رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اهمیت پرداخت تسهیلات خرد و قرضالحسنه در میزان رضایت مردم از شبکه بانکی گفت: برنامه بانک مرکزی و شبکه بانکی توسعه تسهیلات خرد و قرضالحسنه با بکارگیری ابزارهای نوین و غیرحضوری است. به گزارش بانک مرکزی، محمدرضا فرزین گفت: نظام بانکی بهدلیل اینکه بار اصلی تأمین مالی کشور را بر عهده دارد، تحت فشار است. همچنین موضوع تأمین مالی خرد و قرضالحسنه هم بهصورت تکلیفی و هم غیرتکلیفی مسئولیت شبکه بانکی را در حوزه اقتصاد سنگینتر میکند اما تأکید ما بر پرداخت این تسهیلات به مردم در کمترین زمان و با بیشترین رضایت است. رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از خدمت جدید بانک ملت با عنوان فرابانک افزود: یکی از مشکلات مردم در دریافت تسهیلات مراجعات مستمر به شعب است. بکارگیری ابزارهای نوین فناورانه مانند خدمت جدید بانک ملت که تمام مراحل دریافت خدمت را بهصورت غیرحضوری ارائه میدهد، میتواند گامی مهم در ارائه خدمات سریع و آسان به جامعه باشد و این خدمت باید در تمامی شبکه بانکی فراگیر شود. فرزین بحث اعتبارسنجی را از دیگر مشکلات مردم در دریافت تسهیلات برشمرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه کمترین نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL) مربوط به تسهیلات خرد است، بانکها میتوانند تا حد امکان در دریافت تضامین و اعتبارسنجی با مشتریان همکاری کنند. وی خاطرنشان کرد: استفاده از ابزارهای الکترونیک مانند سفته الکترونیک نیز میتواند در این زمینه برای بانکها و مشتریان راهگشا باشد و امیدواریم استفاده از این ابزارها به همه بانکها و مشتریان تسری پیدا کند. رئیس کل بانک مرکزی در پایان خاطرنشان کرد: امروزه هجمهها و تخریبها به شبکه بانکی بسیار زیاد است و با توجه به مسئولیت سنگین شبکه بانکی این فضا ناعادلانه است و باید خدمات ارزنده شبکه بانکی به اقتصاد کشور و آحاد جامعه نیز بازگو شود.