صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و دو - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

نشست رسانه‌ای ارکستر «نوای آفتاب» برگزار شد

امین سالمی: آفت روزمرگی بلای جان مخاطبان شده است

ندا سیجانی
خبرنگار

ارکستر «نوای آفتاب» عاشقانه‌های دهه 50 را به روی صحنه می‌برد؛ اتفاقی که به گفته برگزارکنندگان این برنامه، در شرایط امروز موسیقی پاپ و ابتذالی که در این هنر به‌وجود آمده، می‌تواند سلیقه شنیداری مخاطبان را تغییر بدهد.
 اجرای 15 ترانه عاشقانه دهه 50
امین سالمی رهبر ارکستر «نوای آفتاب» در نشست رسانه‌ای این برنامه که روز گذشته در سالن دهلوی بنیاد فرهنگی هنری رودکی تهران برگزار شد، درباره اجرای پیش رو گفت: «این برنامه ۲۱ آبان با موضوع بازخوانی قطعات عاشقانه ۵۰ سال اخیر موسیقی ایران در سالن اسپیناس تهران برگزار می‌شود. قطعاتی که انتخاب شده مبتنی بر اجرای ۱۵ قطعه از آثار خاطره‌انگیزی است که توسط خواننده و آهنگسازان شناخته‌شده موسیقی ایران بوده اما به فراموشی سپرده شده‌اند؛ هنرمندان پیشگام موسیقی ایران همچون همایون خرم، انوشیروان روحانی، بابک افشار و... آثاری که گنجینه موسیقی پاپ ما هستند. براین اساس انگیزه اجرای‌مان این است این آثار را زنده کنیم و به گوش مخاطب نسل امروز برسانیم و البته تغییراتی در تنظیم و قطعات صورت گرفته است.»
او در ادامه به فعالیت ارکستر تازه تأسیس نوای آفتاب اشاره کرد و افزود: «این ارکستر تلاش می‌کند در همه گونه‌های موسیقایی کلاسیک، پاپ و موسیقی ملی فعالیت‌هایی داشته باشد و البته سعی‌مان بر این است بخش الکترونیک هم به ارکستر اضافه کنیم. این دومین اجرای ارکستر است و قبل‌تر به مدت 5 شب در آستانه اربعین حسینی در تالار رودکی و وحدت اجرای برنامه داشتیم.»
این آهنگساز اظهار داشت: «متأسفانه نسل جدید ما بسیاری از قطعاتی را که قرار است در این کنسرت اجرا شود، نمی‌شناسند؛ آثاری که واقعاً گنجینه موسیقی پاپ ما بوده و موسیقی سالمی هستند که هیچ نرم‌افزار کامپیوتری ندارد. شرایطی که اکنون در فرایند تولید آثار موسیقایی وجود ندارد و موجب شده تا گوش مخاطب بیمار شود. قطعاتی که در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد، صرفاً بازخوانی نیست چون برای ما اهمیت داشت که آنچه از این قطعه اجرا می‌شود، هم با صدای خواننده همخوانی بیشتری داشته باشد و هم دربرگیرنده مفاهیم درستی در اجرای آثار عاشقانه باشد که سردستانه برای شنونده اجرا نشود. البته ما برای این کنسرت موارد مربوط به کپی‌رایت را هم رعایت کرده‌ایم و مشکلی برای اجازه افراد مرتبط با آهنگسازان در این زمینه نداریم.»
سرنوشت ارکستر آکادمیک تهران چه شد؟
او در پاسخ به «ایران» درباره سرنوشت و فعالیت ارکستر «آکادمیک تهران» که سال‌ها قبل پایه‌گذاری شد، بیان کرد: «ارکستر «آکادمیک تهران» در سال ۸۷ تأسیس شد و تعریف آن کاملاً ارکستر ملی بود. حتی یک بار سعی کردیم اجرای پاپ برگزار کنیم که کار بسیار دشواری بود. همچنین خواننده ثابت آن ارکستر آقای حمید خزاعی بود که در این اجرا حضور ندارد. ارکستر «آکادمیک تهران» تعطیل نشد ولی از سال ۹۲ غیرفعال شد ولی مجوز آن فعال است و اگر بخواهیم می‌توانیم با آن اجرا کنیم.»
گرایش خوانندگان پاپ به آثار بی‌کیفیت
سالمی در ادامه صحبت‌هایش درباره کاهش فعالیت‌های موسیقایی گروه خود و تعدادی دیگر از هنرمندان به «ایران» گفت: اکنون ۲ آلبوم آماده انتشار دارم با صدای آقای امیر رفعتی اما فرایند اقتصادی تولید موسیقی در حال حاضر در ایران به گونه‌ای هدایت شده که آفت روزمرگی بلای جان مخاطبان شده و علاقه‌مند نیستند آنچنان که باید به محتوا فکر کنند. متأسفانه بسیاری از خوانندگان ما دیگر به سمت و سوی تولید آثار باکیفیت و بامحتوا نمی‌روند. این آسیبی جدی است که دیگر مجالی به هنرمندانی که در کارشان توقف ایجاد شده، نمی‌دهد چراکه فضایی را برای حمایت و فرهنگ‌سازی ندارند.
گوش شنیداری مخاطب
در معرض نابودی است
فیروز ویسانلو نوازنده و مایستر گروه پاپ این کنسرت هم در جملاتی بیان داشت: «جوانان ما در شرایطی هستند که متأسفانه گوش شنیداری‌شان در معرض نابودی است. آثاری که با کیفیت نامناسب، پلی‌بک و دروغ روی صحنه می‌رود؛ این موضوع اصلاً در شأن مردم و مخاطب ما نیست و این جای خوشبختی است که ارکستر نوای آفتاب تشکیل شده و در مقابل موسیقی بدی که اکنون جامعه ما را فراگرفته، آمده تا حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. ما تصمیم داریم با بازخوانی آثار خوبی که در عرصه موسیقی تولید شده، شرایطی را فراهم کنیم تا جوانان امروز ما که گوش‌شان آلوده به نویز و موسیقی بد است، با این ملودی‌ها آشنا شوند.»
صدای خوانندگان امروزی از لپ‌تاپ بیرون می‌آید
او در پاسخ به «ایران» درباره کم‌کاری آهنگسازان باتجربه و تولید و عرضه آثار بامحتوا به جامعه اظهار کرد: «خیلی بد است که تهیه‌کنندگان اکنون در مقطعی هستند که خوانندگان و هنرمندان خود را به گونه‌ای انتخاب می‌کنند که تیپ و ظاهر آنها مهم‌تر است تا کیفیت صدای این خوانندگان. این شرایط فضا را به سمتی برده که صدای خوانندگان از لپ‌تاپ بیرون می‌آید. این تغییر مسیر اصلاً خوب نیست و ای‌کاش تهیه‌کنندگان متوجه این فضایی که برای موسیقی پاپ ترسیم کردند، باشند که چقدر برای موسیقی و گوش شنوندگان ضرر دارد. همین شرایط است که دیگر مجال توجه آنها به نوازندگان و آهنگسازان دغدغه‌مند را نمی‌دهد. مسیری که واقعاً تبدیل به ماجرای تأسفباری شده که باید فکری برای حل آن کرد. مسیری که امیدوارم این بار از سوی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شکل جدی‌تری پیگیری شود تا فرق یک گروه موسیقی پاپ با یک گروه ضعیف پلی‌بک‌خوان برای مخاطب معلوم باشد.»
ادای احترام به خواننده پیشکسوت موسیقی آوازی
امیر رفعتی خواننده این کنسرت هم با ادای احترام به فقدان زنده‌یاد اکبر گلپایگانی خواننده پیشگام موسیقی ایرانی گفت: بسیار خوشحالم که در این اجرا به عنوان خواننده حضور دارم چرا که بعد از ایام کرونا برای من این فرصت پیش نیامده بود که به عنوان خواننده در اجرای زنده‌ای حضور داشته باشم. به هر حال اکنون شرایط به گونه‌ای است که حضور در کنسرت دربرگیرنده اتفاقات مختلفی است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی