صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۵

در جلسه دیروز شورای شهر تشریح شد

دستاورد ۳ میلیارد دلاری سفر شهردار تهران به چین

مهسا قوی قلب
خبرنگار

شهردار تهران پس از بازگشت از سفر چین در یکصد و هشتاد و هشتمین جلسه شورای شهر تهران حاضر شد و گزارشی از این سفر ارائه داد.
علیرضا زاکانی در این جلسه ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی و اعلام حمایت از مردم مظلوم فلسطین گفت: «پیگیری‌های لازم را برای جلوگیری از این جرم بزرگ دنبال می‌کنیم.»
وی درباره دستاوردها و توافقات بویژه در حوزه حمل و نقل در بازگشت از سفر چین گفت: «از 10 سال پیش خواهرخواندگی با پکن را در کارنامه داریم اما به بیان آنها در این سال‌ها اتفاق خاصی نیفتاده بود. بهانه دعوت چین از ما سومین اجلاس راه ابریشم بود. از سال ۲۰۱۳ سه اجلاسیه به این منظور برگزار شده است. ایده یک کمربند و یک راه، هم پشتوانه تاریخی دارد هم افقی را از آینده ترسیم می‌کند. در این مسیر حضور ایران از اهمیت بالایی برخوردار و هدف بزرگی برای دیپلماسی در بر داشته است.»
 مهم‌ترین دستاورد سفر، پیشرفت در عرصه حمل و نقل عمومی است
شهردار تهران با اشاره به اینکه بزرگترین مشکلات تهران امروز، ترافیک، آلودگی هوا و مسکن است، افزود: «سه موفقیت در حوزه اقتصادی داشتیم. ساخت ۷۹۱ واگن که از سال۹۵ مقرر شده بود، عملیاتی شد. حجم عرضه هم یک میلیارد دلار است و از محل پشتیبانی دولت انجام می‌شود. موفقیت دوم مجاب کردن طرف چینی برای پشتیبانی از مجموعه قراردادهای ماست که برای اولین بار است اتفاق می‌افتد. مقدمه یک قرارداد را هم داشتیم؛ حدود یک میلیارد دلار پروژه در داخل شهر و تجهیز خط ۱۱ مترو با مقیاس ۵ درصد از هزینه‌ها توسط چین آغاز می‌شود که مدل جدیدی است. در مجموع دستاوردهای سفر بالغ بر ۳ میلیارد دلار است. در کل ما در مسیری پیش رفتیم تا در این سفر هشت هدف داشته باشیم که شامل دیپلماسی عمومی، حمل و نقل، محیط زیست، هوشمندسازی، شهرسازی و انبوه‌سازی مسکن، فرهنگی و گردشگری و سرمایه‌گذاری و انعکاس رسانه‌ای و حضور فعال در چین است.»
زاکانی گفت: «در برنامه ششم دوهزار دستگاه تکلیف شده بود اما در دولت قبل قدرالسهم اولیه انجام نشد و قرارداد برای دوره بعد ماند. دو سال کار جدی صورت گرفت و کار عملیاتی گسترده انجام شد و تأمین مالی هم صورت گرفت و در نهایت در دولت آقای رئیسی، مسیر برای تحقق آن هموار شد. در حال حاضر با طرف چینی مذاکره کردیم و ۲۵ درصد به تعداد واگن‌ها افزوده شد. حالا کلاً ۱۵۰۷ واگن داریم که برخی فرسوده یا از مدار خارج شده‌اند اما با این ۷۹۱ واگن خدمات خوبی را می‌توان به مردم ارائه کرد. بنا شده یک سال آینده اولین واگن وارد شود. 161 واگن دیگر هم در داخل تولید می‌شود. در این حوزه انتقال تکنولوژی شرایط واگن‌سازی را از پایه متحول می‌کند. بزرگترین بسته دستاورد سفر هم همین قراردادهای حوزه مترو است.»
شهردار تهران یادآور شد: «خرید ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابینه ۱۸ متری گاز‌سوز، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس تک کابینه ۱۲متری برقی، 10 هزار دستگاه ون برقی، 10 هزار دستگاه تاکسی برقی و 100 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی که در مجموع یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار مبلغ قرارداد است را نیز در این سفر نهایی کردیم و قرارداد آنها بسته شد.»
زاکانی گفت: «نوع نگاه ما پس از سفر به چین به خودروسازی‌های داخل تغییر کرد، این شرکت‌ها باید توان خود را بالا ببرند زیرا هم قیمت‌ها گران است و هم زمان تحویل آنها بالاست. برای مثال یکی از شرکت‌های ایرانی به ما گفت امسال دو اتوبوس تحویل می‌دهد اما در مقابل یک شرکت چینی در یک شیفت کاری ۵۰۰ اتوبوس تولید می‌کند.»
شهردار تهران در زمینه حمایت‌های دولت گفت: «دولت در مجموع ۷۷ میلیون دلار برای این قراردادها تأمین کرد. اهتمام ویژه رئیس‌جمهور به حوزه برقی‌سازی حمل و نقل و توجه به حل مسائل زیست محیطی است. بانک مرکزی، وزارت صمت، وزارت کشور و وزارت نیرو هم باید همکاری کنند تا افق جدیدی را نه تنها برای تهران بلکه برای حوزه مدیریت شهری در کشور به همراه داشته باشد.»
حل مسأله حریم در مجلس
رئیس شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته شورای شهر درباره مسأله حریم گفت: «اصل مسأله حریم باید در مجلس شورای اسلامی حل شود. البته پیگیر هستیم و جلساتی هم گذاشته شده است. همچنین با دادستان کل کشور هم در این زمینه صحبت کرده‌ایم و نامه مفصلی برای دادستان ارسال شده است.»
سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران نیز در جلسه شورا به موضوع شهر دوستدار سالمند پرداخت و گفت:‌ «چگونگی ارائه خدمات به سالمندان به تصویب رسیده و دوره اجرایی آن حداکثر دو سال پس از ابلاغ است. البته اجرای آن منوط به ارائه گزارش ارزیابی است. بر اساس آمارها تهران رو به سالمندی می‌رود و امروز 20 درصد جمعیت شهر تهران را سالمندان تشکیل داده‌اند.»

جستجو
آرشیو تاریخی