صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

مدیرکل اتباع استانداری البرز خبر داد

حضور 262 هزار نفر اتباع خارجی در استان البرز با اوراق هویتی

کرج - مدیرکل اتباع استانداری البرز گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل ورود و ادامه حضور اتباع خارجی در استان البرز اشتغال سریع است. کارفرمایان به راحتی از آنها در مشاغل مختلف استفاده می‌کنند و نه‌تنها به آنها شغل مناسب، بلکه مسکن و محل خواب و اسکان هم می‌دهند.
به گزارش تسنیم، سیروس دهقان شیری، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری البرز افزود: در حال حاضر 30 هزار نفر از اتباع خارجی دارای گذرنامه خانوار در استان البرز حضور دارند که حضور و سکونت‌شان در ایران و استان البرز قانونی است. همچنین 57 هزار نفر دارای برگه‌های سرشماری هستند. در کنار این تعداد، 114 هزار نفر نیز برگه سرشماری دارند.وی افزود: از آنجا که در سال‌های گذشته متأسفانه انواع و اقسام طرح‌ها و آمایش‌ها برای ساماندهی اتباع به کار گرفته شده، برگه‌های متفاوتی در این زمینه وجود دارد از جمله کارت آمایش، گذرنامه خانوادگی، گذرنامه اشتغال، برگه‌های مجوزی اشتغال، گذرنامه‌های دانشجویی و برگه‌های سرشماری پیشخوان‌ها. در هر صورت با همه این کارت‌ها و گذرنامه‌ها در استان البرز، حدود 262 هزار نفر اتباع خارجی قانونی که دارای یکی از مدارک هویتی بالا هستند، در استان البرز حضور دارند.
دهقان شیری گفت: از سوی دیگر با توجه به اردوگاهی که برای طرد اتباع غیرمجاز در البرز ایجاد شده است، متوجه شده‌ایم تعدادی از اتباع از استان‌های دیگر بویژه تهران وارد این اردوگاه شده‌اند. برآورد ما این است که حدود 50 هزار نفر از جمعیت اتباع استان تهران نیز وارد استان البرز شده‌اند که البته با جدیت به‌دنبال بازگرداندن این اتباع به استان تهران هستیم، حتی اگر مجوز تردد در استان البرز را داشته باشند. تذکر جدی داده‌ایم که در صورت تکرار بازگشت آنها به البرز کارت اقامت‌شان باطل شده و از کشور طرد خواهند شد.
وی افزود: با توجه به بررسی‌هایی که این اداره کل انجام داده، احتمال می‌دهیم حدود 100 هزار تبعه غیرمجاز که هیچ‌گونه مجوز حضوری در ایران ندارند، در البرز ساکن باشند.
این مقام استانداری البرز تصریح کرد: با توجه به اطلاع‌رسانی‌ای که از 4 ماه پیش تا امروز انجام شده، اگر افرادی غیرقانونی وارد کشور و استان شوند، قطعاً با آنها برخورد قانونی خواهد شد و یقیناً به کشور خود بازگردانده می‌شوند.
نحوه برخورد هم به این ترتیب است که به‌دلیل کرامت انسانی که برای مهاجرین قائل هستیم و حفظ و رعایت این کرامت، در مرحله اول با تذکر و توصیه به خودمعرفی تلاش می‌کنیم این افراد را به کشورشان بازگردانیم، اما اگر توجهی نکنند و دستگیر شوند، مجازات سنگینی برای آنها در نظر گرفته می‌شود و همزمان به کشورشان طرد شده و دیگر به‌صورت قانونمند هم نمی‌توانند به ایران بازگردند.
وی افزود: قوانین جمهوری اسلامی ایران در حوزه تابعیت، جزو سخت‌ترین قانون‌ها در بین تمام کشورهاست. براساس این قوانین ما تابعیت به کسی نمی‌دهیم، یعنی در ایران کسی نمی‌تواند تابعیت ایرانی بگیرد، تنها موردی که در کشور ما وجود دارد، اقامت ویژه دادن است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی