صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

جوابیه شورای اطلاع رسانی دولت به حاشیه سازی های رسانه ای

افتتاح نمایشی در این دولت ممنوع است

به دنبال افتتاح کلان طرح‌های ملی در سفر استانی اخیر آیت‌الله رئیسی به استان کردستان، برخی رسانه‌ها تلاش کردند این طرح‌ها را به دولت گذشته بچسبانند. در واکنش به این فضاسازی‌ها که مشخصاً در دو رسانه «خبرآنلاین» و «آفتاب‌نیوز» صورت گرفت، شورای اطلاع‌رسانی دولت جوابیه‌ای صادر و توضیحاتی ارائه کرد.  در این جوابیه  آمده است: بر خلاف گذشته که طرح‌های متعددی از آنها در رسانه با عنوان «افتتاح» یاد می‌شد، اما به علت وجود نواقص اساسی، امکان بهره‌برداری از آنها وجود نداشت، اکنون در دولت مردمی، این یک اصل قطعی است که عنوان «افتتاح» فقط زمانی قابل اطلاق است که به صورت واقعی قابل استفاده و بهره‌برداری باشد.  به نظر می‌رسد یکی از دلایل افتتاح‌های نمایشی و اعتمادسوز در ماه‌های پایان دولت قبل، ‌تعجیل آن دولت برای به نام خود کردن طرح‌ها بوده است.

افتتاح فرودگاه سقز پس از رفع نقص
این جوابیه با اشاره به ادعای این رسانه‌ها مبنی بر اینکه فرودگاه سقز در سال ۱۴۰۰ افتتاح شده است، تأکید دارد: تا روز ۱۲ آبان، هیچ پروازی قادر به نشست و برخاست در آن نبود. فرودگاه بدون برج مراقبت به صورت مجازی و بدون هر گونه پرواز افتتاح شده بود که در دو سال اخیر علاوه بر ساخت و تکمیل برج مراقبت و تجهیز آن، ساخت دیوار حفاظتی ساختمان ترمینال و ساختمان پلیس و دیگر پروژه‌های زیرساختی و تجهیز تأسیسات در دستور کار قرار گرفت و تکمیل شد.

توضیح درباره راه‌آهن سنندج
شورای اطلاع‌رسانی دولت ادامه می‌دهد: در بخش دیگری از مطلب به توئیت آقای آشنا اشاره شده که در آن عنوان شده بود چرا پروژه راه‌آهن همدان سنندج با دو سال تأخیر افتتاح شده، البته آقای آشنا در توئیت خود به ناقص بودن پروژه‌های افتتاح شده در دولت قبل ناخواسته اشاره کرد و بعد از ساعتی هم توئیت مذکور را بدون هیچ توضیحی حذف کرد اما  ساخت راه‌آهن همدان کردستان از سال ۱۳۸۵ آغاز و در هنگام تغییر دولت، طرح با ۷۰ درصد پیشرفت تحویل داده شد. میزان پیشرفت پروژه در دولت‌های نهم و دهم ۲۰ درصد (هفت سال)، در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۵۰ درصد (هشت سال)، و در دو سال دولت سیزدهم ۳۰ درصد بوده است. بدین ترتیب از سال ۱۳۸۵ تا سال ۱۴۰۰، متوسط سالیانه میزان پیشرفت طرح زیر ۵درصد بوده، اما در دولت سیزدهم ظرف دو سال، ۳۰ درصد باقیمانده انجام شده است؛ یعنی سالیانه ۱۵درصد پیشرفت پروژه.
در بخش دیگری از این جوابیه درباره افتتاح شهرک صنعتی سنندج آمده است: در افتتاح سال ۱۳۹۹، هیچ یک از زیرساخت‌های لازم و مورد استفاده برای واحدهای صنعتی در آن شهرک مستقر نبود.

جستجو
آرشیو تاریخی