صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نوزده - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۴

حضور رئیس‌جمهور در اجتماع پرشور مردم سنندج

حضور و سخنرانی در اجتماع پرشور مردم سنندج، یکی از برنامه‌های نخستین روز سفر سیدابراهیم رئیسی به استان کردستان بود. این مراسم پنجشنبه گذشته درحالی برگزار شد که تا پیش از حضور رئیس‌جمهور در جایگاه، کاروان رئیس‌جمهور در میان خیل استقبال کنندگان قرار گرفته بود. به پاس شور و اشتیاق مردم کردستان که باطل السحر ادعای ضدانقلاب در هفته‌های اخیر بود، آیت‌الله رئیسی بخشی از مسیر را پای پیاده و در میان مردم سپری کرد.
رئیس جمهور در سخنرانی خود، ابتدا به مسأله امروز جهان و جهان اسلام، یعنی غزه اشاره کرد. آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام شرایطی رنج‌آور برای مردم غزه و آزادگان جهان پیش آورده‌اند، تصریح کرد: امروز شاهد دو صحنه و عرصه هستیم؛ یکی صحنه‌ای سیاه و جنایت‌بار از شدیدترین جنایات، ظلم‌ها، تجاوزات و بمباران‌ها علیه مردمی که جرم آنها صرفاً دفاع از وطن، خانه و کاشانه خود است و دیگری صحنه‌ای زیبا از حق‌خواهی، عدالت‌طلبی و استقلال‌خواهی که مردم مظلوم غزه رقم زده‌اند.
مردم غزه باعث بیداری جهان شده‌اند
رئیس جمهور صحنه‌ای را که مردم غزه با استقامت و ایستادگی خود رقم زده‌اند، باعث بیداری در جهان دانست و افزود: امروز مردم جهان به روشنی دریافته‌اند که نظام استکبار به سرکردگی امریکا و با همراهی چند کشور شرور اروپایی به چیزی جز منافع خودشان نمی‌اندیشند و انسان، شرافت و حقوق بشر برای آنها هیچ ارزشی ندارد.
وی با بیان اینکه امروز مردم دنیا می‌دانند که عامل اصلی جنایات کسانی هستند که در ظاهر بزرگترین مدعیان حقوق بشر و در واقع اصلی‌ترین ناقضان حقوق بشر هستند، اظهارکرد: امروز همه دریافته‌اند که اساس وجود رژیم صهیونیستی بر قتل، کشتار، تخریب و تجاوز است. امروز همه به حقانیت موضع جمهوری اسلامی ایران پی برده‌اند و ملت‌ها بیدار شده و فهمیده‌اند که دوست کیست و دشمن کدام است. مردم دنیا دیگر به خوبی ماهیت رژیمی که 4 هزار کودک را به قتل رسانده، شناخته‌اند.
کردستان مقابل تجزیه‌طلبان ایستاد
آیت‌الله رئیسی در ادامه مردم استان کردستان را مردمی با صفا، با وفا، مخلص و با بصیرت توصیف کرد که در مقابل شعارهای توخالی تجزیه‌طلبان و معاندان ایستادگی کردند و تصریح کرد: جوانان، پیشمرگه‌ها و همه مردم کردستان حقیقتاً در جای‌جای این استان از خودگذشتگی و افتخارآفرینی کردند و با ایستادگی در مقابل توطئه‌های دشمنان برای این استان امنیت و آرامش آفریدند و امروز این امنیت، انسجام و آرامش بستر توسعه استان است.
رئیس جمهور با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «در مسیر قله در حرکت هستیم و در این مسیر خستگی و ناامیدی ممنوع است»، تصریح کرد: امروز ملت ایران بیش از همیشه به آینده امیدوار است و جوانان ما آینده را بسیار درخشان می‌بینند. ما آینده را علیرغم خواست دشمنان بسیار روشن می‌بینیم. وی خطاب به دانش‌آموزان، دانشجویان و دانش‌پژوهان گفت: به پدران، مادران، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها مراجعه کنید و بپرسید وضع روستای شما قبل و بعد از انقلاب اسلامی چگونه بوده و چقدر تفاوت کرده است.
بهره‌برداری از 5 هزار مسکن
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در این سفر بیش از 5 هزار مسکن مورد بهره‌برداری قرار گرفته و 25 هزار قطعه زمین در نقاط مختلف استان واگذار شد، از مدیران استانی خواست حتماً در پروژه‌های استانی از نیروهای بومی استفاده کرده و تلاش کنند تا در شرایط مساوی، نیروی تحصیلکرده داخل استان اولویت داشته باشد.
کارخانه نیمه تعطیل در کشور کم نداریم
آیت‌الله رئیسی رفع معضل بیکاری را امری ضروری دانست و با بیان اینکه امروز در کشور کارخانه‌های نیمه تعطیل کم نداریم، اظهارکرد: در دولت سیزدهم توانستیم بیش از 5 هزار کارگاه و کارخانه تعطیل و نیمه تعطیل را به چرخه تولید بازگردانیم که این عدد در حال ورود به کانال 6 هزار است.
رئیس جمهور با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان کردستان در تابستان امسال نسبت به 10 سال گذشته کاهشی بوده است، گفت: برای استان کردستان 35 هزار میلیارد تومان طرح‌های توسعه‌ای در نظر گرفته و هزینه شده است و اعتبارات بیشتری هم در جهت تکمیل طرح‌های نیمه تمام مصوب خواهد شد.
آیت‌الله رئیسی گفت: ما می‌توانیم در تهران بنشینیم و از اجرای امور گزارش بگیریم، اما «شنیدن کی بود مانند دیدن»؛ باید از نزدیک مسائل را دنبال و تلاش کرد تا مشکلات حل شود.
وی ضمن قدردانی از استقبال علمای شیعه و سنی و مردم سنندج گفت: مردم سنندج با ابراز محبت و احساسات بنده را شرمنده و مورد لطف قرار دادند. من این محبت را به حساب انقلاب و نظام می‌گذارم چرا که مردم به انقلاب، اسلام و نظام عشق و علاقه دارند.
حضور در اجتماع باشکوه مردم بانه
رئیس جمهور پیش از ظهر دیروز نیز در اجتماع باشکوه مردم شهرستان بانه با تجلیل از ایستادگی مردم منطقه کردستان و شهدای این منطقه تصریح کرد: در طول تاریخ همواره دو جریان حق و باطل در مقابل یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند، چنان‌که در جریان مبارزات و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاهد صف‌آرایی جریان استکبار و باطل در مقابل حق‌خواهی، عدالت‌خواهی و استکبارستیزی ملت ایران بوده و هستیم.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه مردم عزیز بانه نتیجه سال‌ها صبر و بردباری خود را در مقابل هجمه‌های دشمنان دیده‌اند، اظهارکرد: در بانه و شهرها و روستاهای کردستان به برکت انقلاب اسلامی، تلاش مجاهدان و حضور جوانان عزیز کارهای بسیاری انجام گرفته است.
 رفع محرومیت از بانه
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه در طول 40 سال اخیر از این منطقه رفع محرومیت شده، اما کارهای دیگری نیز در پیش است که باید انجام بگیرد، گفت: چهره بسیاری از شهرها، روستاها و جاده‌ها نسبت به گذشته متفاوت شده است اما در این رابطه باید تلاش‌های بیشتری انجام بگیرد، چرا که ظرفیت‌های زیادی در کشور وجود دارد.
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه شهدا به ما آموختند که نباید متوقف و دچار ایستایی شویم و باید همواره پویا و در حال حرکت باشیم، اضافه کرد: همه معترفند که کشور علیرغم همه تهدیدها و تحریم‌ها مسیر پیشرفت را طی می‌کند. با اینکه دشمنان سعی کردند ما تولید و صادرات نداشته باشیم و تجارت‌مان تعطیل باشد اما موفق نشدند و امروز ما در همه حوزه‌ها پیشرفت داریم.
رئیس جمهور افزود: دشمنان قصد داشتند با اغتشاشات ما را متوقف کنند اما موفق نشدند و امروز مردم ایران بیش از همیشه امیدوارند و آینده را بسیار روشن و درخشان می‌بینند.
مسأله جیره‌بندی آب در بانه حل شده است
آیت‌الله رئیسی با اشاره به مشکلات مربوط به حوزه آب در شهرستان بانه، گفت: امروز با تلاش‌هایی که صورت گرفته، مسأله جیره‌بندی آب در بانه تمام و مشکل آب در این منطقه حل شده است. باید از وزارت نیرو، استانداری و کارگران عزیز برای حل این مشکل تشکر کنیم.
رئیس جمهور با اشاره به پروژه ساخت سد برای شهرستان بانه و بیان اینکه اگر این سد احداث شود آب به‌صورت پایدار برای مصارف شرب و کشاورزی حل خواهد شد، تصریح کرد: مرز، تهدید نیست بلکه فرصت است.
آیت‌الله رئیسی ساماندهی وضعیت تجارت در کردستان را از جمله مسائل مهم عنوان کرد و گفت: وضعیت تجارت در بانه و مریوان از طریق منطقه آزاد شکل جدیدی پیدا خواهد کرد تا هم مردم از آن سود ببرند، هم مقررات اجرا شود و هم کشور همسایه بتواند از این تجارت منتفع شود.
رئیس جمهور بازارچه‌های مرزی را یکی از مسائل مهم استان کردستان عنوان کرد و گفت: صنایع دستی این استان قابل عرضه در حوزه صادرات است. من به استاندار کردستان دستور دادم تا در ورودی شهرهای استان، بازارچه‌های دائمی برای عرضه این محصولات تأسیس شود. احداث این بازارهای دائمی می‌تواند زمینه تشویق تولیدکنندگان صنایع دستی را فراهم کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی