وزیر آموزش و پرورش در مراسم شصت و یکمین جایزه البرز:

سن 80 درصد دانشجومعلمان زیر ۲۰ سال است

وزیر آموزش و پرورش گفت: ۸۰ درصد دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان زیر ۲۰ سال هستند چرا که بتوانند در شکاف نسلی، دانش‌آموزان را درک کنند.به گزارش ایرنا، رضامراد صحرایی در مراسم شصت و یکمین جایزه البرز در هتل ارم افزود: در هر جامعه‌ای بین یک‌ونیم تا سه‌درصد در حوزه‌های مختلف نخبه وجود دارد و آنها سرمایه‌های اصلی کشور هستند و به‌همین دلیل است که سایر کشورها به دنبال جذب آنها هستند.
نخبگان بجز مسائل تخصصی خود، باید از مسائل جامعه و چگونگی جذب آنها توسط سایر کشورها آگاه باشند.وی افزود: امروز که ما دل‌مان برای دانش‌آموزان غزه خون است، این موضوع مطرح است که به مدت یک‌ماه تمام نخبگان غیرامریکایی از آنجا خارج شوند. در این‌صورت آیا این کشور چیزی دارد؟ تمام آنچه که در امریکا به‌دست آمده محصول به خدمت گرفتن نخبگان سایر کشورهاست .راهکاری که ابرقدرت‌ها برای جذب نخبگان سایر کشورها به‌کار می‌گیرند، ناامید کردن است.صحرایی گفت: اینکه استکبار تلاش می‌کند به بهانه شهروند جهانی، هویت ملی نخبگان را از آنها بگیرد، ناظر بر این است که در آینده رقابت تمدن‌ها شکل می‌گیرد.وی ادامه داد: سند تحول بنیادین بر خلاقیت و جست‌وجو توسط دانش‌آموزان تأکید دارد ولی ما بشدت از آن غفلت کردیم. به دانش‌آموزان توصیه می‌کنم کتاب «فرمول» را بخوانید. این کتاب ۵ قاعده جهانی را بیان می‌کند. به‌عنوان مثال این موضوع را مطرح می‌کند که نیوتن از سایر فیزیک‌دانان بزرگ‌تر نبود اما چه شد در تاریخ ماندگار شد و می‌گوید که چرا خوارزمی و سایر بزرگان به اندازه بزرگان کشورهای غربی در تاریخ مطرح نیستند.
 جایزه البرز
ارشدی مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز و دبیرکل جایزه البرز در این مراسم اظهار کرد: حسینعلی البرز در سال 1342 تمام اموال خود را با تأسیس این بنیاد و با هدف کمک به اشاعه فرهنگ کشور و تجلیل از مقام علمی دانشمندان و پژوهندگان برتر و تشویق دانشجویان و دانش‌آموزان برگزیده و بااستعداد ایرانی از طریق اعطای جایزه البرز وقف کرد.
در مراسم دیروز از 42 نفر از فارغ‌التحصیلان برتر پایه نهم و پایه دوازدهم در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و معارف اسلامی، فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش از سراسر کشور تقدیر شد. رقم نقدی جایزه البرز 1402 دانش‌آموزان درمجموع حدود 2 میلیارد تومان تعیین شده بود که همراه با گواهی جایزه البرز به دانش‌آموزان منتخب اهدا شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی