صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۷

عملکرد مثبت سازمان برنامه‌وبودجه در تأمین اعتبارات بنیاد شهید و امور ایثارگران

افزایش 50 درصدی اعتبار جامعه ایثارگران در بودجه سال جاری

تکریم و بزرگداشت خانواده‌های شهدا به‌عنوان یک عمل اجتماعی و انسانی، نشان‌دهنده اراده جامعه برای ارتقای ارزش‌های انسانی، دینی و ملی است. شهدا افرادی هستند که به رخدادهای دینی و ملی کشور خود از جمله دفاع از حریم و امنیت ملت، دفاع از ارزش‌ها و اصول انسانی و حفظ استقلال و سرزمین مادری خود اهمیت می‌دهند. ایشان با ایثار و شجاعت خود، تبدیل به نمادهای جاودانه‌ای از ایمان، پایبندی به ارزش‌ها و عشق به وطن شده‌اند. تکریم خانواده شهدا نه‌تنها به ایثار و فداکاری این خانواده‌ها احترام می‌گذارد، بلکه امنیت پایدار و توسعه کشور را نیز تضمین می‌کند.
موضوع تکریم خانواده‌های ایثارگران از اولویت‌های همه نهادهای کشور در انجام خدمات خود به شمار می‌رود. در همین راستا سازمان برنامه‌وبودجه نیز با افزایش سه برابری بودجه بنیاد شهید و امور ایثارگران در دو سال اول دولت سیزدهم، تمام توان خود را با وجود تنگناهای مالی دولت برای خدمت به این گروه اجتماعی مرجع و مؤثر به کار گرفته است. برخی از اقدامات اخیر سازمان برنامه‌وبودجه به شرح ذیل است.
در سال 1399، مجموع عملکرد اعتبارات مخصوص بنیاد شهید و امور ایثارگران حدوداً مبلغ 26 هزار میلیارد تومان بوده است. این مبلغ در سال 1400 با رشد 42 درصد به مبلغی بالغ بر 37 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و در سال 1401 نیز با رشد 28 درصد به مبلغی بالغ بر 47 هزار میلیارد تومان ارتقا یافته است.
در سال 1402، ابلاغیه بودجه نشان می‌دهد که مجموع عملکرد اعتبارات مرتبط با حقوق و دستمزد ایثارگران به مبلغی بالغ بر 70 هزار میلیارد تومان رسیده است. متوسط رشد اعتبارات مذکور در سال 1402 نسبت به سال 1401 بیست درصد بوده است.
علاوه‌ بر این مبالغ، از محل جزء 2 بند «و» تبصره 2 قانون بودجه سال 1401، مبلغ 20 هزار میلیارد تومان به بنیاد شهید و امور ایثارگران اختصاص‌یافته که می‌تواند برای پرداخت مطالبات ایثارگران و دستگاه‌های اجرایی از بنیاد مذکور مورداستفاده قرار گیرد.
در شش‌ماهه اول سال‌جاری، سازمان برنامه‌وبودجه با تخصیص و پرداخت به‌موقع اعتبارات به بنیاد شهید و امور ایثارگران در سه حوزه مهم کمک نموده است.
 حقوق و مزایای ایثارگران: سازمان برنامه‌وبودجه موفق به تخصیص و پرداخت مبلغ 22 هزار میلیارد تومان به عنوان حقوق و مزایای ایثارگران در شش ماهه ابتدای سال‌جاری شده است. این تأمین مالی به ایثارگران کمک نموده و نقش اساسی در تأمین نیازهای زندگی این گروه با‌ارزش از جامعه دارد.
 شهریه دانشجویی ایثارگران: سازمان برنامه‌وبودجه با عملکرد خوب، حدود 84 میلیارد تومان اعتبار به شهریه دانشجویی ایثارگران تخصیص داده و این‌گونه به ایثارگران و خانواده‌های آنها در تحصیل کمک نموده است.
 امور فرهنگی: به‌منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه، حدود 210 میلیارد تومان به امور فرهنگی مرتبط با ایثارگران اختصاص یافته و فعالیت‌های مؤثری در این زمینه پشتیبانی شده است.  تاریخ هر کشوری، با دستاوردها و فداکاری‌های افرادی که به جایگاه شهدا می‌رسند، ثروتمندتر و معنوی‌تر می‌شود؛ بنابراین تکریم و بزرگداشت خانواده‌های شهدا به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی و ملی، نه‌تنها در ارتقای ارزش‌های جامعه مؤثر است، بلکه از اهمیت بسزایی در حفظ و ترویج روحیه مبارزه، ایمان و عشق به وطن در جامعه برخوردار است.

 

برش

معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه:
افزایش اعتبار 50 درصدی ایثارگران/ تنفیذ ماده 86 تا 91 برنامه ششم توسعه در برنامه هفتم توسعه/ طراحی و ارائه لایحه جامع ایثارگران
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه جامعه ایثارگران در سال 1402 نسبت به سال 1401، 50 درصد رشد داشته است.
محسن نجفی خواه معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه شامگاه 13 آبان در برنامه «تهران 20» با تشریح سیاست کلی برنامه هفتم توسعه در ارتباط با خانواده معظم شهدا و ایثارگران، گفت: بر اساس تفاهم بین دولت و مجلس ماده 86 تا 91 برنامه ششم توسعه عیناً در مصوبه کمیسیون تلفیق در برنامه هفتم توسعه تنفیذ شده است.
وی با بیان اینکه حمایت از جامعه ایثارگران نباید به دوره ۵ساله منتهی شود، افزود: دولت معتقد است؛ برای خدمت‌رسانی به خانواده معظم شهدا و ایثارگران نیاز به احکام دائمی و همیشگی است؛ لذا تأکید شده است، دولت تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه طراحی و ارائه لایحه جامع ایثارگران را عملیاتی نماید.
معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه خدمت‌رسانی به جانبازان در مصوبه کمیسیون تلفیق محدود به احکام برنامه ششم نبوده است، تصریح کرد: 8 حکم دیگر غیر از احکام مندرج در برنامه ششم توسعه برای خدمت‌رسانی بیشتر به ایثارگران در مصوبه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه اضافه شده است.
نجفی‌خواه اضافه کرد: بودجه جامعه ایثارگران در سال 1402 نسبت به سال 1401، 50 درصد رشد داشته است و بالغ بر 70 هزار میلیارد تومان شده است ضمن اینکه دولت 20 هزار میلیارد تومان هم از ظرفیت‌های دیگر قانونی که در قانون بودجه وجود داشته تأمین مالی کرده است برای اینکه مطالبه گذشته حوزه ایثارگران با دستگاه‌های مختلف تسویه شود.

جستجو
آرشیو تاریخی