صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فوتبال ایران

دختران ایران مقابل ابرقدرت‌های آسیا
سیدنی اولین حریف بمی‌ها
پریسا غفاری / تیم خاتون بم از امروز درآخرین دوره آزمایشی رقابت‌های جام باشگاه‌های فوتبال زنان آسیا به میدان می‌رود. مرضیه جعفری و تیم بم که همراه با یکدیگر 9 قهرمانی را یدک می‌کشند برای دومین بار در این رویداد شرکت می‌کنند.
کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم خود را برای برگزاری رسمی لیگ قهرمانان زنان آسیا نهایی کرده و قرار است از سال آینده، این رقابت‌ها برای نخستین‌بار به صورت رسمی با حضور 12 تیم برتر فعالیت خود را آغاز کند؛ آن‌هم در حالی‌که برنامه زمانی مسابقات اعلام شده اما هنوز به صورت رسمی سیدبندی و چگونگی تقسیم 12 سهمیه میان کشورها از سوی (AFC) اعلام نشده است.
تاکنون در این دوره از مسابقات آزمایشگاهی دو نماینده از ایران حضور داشتند که شهرداری سیرجان در دوره دوم آن شرکت کرد. سال گذشته نیز مسابقات در قالب دو گروه شرق و غرب آسیا برگزار شد و خاتون بم نماینده فوتبال زنان ایران بود و در مسابقات منطقه غرب آسیا شرکت کرد و حالا امسال قرار است آخرین دوره مسابقات آزمایشی به انجام برسد که بازهم خاتون بم نماینده ایران است؛ آن‌هم در حالی‌که برخلاف 3 دوره قبلی، خبری از تفکیک تیم‌های مناطق شرق و غرب آسیا نیست و شاگردان مرضیه جعفری کار بسیار سختی در این دوره از رقابت‌ها و رویارویی با تیم‌های باشگاهی سه قدرت آسیا؛ استرالیا، کره‌جنوبی و ازبکستان دارند. این مسابقات از 15 تا 21 آبان‌ماه پیگیری می‌شود.
 خاتون بم با 9 قهرمانی، پرافتخارترین تیم تاریخ فوتبال باشگاهی زنان ایران است و تیم‌های سیدنی استرالیا، اینچئون هیوندای استیل کره‌جنوبی و نسف‌قارشی ازبکستان سه رقیب شاگردان مرضیه جعفری در گروه دوم آخرین دوره رقابت‌های آزمایشی هستند. در پایان مرحله گروهی تیم‌های نخست این دو گروه به فینال صعود می‌کنند تا قهرمان این دوره از مسابقات مشخص شود.
مرضیه جعفری که به عنوان مشاور کنار تیم ملی فوتبال زنان ایران بود، بعد از بازگشت از استرالیا راهی تاشکند شد تا تیمش خاتون بم را برای جام باشگاه‌های آسیا هدایت کند.هر چند او و 9 نفر از شاگردانش با تیم ملی بودند ولی کمک‌هایش تیم را آماده شرکت در رویداد پیش رو کردند، با این حال این مربی قول صعود نمی‌دهد و می‌گوید: «من برای کسب تجربه شاگردانم را به ازبکستان آورده‌ام. بخصوص اینکه مصوبه فدراسیون دیر انجام شد و ما نتوانستیم خارجی‌هایمان را رجیستر کنیم.»


ایراد سازمان لیگ به رضایتنامه خالدآبادی و مالیات یامگا
سقف استقلال بالاتر می‌رود ؟
کارگروه نظارت بر قراردادها در سازمان لیگ پس از بررسی پرونده دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان و ارسال پرونده آنها به کمیته انضباطی، سراغ استقلال رفت و قرار است با جمع‌بندی موارد مطرح شده بزودی پرونده این باشگاه هم به کمیته انضباطی ارسال شود. به گزارش تسنیم، درباره اینکه باشگاه استقلال در چه مواردی از قانون تخطی کرده صحبت‌های فراوانی مطرح شده اما دو مورد که اعضای کارگروه به آن رسیده‌اند قابل تأمل است. یکی از این موارد مربوط به رضایتنامه محمدرضا خالدآبادی است که ابتدای فصل به استقلال پیوست. این دروازه‌بان با هوادار قرارداد داشت و استقلال برای جذب او دو چک به مبالغ چهار و پنج میلیارد تومان به هوادار داد اما در مدارک ارائه شده به سازمان لیگ این موضوع به چشم نمی‌خورد. طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی سازمان لیگ، باشگاه‌ها موظف هستند مبلغ رضایتنامه بازیکنان را در سقف بودجه بگنجانند اما استقلال چنین کاری را انجام نداده است. در واقع این باشگاه فقط در همین یک فقره باید حداقل مبلغ رضایتنامه را به سقف بودجه خود اضافه کند. این در شرایطی است که استقلال هم‌اکنون با مشکل مواجه است و به‌تازگی و پس از کاهش قرارداد چند بازیکن، توانست قرارداد گوستاو بلانکو مهاجم آرژانتینی‌اش را ثبت کند. با این شرایط و با اضافه شدن مبلغ رضایتنامه خالدآبادی و البته شاید بخشی از مبلغ قرارداد او، سقف استقلال بیش از گذشته پُر خواهد شد. موضوع دیگر، مالیات یامگا است. بازیکن فرانسوی آبی‌پوشان، قراردادی به مبلغ 550 هزار یورو با استقلال بسته و در آن پرداخت مالیات برعهده باشگاه گذاشته شده است. هر چند این اتفاق در زمان مدیریت قبلی و پیش از ابلاغ دستورالعمل قراردادها رقم خورده اما این موضوع نافی تخلف رخ داده نیست و از منظر کارگروه نظارت بر قراردادها باید بعد از ابلاغ دستورالعمل، اصلاح می‌شد. باشگاه استقلال پیش از کاهش ارقام قرارداد برخی بازیکنان، سقف بودجه خود را 323 میلیارد اعلام کرده بود و تنها هفت میلیارد جای خالی داشت. اکنون با توجه به اضافه شدن بلانکو به لیست باید دید چه اتفاقی رخ می‌دهد و استقلال چگونه می‌تواند از این چالش و دردسر عبور کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی