صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست و یک - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

پرونده سپاهان و الاتحاد ارتباطی به هیأت رئیسه AFC ندارد!

تاج: امیدوارم گل‌محمدی و نکونام تکرار نکنند

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال در سمینار سالانه صدور مجوز حرفه‌ای گفت:«بسیاری از الزامات باشگاه های شرکت کننده در جام‌ها که در درجه C بود و امسال B شده، سال آینده به A تبدیل می‌شود و آن زمان باشگاه‌ها موظف هستند آنها را انجام دهند. هیأت مدیره و مدیرعامل باشگاه باید صورت‌های مالی را امضا کنند و هیچ بدهی هم نداشته باشند.
 اینها الزامات اصلی است و موضوع ورزشگاه، چمن، جایگاه ویژه، نور و... نیز مهم است که باشگاه‌ها باید از این نظرات هم تکمیل باشند. موضوع بلیت‌فروشی، آکادمی‌ها و... هم از جمله دیگر موارد مهم برای صدور مجوز حرفه‌ای است. من اسمی از باشگاهی نمی‌آورم اما یک باشگاه در لیگ‌برتر حضور دارد که حتی فرم مجوز حرفه‌ای هم پر نکرده است! یک تیم شهرستانی است اما در مجموع احتمال دارد مجوز حرفه‌ای لیگ‌برتر آنها ساقط شود و مجوز ملی هم به آنها ندهند و آن زمان کار برایشان خیلی سخت می‌شود. ما تذکرات را می‌دهیم که مسئولانش پیگیری کنند و اگر نکردند تصمیمات سختی برای آنها گرفته خواهد شد.»
او در مورد اینکه سال گذشته قبل از رأی هیأت بدوی اعلام شد که باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای وزارت ورزش و جوانان و  وزارت امور اقتصادی و دارایی است، اما مدتی بعد وزارت امور اقتصادی و دارایی این موضوع را تکذیب کرد و اینکه چه اتفاقی برای این دو باشگاه خواهد افتاد، توضیح داد:«نامه‌ای به وزیر ورزش و جوانان نوشته شد و باید تکلیف این دو باشگاه مشخص شود. این موضوع در اختیار ما نیست و کمیته بدوی و استیناف باید موضوع را پیگیری کنند. آنها به نمایندگی از AFC در حال پیگیری این اتفاقات هستند و فدراسیون فوتبال فقط معرفی و AFC تأیید می‌کند. ضمن اینکه بارگذاری‌ها، هم برای کمیته بدوی انجام می‌شود و هم AFC و یک باشگاه را باید هر دو طرف تأیید کنند.»
نایب رئیس AFC در خصوص رأی پرونده بازی سپاهان و الاتحاد و اینکه گفته می‌شود رئیس فدراسیون باید از نفوذ خود در این پرونده استفاده می‌کرد، چنین پاسخ داد:«همه صحبت‌ها از بی‌اطلاعی است! اگر دوستان اطلاع داشته باشند این حرف‌ها را نمی‌زنند، چون نایب رئیس و رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا برای هر کشوری باشند و آن کشور یک پرونده جدی داشته باشد، نمی‌توانند در جلسه حضور داشته باشند و رأی بدهند. ضمن اینکه این پرونده در اختیار کمیته انضباطی و اخلاق است و ربطی به هیأت رئیسه ندارد. گزارش ناظر وجود داشت و سپاهان هم اعتراض کرده است اما برخی حرف‌ها سندیت ندارد. ما تقریباً دو روز در قطر بودیم تا جشن برترین‌ها برگزار شود و ما چهار نامزد داشتیم. دیدم برخی‌ها نوشته بودند که ما 10 روز در قطر بودیم که من اصلاً پاسخی به آنها نمی‌دهم!»
تاج در خصوص برگزاری دو بازی امروز لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه آزادی عنوان کرد:« در رأی آمده که بازی در ورزشگاه آزادی برگزار شود. یعنی اختیاری به باشگاه، فدراسیون و... نداده‌اند، چون تنها ورزشگاه آزادی VAR دارد. انتقال VAR در این مدت به فولادشهر یا ورزشگاه دیگر عملی نیست. در نهایت AFC هم باید ورزشگاه را تأیید می‌کرد که آنها ورزشگاه آزادی را تأیید کردند. در دیداری که نیمار حضور داشت، هواداران زیادی از نساجی به ورزشگاه آزادی نیامدند و برای سپاهان هم بعید می‌دانم مشکل خاصی داشته باشیم.»
او در مورد حضور داوران ایرانی در دوره VAR و اشتباهات داوری در لیگ‌برتر چنین نظر داد:«اشتباهات داوری زیاد شده بود و جلسه‌ای با کمیته داوران داشتیم. سازمان لیگ هم اعتراضاتی دارد. باید حرف دوستان را بشنویم و یکی از شرایط VAR است اما ما در سال‌های گذشته چنین تکنولوژی‌ای نداشتیم و خیلی از کشورها هم VAR ندارند.»
تاج در مورد احتمال لغو هفته دهم لیگ‌برتر توضیح داد:«نمی‌توانم بگویم لغو می‌شود یا نمی‌شود‌. جلسه‌ای بین مسئولان سازمان لیگ با سرمربی و سرپرست تیم‌ملی گذاشته‌ایم. خود من مایل به لغو نیستم مگر اینکه شرایط خاصی پیش بیاید‌. اعتقاد دارم بهتر است بازی‌ها را برگزار کنیم اما در اولویت بودن تیم‌ملی و دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی هم یک بحث دیگر است. باید تعاملی ایجاد کنیم.»
رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص صحبت‌های یحیی گل‌محمدی و جواد نکونام علیه هم، چنین واکنشی داشت:«هر دو برای من قابل احترام و تأثیرگذار هستند. از این دو عزیز انتظاراتی داریم. هر بحثی را نمی‌توان با کمیته اخلاق و انضباطی حل کرد. مدیران باشگاه‌ها نیز در این زمینه مؤثر هستند. نکونام و گل‌محمدی بازیکنان بسیار خوبی بوده و برای فوتبال ایران زحمت کشیده‌اند و با فوتبال ما بیگانه نیستند. همین الان نیز در لیگ تأثیرگذار بوده و بهترین تیم‌ها را هدایت می‌کنند. امیدوارم شرایط بهتر شود و تذکراتی به برخی از دوستان داده‌ام. این عزیزان را محترم می‌دانم و امیدوارم تکرار نشود. هر کاری کنیم ایرادی به آن هست (باخنده.) واقعیت این است که همین الان هم با خیلی از عزیزان بی‌ارتباط نیستم اما برخی‌اش رسانه‌ای می‌شود.»
تاج در خصوص اینکه تیم‌ملی در فینال تورنمنت اردن نشان داد حامی مردم مظلوم فلسطین و غزه است، گفت:«ما نمی‌توانیم با این کودک‌کشی و اتفاقاتی که در آنجا رقم خورده است، بی‌تفاوت باشیم. فکر نمی‌کنم در 70 سال گذشته چنین اتفاقی رقم خورده باشد که مردم را به بیمارستانی دعوت و همان بیمارستان را بمباران کنند. به یک مدرسه دعوت کنند و همان مدرسه بمباران شود. حرکات بسیار وحشیانه‌ای اتفاق افتاده است. خوشبختانه تیم‌ملی ما هم مسئولیت‌پذیر بود و نشان داد از این مسائل متأثر است. تیم بانوان هم همین‌طور، فدراسیون فوتبال هم به همین شکل محکوم می‌کند. امیدواریم این اتفاق هرچه زودتر تمام و واقعاً این کودک‌کشی متوقف شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی