صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

مدیران شبکه‌های مستند، نمایش و تهران با حکم معاون سیما تغییر کردند

مردان ناآشنای ساختمان شیشه‌ای

فاطمه ترکاشوند/ در ادامه تغییرات مدیریتی صداوسیما و رویکرد تحولی مدیران ارشد آن، اواخر هفته گذشته خبر رسید که چهار شبکه تلویزیونی، از این پس میزبان مدیران جدیدی خواهند بود. بر این اساس با احکامی جداگانه از سوی محسن برمهانی معاون سیما، محمدباقر اعلمی به‌عنوان مدیر شبکه تهران، حسین زارع‌زاده به سمت مدیر شبکه مستند و محمدعلی غلامرضایی به سمت مدیر شبکه‌های نمایش و تماشا منصوب شدند.

شبکه مستند در شیب مثبت یا منفی؟
اواسط تیرماه امسال بود که محسن یزدی مدیر سابق شبکه مستند بالاخره پس از چند روز به حرف‌ وحدیث‌ها درباره رفتنش از شبکه مستند واکنش نشان داد. این پست بر وجود اختلافات صحه می‌گذاشت و حتی درباره علل آنها نیز به طور ضمنی اطلاعاتی را منتقل می‌کرد. با این همه یزدی به‌عنوان سرپرست تا سه ماه به کار خود در شبکه مستند ادامه داد تا اینکه بالاخره چهارشنبه اعلام شد که حسین زارع‌زاده به جای او به شبکه مستند خواهد رفت؛ شبکه‌ای که یکی از پرمخاطب‌ترین شبکه‌های سیماست و در دوران یزدی و در ادامه روند قبلی، تغییرات محسوسی در محتوا پیدا کرد و هویت آن تثبیت شد.
حسین زارع‌زاده مدیر جدید شبکه مستند، فارغ‌التحصیل کارشناسی کارگردانی مستند است و مدرک کارشناسی ارشد تهیه‌کنندگی مستند از دانشگاه صداوسیما نیز دارد. او پیش از این، معاونت سیاسی و گروه سیاسی شبکه دو و افق را نیز برعهده داشته و تهیه‌کنندگی و کارگردانی مجموعه مستندهای «از تهران تا موریس» یکی از مواردی است که در کارنامه دارد.

نمایش هم‌سو با تماشا و آی‌فیلم
شبکه نمایش اما برخلاف شبکه مستند به طور ناگهانی با تغییر مدیریت مواجه شده است؛ شبکه‌ای که در کنار آی‌فیلم و تماشا با باکس‌های دائم فیلم‌های سینمایی و سریال‌های مختلف، مخاطبان بسیاری را در سطح کشور دارند. محمدرضا رضاپور که خردادماه سال گذشته با حکم برمهانی به سرپرستی شبکه نمایش منصوب شد حالا پیش از آن که عمر مدیریتش به یک سال و اندی برسد دوباره از این سمت کنار گذاشته شد تا محمدعلی غلامرضایی جای او را به طور همزمان در شبکه نمایش و تماشا بگیرد.برمهانی در حکم خود برای مدیر جدید این دو شبکه انتظارات خود را این طور ذکر کرده است: «انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی و تدبیر مناسب در کانال‌های نمایش و تماشا، رصد، روایت، نقد و تحلیل جامع‌تر و نشاط‌انگیزتری از ژانرها، جریان‌ها و عناصر جهان سینما و تلویزیون را در منظر مخاطبان رسانه ملی قرار دهید و ضمن افزایش اطلاعات و ارتقای سواد رسانه‌ای، تصویر کامل‌تری از ظرفیت‌های فنی، هنری و محتوایی فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی جهان را در قاب سیما، بازنمایی کنید.» همچنین اهتمام به مناسبت‌های ملی و مذهبی و اتفاقات روز جامعه، توجه بیشتر به آثار تولیدی کشورهای اسلامی، هماهنگی لازم با معاونت برون مرزی برای ایجاد یک ترکیب رسانه‌ای صحیح بین شبکه‌های نمایش، تماشا و آی‌فیلم فارسی و برنامه‌ریزی و نظارت بر فیلم‌ها و مجموعه‌های نمایشی جهت پخش از جمله مواردی است که در این حکم به آن تأکید شده است.
محمدعلی غلامرضایی که هم‌اکنون مدیرکل تأمین و رسانه بین‌الملل سیماست، دانش‌آموخته رشته تولید سیما در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه صداوسیماست. او سابقه مدیریت مبادلات برنامه‌ای و جشنواره استان‌ها و مدیریت تأمین برنامه اداره‌کل تأمین و رسانه بین‌الملل را نیز در کارنامه خود دارد. رضاپور نیز پس از برکناری از مدیریت شبکه نمایش به‌عنوان مشاور معاون صداوسیما منصوب شده است.

تغییر مدیر شبکه تهران پس از 4 سال
سعید اشناب از خردادماه سال 98 با حکم سید مرتضی میرباقری معاون وقت رئیس سازمان صداوسیما در امور سیما به شبکه تهران آمد. او پیش از آن، سوابق مدیریتی همچون مدیر شبکه جهانی جام‌جم، مدیر شبکه الکوثر، مدیر گروه‌های اجتماعی و مستند شبکه دو سیما، مدیر گروه برنامه‌های تلویزیونی شبکه افق، مدیر اطلاعات و برنامه‌ریزی معاونت برون‌مرزی، مشاور مدیریت شبکه دو سیما و تأسیس دفاتر شبکه الکوثر در بیروت و نجف اشرف را در کارنامه خود داشت.
در حکم جدید برمهانی، محمدباقر اعلمی به جای اشناب می‌نشیند و قرار است مجری مأموریت‌هایی از جمله بهره‌گیری از همکاران ارزشمند رسانه ملی و کمک‌های دستگاه‌های ذیربط استانی و شهری، ترویج گفتمان انقلاب اسلامی، سبک زندگی ایرانی اسلامی، توجه به مسائل شهروندی و کمک به رفع مسائل و مشکلات ناشی از شهرنشینی، معرفی و شناساندن ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی پایتخت باشد.محمدباقر اعلمی کارشناس ارشد ارتباطات و دانشجوی دکترای ارتباطات است و مدیرکلی سیمای استان‌ها، مدیر بانک اطلاعات و آرشیو مرکز سیمای استان‌ها، مدیریت روابط عمومی معاونت آموزش و پژوهش سازمان، مدیریت روابط عمومی دانشگاه صدا و سیما، مدیریت مبادلات برنامه‌ای و جشنواره معاونت امور استان‌ها را در کارنامه دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی