صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبــار

حماس: هنیه با رهبر معظم انقلاب دیدار کرد

اسامه حمدان از رهبران جنبش حماس و نماینده این جنبش در بیروت گفت که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس چند روز پیش به تهران سفر کرد و با رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش المیادین، اسامه حمدان تأکید کرد: ما خواهان فشار بر امریکا هستیم تا برای جلوگیری از آنچه ملت ما با آن مواجه هستند تلاش کند.

 

رئیس‌جمهور دستور داد
اخذ جریمه قانونی بانک‌های متخلف در اعطای تسهیلات مسکن

در جلسه روز گذشته شورای‌عالی مسکن که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد، مسئولان مربوط از پیشرفت طرح‌های در حال اجرای مسکن در کشور و همچنین مطالعات انجام شده درباره اختصاص زمین در مناطق مختلف کشور برای ساخت مسکن گزارش دادند و سپس گزارشی از عملکرد بانک‌ها در عمل به تعهدات در حوزه اعطای تسهیلات مسکن ارائه شد. آیت‌الله رئیسی با گلایه از اجرانشدن تعهدات برخی بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های خصوصی در این زمینه افزود: طبق قانون همه بانک‌ها موظفند 20 درصد از تسهیلات اعطایی خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند و بانک‌های متخلف باید برابر 20 درصد این رقم جریمه شوند. وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی موظف است به فوریت جریمه‌های بانک‌های متخلف را طبق قانون در قالب مالیات وصول و گزارش آن را ارائه کند. رئیس‌جمهور همچنین رئیس کل بانک مرکزی را موظف کرد با دعوت از مسئولان بانک‌های خصوصی آنها را نسبت به الزام اجرای نظام‌های قانونی مجاب کند و در صورت عدم پایبندی آنها به اجرای این نظام‌های قانونی، تصمیمات مناسب اتخاذ شود. وی تأکید کرد که اجرای نهضت ملی مسکن و همه پروژه‌های مرتبط با بخش زمین و مسکن به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور همچنان با قوت و جدیت از سوی دولت دنبال خواهد شد. در این جلسه مقرر شد تکمیل مطالعات و تمهید زمینه‌های اجرایی طرح‌های شهرک‌های ساحلی تسریع شود و همچنین بانک‌هایی که در اجرای تعهدات قانونی، مبنی بر اعطای 20 درصد از تسهیلات خود به بخش مسکن تخلف داشته‌اند، برابر 20 درصد از این رقم جریمه شده و این جرایم در قالب مالیات از سوی سازمان امور مالیاتی از آنها وصول شود. در این جلسه همچنین استاندار هرمزگان گزارشی از طرح نهضت ملی مسکن، تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر در استان و بهسازی و نوسازی واحدهای روستایی ارائه داد که رئیس جمهور از اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته قدردانی کرد.

 

رایزنی‌های تلفنی امیرعبداللهیان
با همتایان انگلیسی و روسی

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای انگلیسی به مقامات این کشور توصیه کرد که تحولات منطقه را با رویکردی واقع‌بینانه بنگرند.حسین امیرعبداللهیان، رئیس دستگاه دیپلماسی در تماس تلفنی با «جیمز کلورلی» با اشاره به اوضاع غزه به مقامات این کشور توصیه کرد که تحولات منطقه را با رویکردی واقع بینانه بنگرند و گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره مبارزه با پدیده اشغالگری را بر مبنای اصول شناخته شده و قوانین بین‌المللی یک حق می‌داند.» وزیر امور خارجه در این گفت‌وگو بر توقف فوری نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و ارسال کمک‌های انساندوستانه به صورت گسترده به این منطقه تأکید کرد. «جیمز کلورلی» هم در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به مواضع کشورش درباره تحولات فلسطین و تأکید بر روابط دیرینه انگلیس و ایران، خواستار تلاش جمهوری اسلامی ایران برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ در منطقه شد.
امیرعبداللهیان در تماس تلفنی دیگری با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه ضمن هشدار نسبت به گسترش ابعاد منطقه‌ای جنگ، بر ضرورت تلاش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ و جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین تأکید کرد. وزیر خارجه روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی به مواضع مشترک روسیه با جمهوری اسلامی درباره بحران فلسطین و شرایط ویژه در غزه اشاره و عنوان کرد: «دولت روسیه نسبت به گسترش جبهه‌های جنگ و از کنترل خارج شدن اوضاع نگران است.»

 

از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شد
فراخوان جهانی برای تهیه برنامه توسعه فلسطین آزاد

مرکز پژوهش‌های مجلس، فراخوان علمی سه‌زبانه‌ای برای تهیه برنامه پنج‌ساله اول توسعه فلسطین آزاد منتشر کرد. این مرکز این فراخوان را با توجه به شواهد فروپاشی رژیم غاصب و کودک‌کش اسرائیل و در راستای کمک به مردم مظلوم فلسطین منتشر کرد. در متن فارسی این فراخوان خطاب به «دانشگاه‌های کشورهای اسلامی و منطقه، مجالس کشورهای اسلامی و منطقه، مراکز پژوهشی کشورهای اسلامی و منطقه و پژوهشگران و نخبگان آزاده جهان» آمده است: نظر به اینکه تمامی شواهد نشان می‌دهد فروپاشی رژیم غاصب و کودک‌کش اسرائیل به انتهایی‌ترین مراحل خود رسیده است، ضروری است به منظور کمک به مردم مظلوم فلسطین، طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی لازم برای اداره فلسطین بعد از آزادی در اسرع وقت در دستورکار مراکز علمی، تحقیقاتی و پژوهشگران جهان اسلام قرار گیرد.
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه علمی تدوین این برنامه، اعلام آمادگی کرد تا برنامه‌ها و طرح‌های پیشنهادی سایر مراکز تحقیقاتی را در پنج محور برنامه‌های اقتصادی، اقدامات زیربنایی و زیرساختی، اولویت‌های سیاسی داخلی و بین‌المللی، برنامه‌ریزی اجتماعی و سیاست‌های فرهنگی دریافت کند. این مرکز از پژوهشگران درخواست کرد طرح‌ها و مقالات خود را حداکثر تا پایان اسفندماه ۱۴۰۲،‌ به آدرس اینترنتی farakhan_info@mrc.ir ارسال کنند. این فراخوان به زبان‌های عربی و انگلیسی نیز منتشر شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی