ابهاماتی که درباره استقلال مطرح شده، مسأله قرارداد کوین یامگا مدافع فرانسوی آبی‌هاست که گفته می‌شود باشگاه استقلال پرداخت مالیات این بازیکن را بر عهده گرفته است. اگرچه قرارداد یامگا در زمان مدیریت مصطفی آجورلو بسته شده و در آن زمان صحبتی از پرداخت مالیات نبوده اما به گزارش فارس، پس از آن نیز یک متمم به قرارداد یامگا اضافه شده که در آن هم صحبتی از قبول پرداخت مالیات بازیکن توسط باشگاه نیست. البته درج عنوان «پرداخت خالص» این شائبه را به وجود آورده که باشگاه متعهد است مبلغ قرارداد را به بازیکن پرداخت کند اما با وجود این قرار نیست پولی اضافه به یامگا پرداخت شود و او تنها مبلغ درج شده در قرارداد را دریافت می‌کند. ضمن اینکه بر اساس قوانین جدید نقل و انتقالات باشگاه‌ها نمی‌توانند مالیات بازیکنان را پرداخت کنند که بر این اساس، بر فرض حتی اگر تعهدی هم ایجاد شده باشد توسط این قانون از آن جلوگیری خواهد شد .این ادله ارائه شده از سوی استقلالی‌ها باعث اقناع اعضای کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی شده است.
 مورد خالدآبادی
حل می‌شود
مورد بعدی که کارگروه از باشگاه استقلال توضیح خواسته، بحث قرارداد محمدرضا خالدآبادی دروازه‌بان جوان آبی‌هاست که با رضایت‌نامه‌ای 9 میلیاردی از تیم بنفش‌پوش جذب شده است. آن هم در دو چک چهار و پنج میلیارد تومانی که هنوز با هوادار تسویه نشده و ایراد کارگروه به آن است که چرا مبلغ رضایت‌نامه در سقف بودجه استقلال نیامده است. ضمن اینکه در حالی که گفته می‌شود قرارداد این بازیکن دو ساله است اما سه ساله هم عنوان شده و حتی گفته شده با یک متمم می‏تواند به پنج سال افزایش یابد که باشگاه البته باید این متمم را به سازمان لیگ ارائه کند. براساس قوانین جدید نقل‌وانتقالاتی، اگر قرارداد یک بازیکن با باشگاهی برای سه سال منعقد شود، باید مبلغی که باشگاه مقصد برای اخذ رضایت‌نامه به باشگاه مبدأ بازیکن پرداخت کرده، تقسیم بر تعداد سال‌های قرارداد کرده و نباید کل این مبلغ را فقط برای فصل جاری محسوب کرد. با بررسی اسناد موجود، این موضوع هم به دقت از سوی اعضای کارگروه بررسی و مشخص شد که استقلالی‌ها باید سه میلیارد تومان از هزینه رضایت‌نامه خالدآبادی را در سقف بودجه خود لحاظ کنند که این رقم، باعث عبور آبی‌ها از سقف بودجه نمی‌شود.
 هاشمی نسب
مثل پرسنل باشگاه!
مسأله دیگر، بحث قرارداد مهدی هاشمی نسب مربی استقلال و پرداختی به او است. گفته می‌شود در حالی که قرارداد هاشمی‌نسب ثبت نشده، پرداختی باشگاه به او ناقض سقف قرارداد است اما این نکته هم به نظر نمی‌تواند اشکالی در کار استقلال ایجاد کند. عدم ثبت قرارداد هاشمی نسب و اینکه کارتی هم ندارد، یعنی پرداختی به او نیز شامل سقف قرارداد نمی‌شود. تنها نکته پرداختی هاشمی‌نسب این است که او طبق توافق قبلی، جای 10 درصد، 20 درصد از قراردادش را همان اول دریافت کرد که این موضوع مشکل قانونی ندارد و در واقع در این زمینه اتهامی به آبی‌ها وارد نیست. استقلالی‌ها قصد دارند با کاهش هزینه‌ها قرارداد هاشمی‌نسب را ثبت کنند و در آن زمان مشخص می‌شود مبلغ دقیق قرارداد او چقدر بوده است، پس فعلاً نمی‌شود به پرداختی به مربی آبی‌ها ایرادی گرفت. در واقع هاشمی‌نسب به نوعی فعلاً مانند پرسنل باشگاه است تا در آینده با اصلاح قراردادها بتوان مسأله او را نیز حل و فصل کرد.
پرداختی به مهری
برای فصل قبل است
همچنین در شرایطی‌ که گفته می‌شود سعید مهری با آبی‌ها قراردادی 160 میلیون تومانی به امضا رسانده، مدیران باشگاه استقلال بعد از کاهش رقم قرارداد چند بازیکن و عضو کادرفنی‌شان، بیش از 1.5 میلیارد تومان به حساب او واریز کرده‌اند که این مسأله مورد پرسش اعضای کارگروه ناظر بر قراردادهای ورزشی قرار گرفته است. در این شرایط گفته شده هافبک استقلال از فصل گذشته حدود 45 درصد از رقم قرارداد خود را دریافت نکرده و بررسی‌های بیشتر نشان داده که رقم واریزی به حساب او بابت مطالبات فصل گذشته بوده و ارتباطی با رقم قراردادش در فصل جدید نداشته است.
 مالیات بلانکو
 با خودش است
سؤال بعدی و البته جدیدتر کارگروه، درمورد قرارداد گوستاوو بلانکو است. درحالی که گفته می‌شود باشگاه پرداخت مالیات این بازیکن آرژانتینی را بر عهده گرفته اما بر اساس پیگیری‌ها مشخص شد چنین چیزی وجود ندارد و در این قرارداد اتفاقاً قید شده پرداخت مالیات بر عهده بازیکن است. به این ترتیب باشگاه استقلال باید در این 4 مورد دفاعیات خودش را به کارگروه نظارت بر قراردادها ارائه کند و اگر در مورد یا مواردی پاسخ‌ها و دفاعیات این باشگاه قانع‌کننده نبود، آنگاه کارگروه برای ارجاع پرونده به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال اقدام خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی