صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و بیست - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

داوری‌ها و نتایج عجیب، هفته نهم را متمایز کرد

رکورد گل زده شکست

حامد جیرودی
خبر‌نگار

هفته نهم لیگ برتر فوتبال، یکی از هفته‌های جذاب لیگ بیست و سوم از لحاظ فنی بود و با اینکه تنها سه مسابقه از هشت دیدار برگزار شده این رقابت‌ها برنده داشت اما شاهد رقم خوردن نتایجی غیرمنتظره و تماشایی در آن بودیم. در بازی‌های هفته نهم که به غیر از یک مسابقه (هوادار- پیکان)، سایر دیدارهای آن گل داشت، شاهد به ثمر رسیدن 23 گل بودیم تا میانگین، 2.875 گل زده را در هر مسابقه داشته باشیم. به این ترتیب، هفته نهم، پرگل‌ترین هفته در هفته‌های کامل برگزار شده لیگ جاری بوده است. (هفته پنجم و ششم به طور کامل برگزار نشده است) البته اتفاق دیگری که در بازی‌های این هفته باز هم بسیار به چشم آمد، اشتباهات و صحنه‌های مشکوک داوری بود که صدای بسیاری از تیم‌ها، مربیان و بازیکنان را درآورد. یاسر همرنگ در دیدار استقلال و شمس‌آذر یک پنالتی بادآورده تقدیم استقلال کرد و پنالتی
قزوینی ها را نگرفت!
در مسابقه پرسپولیس و صنعت نفت هم علی صفایی داور مسابقه با یک اخراج بی‌مورد باعث 10 نفره شدن آبادانی‌ها شد تا این تیم یک نیمه با بازیکنی کمتر مقابل پرسپولیس بازی کند و ضمن اینکه یک پنالتی هم به پرسپولیس هدیه داد که آن هم به عقیده کارشناسان داوری اشتباه بود. در بازی تراکتور و نساجی، گل اول سرخپوشان تبریزی مشکوک به آفساید بود و بازیکن تراکتورهم اعلام کرده گل‌مان آفساید بوده است. در بازی آلومینیوم و ذوب آهن هم پنالتی برای تیم اصفهانی گرفته شد که خود سرمربی این تیم اعلام کرد درست نبود و سرمربی اراکی‌ها هم با اشاره به اینکه بیژن حیدری داور باتجربه‌ای است، اعلام کرد نمی‌توانیم داور را اعدام کنیم! از طرفی سیروس پورموسوی سرمربی استقلال خوزستان هم گفت: «برخی داوران صحنه‌های 50-50 را به سود حریف می‌گیرند و با برخی تیم‌ها مهربان هستند، آقای افشاریان! داوران فاجعه‌بار قضاوت می‌کنند.»
دراین شرایط، معلوم نیست که فدراسیون فوتبال چه زمانی می‌خواهد فکری برای بهبود وضعیت داوری کشور کند و مسابقات را بدون کمک داور ویدیویی برگزار کند؟ هر چند که مشکلات داوری تنها مربوط به نداشتن VAR نیست و داوران از داشتن امکانات اولیه قضاوت فوتبال مدرن مانند هد ست مناسب برای ارتباط با همکاران خود در طول بازی هم محروم هستند و شاید با این نواقص بزرگی که وجود دارد، چندان هم نمی‌توان به اشتباهات آنها در دیدارهای مختلف خرده گرفت!
 
تساوی مربیان بدل زن!
در بازی‌های این هفته ذوب آهن در ادامه روند سینوسی خود، این بار برابر آلومینیوم به تساوی 1-1 دست یافت. این در حالی است که گاندوها یک پنالتی را از دست دادند و گل تساوی را هم در دقیقه 90 به ثمر رساندند. ایرالکو هم که شروع خوبی در لیگ برتر داشت و در شش بازی اول خود چهار برد کسب کرده بود، در سه مسابقه اخیرش دو باخت و یک مساوی داشته است. دراین شرایط محمد ربیعی سرمربی ذوب آهن معتقد است او و مجتبی حسینی سرمربی آلومینیوم در طول مسابقه در حال بدل زدن به یکدیگر بوده‌اند که به غیر از خودش و او کسی آن را متوجه نمی‌شده است!
 
شمس آذر یقه استقلال را گرفت
تساوی 2-2 شمس آذر و استقلال هم یکی از بازی‌های جذاب این هفته بود. دیداری که در آن شاگردان جواد نکونام دو بار از میزبان قزوینی خود پیش افتادند اما هر دو بار شاگردان سعید دقیقی توانستند بازی را به تساوی بکشانند تا ترمز استقلالی‌ها پس از چهار برد پیاپی در لیگ برتر کشیده شود. شمس آذر هم که دو برد برابر تراکتور و فولاد کسب کرده بود، این بار هم یقه استقلال را گرفت تا نشان دهد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
 درخشش یامگا و رمضانی
یکی از نکاتی که در خصوص بازیکنان استقلال باید به آن اشاره کرد، گلزنی‌های کوین یامگا و آرمان رمضانی برای این تیم است. مدافع فرانسوی آبی‌ها که در بازی با هوادار، از روی نقطه پنالتی گل زده بود، در این بازی هم خودش پنالتی گرفت و هم گل زد. رمضانی هم که در بازی با آلومینیوم تک گل پیروزی بخش تیمش را زده بود، در بازی با شمس آذر هم دومین گل استقلال را به ثمر رساند تا در دو بازی پیاپی گلزنی کرده باشد و جواب اعتماد نکونام برای حضورش در ترکیب اصلی را داده باشد.
 
برد تراکتور با طعم گس!
تراکتور این فصل یا می‌برد یا می‌بازد! شاگردان پاکو خمز که لیگ را با دو باخت آغاز کرده بودند، پس از چهار برد پیاپی، دو شکست دیگر را تجربه کردند اما این هفته موفق شدند نساجی را 3-0 شکست دهند تا در آستانه دیدار حساس بعدی‌شان با استقلال به یک برد روحیه‌بخش دست پیدا کرده باشند. البته این برد در پایان مسابقه تا حدودی برای این تیم تلخ شد. چرا که ریکاردو آلوز ستاره پرتغالی تراکتور در دقیقه 4+90 و بعد از مشورت داور با کمک داور اخراج شد تا این بازیکن گل‌ساز و تأثیرگذار تراکتور در بازی با استقلال غایب باشد.
 
رحمتی تحت فشار و رفتار آماتور!
اما نساجی در حالی برابر تراکتور شکست خورد که در چهار بازی اخیرش در لیگ برتر سه شکست و یک تساوی داشته و با توجه به دو باخت پیاپی‌ای هم که این تیم در لیگ قهرمانان آسیا داشته، سیدمهدی رحمتی بسیار تحت فشار قرار گرفته است. در این شرایط، این سرمربی نساجی در بازی با تراکتور، رفتاری آماتور انجام داد و در دقیقه 33 قصد داشت تیمش را از زمین به خاطر مشکلات داوری بیرون بکشد اما خمز و دیگران او را آرام کردند تا در نهایت این اتفاق رخ ندهد. با این حال و با اینکه شاید گل تراکتور آفساید بوده باشد، اما رفتار رحمتی برای بیرون کشیدن تیم قابل توجیه نیست!
 
 روزهای عالی ملوان، دوران تلخ سپاهان
قطعاً غیرمنتظره‌ترین نتیجه هفته در ورزشگاه نقش جهان رقم خورد. جایی که سپاهان مدعی در خانه خود بازی را با نتیجه 3-2 به ملوان واگذار کرد. این در حالی است که انزلی‌چی‌ها فصل گذشته هم توانسته بودند زردپوشان اصفهانی را در نصف جهان متوقف کنند و به نوعی جلوی قهرمانی این تیم را بگیرند. حالا هم شاگردان مهدی تارتار، پس از اینکه یقه پرسپولیس را گرفتند، سپاهان را از پیش رو برداشتند تا به روند خوب خود که با هفت بازی بدون باخت همراه بوده ادامه دهند. این در شرایطی است که شاگردان ژوزه مورایس برای دومین بازی از رسیدن به برد بازماندند تا پس از اعلام نتیجه 3-0 بازی با الاتحاد در لیگ قهرمانان آسیا از سوی AFC روزهای تلخی را سپری کنند.
 
امتیاز ارزشمند صنعت نفت
در شرایطی که استقلال مساوی کرده و سپاهان هم باخته بود، پرسپولیس نتوانست از این فرصت خوب استفاده کند و برابر صنعت نفت با تساوی 2-2 متوقف شد تا هم برای دومین بازی برد را از دست بدهد و هم استقلال صدرنشین باقی بماند. این در حالی است که سرخپوشان پایتخت تا لحظات پایانی از حریف شان پیش بودند اما آبادانی‌ها که 10 نفره هم بودند، توانستند دروازه علیرضا بیرانوند را باز کنند تا شاگردان عبدالله ویسی به یک امتیاز ارزشمند دست پیدا کنند. البته گل دوم صنعت نفت به پرسپولیس هم از آن گل‌های بحث بر انگیز بود و در حالی که مدیر رسانه‌ای پرسپولیس و حتی خود یحیی گل محمدی معتقد بودند که توپ از خط کامل رد نشده بوده اما علیرضا بیرانوند دروازه بان پرسپولیس صراحتاً گفت که توپ از خط عبور کرده و تصمیم داور و کمک داور کاملاً درست بوده است.
ساکت برگشت، مس هت تریک کرد
هفته گذشته، هفته عجیبی برای مس رفسنجان بود. چرا که پس از دو برد پیاپی‌ای که این تیم به دست آورد، ساکت الهامی از سرمربیگری این تیم کناره‌گیری کرد و در تمرینات این تیم هم شرکت نکرد اما در آستانه بازی با فولاد راضی به بازگشت شد. در این شرایط، مس برابر حریف اهوازی‌اش به پیروزی 3-0 رسید تا الهامی در بازگشت خود به رفسنجان هم در برد و هم در گلزنی و هم در کسب سه امتیاز هت‌تریک کند.
 
تیم‌های دور از برد!
بازی استقلال خوزستان و گل گهر هم با تساوی 1-1 به پایان رسید تا در حالی که در آستانه به پایان رسیدن یک سوم ابتدایی لیگ هستیم، آبی‌های اهواز رنگ برد را هنوز ندیده باشند و در انتهای جدول قرار داشته باشند. در آن سوی میدان، اوضاع شاگردان مارینوس اوزونیدیس هم چندان جالب توجه به نظر نمی‌رسد. چرا که تیم تحت هدایت این مربی یونانی در چهار بازی اخیرش به پیروزی نرسیده و سه مساوی و یک باخت کسب کرده است! البته نکته مهمی که درباره اوزونیدیس باید به آن اشاره کرد این است که او صبح روز جمعه در اهواز مطلع شد که پدرش فوت کرده است. با این حال در کنار تیمش باقی ماند تا تیمش مقابل استقلال خوزستان بازی کند.
 این رفتار سرمربی یونانی قابل توجه و تقدیر بود.

 

بــــرش

رقابت گلزنان برتر
نکته جالب دیگری که در بازی سپاهان و ملوان وجود داشت، رقابت جالب دو گلزن این روزهای لیگ برتر بود. دو گل از سه گل قوهای سپید را در این مسابقه رضا جعفری به ثمر رساند تا تعداد گل‌های خود را در این فصل به عدد پنج برساند. این در حالی است که یکی از دو گل سپاهان را هم رضا اسدی به ثمر رساند تا شش گله شود و به تنهایی در صدر جدول بهترین گلزنان این فصل قرار بگیرد.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی