صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هفده - ۱۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

در این 80 روز به خاطر مردم به تیم ملی کمک کنید

قلعه‌نویی: آنقدر که به ما حمله شد، به منچسترسیتی نشد!

امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان پس از مراسم بدرقه تیم ملی نوجوانان، درباره این تیم گفت: «تیم ملی نوجوانان از نظر اخلاق و رفتار نمونه بود. صعود به جام جهانی کار بسیار سختی است. این تیم از نظر فنی بسیار عالی و پشتوانه خوبی برای رده‌های بالاتر است. از همه عزیزان که زحمت کشیدند تشکر می‌کنم. برایشان بهترین‌ها را آرزو می‌کنم و ان‌شاءالله با نتایج خوب دل مردم را شاد کنند.»
او در مورد اینکه به نظر می‌رسد مخالف برگزاری هفته دهم لیگ برتر است، عنوان کرد: «ما مقدماتی جام جهانی را داریم. هیچ بازی هم ساده نیست. چه در آسیا و چه در اروپا بازی‌های بسیار سختی است. جلسه‌ای با مسئولان سازمان لیگ داشتیم و صحبت‌هایی شد. به هر حال فاصله بیست و یکم، بیست و پنجم و سی‌ام، بسیار کم است. قبل از آن هم بازیکنان 4-3 روز یکبار بازی می‌کنند. زمین‌ها هم مساعد نیستند و باعث مصدومیت می‌شوند. من چون خودم مربی باشگاهی بودم، جوری رفتار کردم که شرایط مربیان باشگاه‌ها هم در نظر گرفته شود و تیم‌ها در شرایط مسابقه باشند. الان این فشردگی بازی‌ها و فاصله کم، مقداری به تیم ملی لطمه می‌زند. جلسه خوبی داشتیم و نتیجه را اعلام خواهم کرد.»
سرمربی تیم ملی فوتبال در مورد تقابل ملی‌پوشان فوتبال با ورزشکاران رشته‌های دیگر، چنین نظر داد: «فوتبالیست‌ها کار بسیار بزرگی کردند. صعود به جام جهانی کار بسیار سختی است. عزیزان در رشته‌های دیگر هم زحمت و ریاضت می‌کشند. دولتمردان و مسئولان باید حق همه رشته‌های ورزشی را بدهند. کنعانی‌زادگان هم حرفی زده که بیشتر در باب شوخی بود و دوستان طور دیگری برداشت کردند! امیدوارم به سمتی برویم که به همه رشته‌ها نگاه ویژه شود.» قلعه‌نویی در مورد اینکه در فاصله 80 روز تا جام ملت‌ها حمایت‌ها از تیم ملی را احساس می‌کنید یا خیر، چنین پاسخ داد: «ما پنج بازی را انجام دادیم که چهار تای آنها خارج از خانه بوده است. دو فینال را هم بردیم و تنها یک گل خوردیم اما ببینید چقدر به ما حمله شد. این حمله‌ها درست تداعی کننده سال 2007 است. آنقدر که به ما حمله شد، به منچسترسیتی که بعد از قهرمانی انگلیس و اروپا، در دو، سه هفته نتایج خوبی نگرفت، حمله نشد! از دوستان خواهش می‌کنم که به فکر مملکت و ایران باشید. زدن قلعه‌نویی از سال 2007 دیگر بس است! آیا این انتقادها طبیعی است؟ ما ایراد داریم و می‌پذیریم، هیچ تیم یا بازیکنی در دنیا نمی‌تواند 30 بازی را به یک شکل انجام دهد و به هرحال اتفاقاتی می‌افتد. در بازی با اردن هم چمن یک مقدار خراب بود و اشتباهات فردی یکی دو بازیکن داشتند. در فینال‌ها هم ازبکستان و قطر را بردیم که تیم‌های بزرگی هستند و در جام ملت‌ها  و مقدماتی جام جهانی حتماً آنها را خواهید دید.»
سرمربی تیم ملی درخواست کرد: «در این 80 روز به خاطر مردم به تیم ملی کمک کنید. راه موفقیت تعامل است. فرق کشورهای دیگر با ما این است که آنها دلسوز مملکت‌شان هستند و ما حب و بغض داریم. بیایید به مملکت‌تان کمک کنید. یک روز قلعه‌نویی هست و یک روز نه. قلم‌هایی که سال 2007 زده شد، به نوعی ظلم بود. الان هم به شکل دیگری همان حرف‌ها را می‌زنند.»
قلعه‌نویی در مورد انتقادهایی که از تعداد دستیاران در تیم ملی می‌شود، چنین واکنشی داشت: « از خداداد عزیزی، هومن افاضلی و بقیه همکاران نهایت تشکر را دارم که آمده‌اند با کمترین چشمداشت مالی کار می‌کنند. سه ماه است کارشان را شروع کرده‌اند. نه قرارداد دارند نه یک ریال دریافتی داشتند. به عشق مردم و به خاطر فوتبال آمده‌اند کمک می‌کنند. این عزیزان از 2006 با قلعه‌نویی مشکل داشتند. اگر اینجا نبودم، می‌گفتند تعداد دستیاران کم است. قهرمانی‌ها را خیلی بزرگ می‌کردند و آمار را تا عرش، بالا می‌بردند. این را مطمئن هستم! این آدم‌ها این طوری هستند. بخل و حسادت و کینه، هرچه را بخواهید درون آنها خواهید دید. البته انتقاد باید باشد. مگر می‌شود بدون انتقاد پیشرفت کرد؟ خودمان هم قبول داریم. ما هم در بازی‌ها فراز و نشیب زیادی داشتیم. مانند بازی با اردن، البته آن هم در حد یکی دو نفر، به سعید الهویی می‌گویم آمار را اعلام کند تا ببینید که چه آمار خوبی بوده است.
 12-10 سال است من را در باشگاه یا تیم ملی می‌زنند. هر نتیجه‌ای هم بگیرید افرادی که قلم‌شان را به آن طرفی‌ها فروخته‌اند، همین است. گروه‌هایشان و اینکه از کجا تغذیه می‌شوند را می‌دانم.»
او از تعدادی از کارشناسان هم تشکر کرد: «به بعضی‌ها هم خیلی ارادت داریم. از جلال چراغپور، مجید جلالی، جواد الله‌وردی و حسن روشن مشاوره می‌گیرم. انتقاد باید به خاطر پیشرفت باشد نه با حب و بغض. پنج بازی و یک گل خورده داشتیم و آنگولا، بلغارستان یا قطر را می‌گفتند حریفِ فلان هستند و بعد که بردیم، حرف‌های دیگری زدند. مثالی هست که نمی‌خواهم بگویم! »
سرمربی تیم ملی در مورد بازی‌های دوستانه قبل از جام ملت‌ها هم توضیح داد: «دیگر بازی دوستانه نداریم. دو بازی در مقدماتی جام جهانی داریم. اگر بشود یک بازی داریم. دیروز با مسئولان سازمان لیگ که جلسه داشتیم دیدیم آنجا هم زمان نداریم. تا 3-2 سال آینده فقط مقدماتی جام جهانی است. یعنی هیچ فرصتی برای بازی‌های دوستانه نداریم.»
قلعه‌نویی در مورد پیشنهادِ ژاپن برای حضور تیم ملی کشورمان در یک تورنمنت چهارجانبه، گفت: ما دنبال آن هستیم. اما هنوز درخواست نداده‌اند. اگر درخواست بدهند و سازمان لیگ اجازه بدهد، حتماً بازی می‌کنیم. روزی که مسئولیت تیم ملی را قبول کردم به نبی نامه زدم که دوست دارم با این تیم‌ها بازی کنیم. در گذشته با مکزیک و حتی بدون لژیونرها هم بازی کردیم. ترسی ندارم ولی پول نیست،شرایط بسیار سختی داریم. برای انجام یک بازی، باید یکی دو میلیون دلار بدهیم. الان حقوق پرسنل فدراسیون فوتبال مانده است.»
او درباره مطالبات خودش یادآور شد:
«من هم مثل خیلی از مربیان دیگر که بهترین شرایط را دارند، غرغر کنم؟ بگویم اینجا مشکل است؟ نه چنین آدمی نیستم. در هر تیم باشگاهی بودم شده شش ماه یک ریال نگرفتم. نمونه‌اش تراکتور یا استقلال، آدمی نیستم که مشکلات درون تیمی را بیرون بگویم. الان هم کلی مشکلات داریم. اگر کسی بود که یک میلیون دلار می‌داد استقبال می‌کردیم. الان هم اگر ژاپن پیشنهاد بدهد، با سازمان لیگ هماهنگ می‌کنیم. بدون لژیونرها حتماً موافقم که بروم.»

جستجو
آرشیو تاریخی