صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

بهبود در تأمین نهاده‌های دامی

از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ فروند کشتی اقیانوس‌پیما حامل بیش از یک میلیون تن نهاده دامی از طریق بندر امام(ره) به کشور وارد شده است

نفیسه امامی
خبرنگار

نهاده دامی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار در قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم‌مرغ، شیر و سایر لبنیات محسوب می‌شود که هر گونه نوسان و کمبود آن بازار را دچار اختلال می‌کند. متأسفانه کمبود نهاده‌های دامی در اواخر سال گذشته و ابتدای سال‌ جاری به عاملی برای افزایش قیمت مرغ تبدیل شده است اما به تدریج با تزریق نهاده در سامانه بازارگاه و در اختیار گذاشتن آن برای تولیدکنندگان جلوی جهش قیمت مرغ گرفته شد. این مسأله حاکی از آن است که نهاده‌های دامی تأثیر مستقیمی بر قیمت کالاهای اساسی در بازار دارند.
 هم‌اکنون ۷۵ درصد نیاز بازار مصرف از طریق واردات و ۲۵ درصد آن از طریق تولید داخلی نهاده‌های دامی صورت می‌گیرد، این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی به دنبال خودکفایی ۵۰ درصدی در این امر است. با توجه به تأثیر نهاده بر تولید دام و طیور و اثر مستقیم آن بر تولید و تأمین غذا، اولویت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حوزه کشاورزی بر افزایش تولید این محصولات گذاشته شده است و برای تحقق اهداف برنامه، از توان شرکت‌های دانش‌بنیان برای ارتقای خوداتکایی و افزایش امنیت غذایی استفاده می‌شود.
نهاده‌های دامی طی سالیان اخیر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین محصولات وارداتی کشورمان شناخته می‌شوند که سهم زیادی در تجارت محصولات کشاورزی دارند، با این حال واردات این محصول در سال گذشته با کاهش ۱۹ درصدی از حدود ۱۷ میلیون و ۶۱۷ هزار تن به ۱۴ میلیون و ۳۷۲ هزار تن رسیده بود، به همین منظور می‌توان گفت واردات این محصول در سال گذشته افتی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تنی داشته است.
تا پایان شهریورماه سال ‌جاری 5 میلیون و 536 هزار و 421 تن نهاده دامی (ذرت، جو و کنجاله سویا) وارد کشور شده که این میزان واردات در 6 ماهه ابتدایی سال نسبت به دوره مشابه سال 1401به لحاظ وزنی 39 درصد افزایش و به لحاظ ارزی 32 درصد افزایش را تجربه کرده است.

ورود بیش از ۱۲۰ هزار تن نهاده‌ دامی به کشور تا پایان آبان‌ماه
حمید بدوی، مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان نیز به تازگی از ورود دو کشتی حامل نهاده دامی تا پایان آبان‌ماه به کشور به منظور تأمین نیاز نهاده‌های دامی خبر داده است.
بدوی گفته است: در حال حاضر کشتی حامل نهاده دامی برای تخلیه در بندر امام خمینی(ره) وجود ندارد اما این دو کشتی حامل نهاده‌های دامی قرار است تا پایان آبان‌ماه وارد بندر امام(ره) شده و تخلیه و بارگیری شوند.
به گفته مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان، این دو کشتی هر کدام حامل محموله‌های ۶۰ تا ۶۵ هزار تن نهاده دامی هستند که از کشور برزیل خریداری شده‌اند و با مجموع بیش از ۱۲۰هزار تن نهاده دامی در بندر امام(ره) تخلیه و بارگیری خواهند شد.
وی تأکید کرده است: امسال بخش مهمی از نهاده‌های دامی توسط شرکت‌های بخش خصوصی در بندر امام(ره) و بخش دیگر آن نیز توسط شرکت‌های دولتی به منظور کنترل شرایط و تأمین نیاز وارد شده است.

تأمین نهاده‌های دامی رو به بهبود است
از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ فروند کشتی اقیانوس‌پیما حامل بیش از یک میلیون تن نهاده دامی از طریق بندر امام(ره) به کشور وارد شده است، ضمن اینکه واردات نیز ادامه دارد.
علی ابراهیمی، مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی نیز از بهبود تأمین نهاده‌های دامی نسبت به ماه‌های قبل خبر داده و گفته است: نهاده‌های مورد نیاز طیور در حال بارگذاری در سامانه بازارگاه است و خوشبختانه تأخیر در تحویل تا حدی بهبود یافته است.
به گفته ابراهیمی، قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا ۲۰ هزار و ۱۵۰ تومان و ذرت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان است.
خوشبختانه دولت سیزدهم مقادیر زیادی ارز برای واردات کالاهای اساسی در نظر گرفته است تا کمبودی در بازارها ایجاد نشود. اگر چه در برخی از محصولات همچون برنج و گندم با توجه به افزایش تولید داخل نیاز به واردات زیادی نیست اما آمارها در زمینه نهاده دامی گویای آن است که واردات آنها در سال‌ جاری با افزایش خوبی روبه‌رو بوده است.
با توجه به روند تأمین نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران و مرغداران، مشکلی در تولید مرغ، تخم‌مرغ، گوشت قرمز و... وجود نخواهد داشت که این امر می‌تواند به آرامش این بازارها و تأمین امنیت غذایی کمک شایانی کند.

جستجو
آرشیو تاریخی