خبر پلیس

رئیس پلیس راهور فراجا خبر داد
اجرای طرح  شماره گذاری خودرو
مقابل در خانه

گروه حوادث- کامران علمدهی / رئیس پلیس راهور فراجا از اجرای طرح شماره‌گذاری خودرو مقابل در خانه، ارائه گواهینامه یک‌روزه موتورسیکلت و صدور گواهینامه دو زبانه خبر داد.
به گزارش خبرنگار حوادث«ایران»، سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری که صبح روز سه‌شنبه در شهرک آزمایش برگزار شد، از اجرای طرح جدید شماره‌گذاری خودرو مقابل در خانه‌ها خبر داد و گفت: این طرح به شکل آزمایشی در تهران اجرا می‌شود و بعد از آن در سایر کلانشهرها و در امتداد تحقق این هدف به شکل سراسری در کل کشور اجرا خواهد شد.
 متقاضیان در ابتدا باید با مراجعه به سامانه سخا اطلاعات و درخواست خود را ثبت کنند و پس از آن تیم پلیس راهور با ون‌هایی که برای این منظور تعبیه شده با مراجعه به در منزل فرد متقاضی تعویض پلاک خودرو را انجام داده و امور ثبتی و خدماتی مربوط به این موضوع هم در همان محل انجام می‌گیرد.
وی درباره صدور گواهینامه دو زبانه رانندگی برای متقاضیان نیز گفت: براساس کنوانسیون ژنو گواهینامه رانندگی کشورمان در ۷۲ کشور معتبر است و در مورد پذیرش گواهینامه در ۱۳ کشور نیز درحال رایزنی و پیگیری هستیم. به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا برای متقاضیان گواهینامه دو زبانه صادر کنیم. البته الزامی برای دریافت این گواهینامه وجود ندارد اما افرادی که متقاضی باشند، می‌توانند بزودی از طریق سامانه درخواست گواهینامه آن را دریافت کنند.
 
رنگ بندی گواهینامه
رئیس پلیس راهور فراجا در ادامه از اجرای طرح رنگ‌بندی گواهینامه‌های رانندگی خبر داد و تصریح کرد: طرحی را به مجلس ارائه داده‌ایم که در صورت تصویب ابلاغ و اجرایی خواهد شد که بر اساس آن برای راننده‌های خوب گواهینامه سفید، برای راننده‌های خیلی خوب گواهینامه نقره‌ای و برای راننده‌های عالی گواهینامه طلایی صادر می‌شود. البته یکسری تسهیلات نیز برای این رانندگان در نظر گرفته خواهد شد که ازجمله آن می‌توان تخفیف در جرایم قبلی اشاره کرد. ضمن اینکه راننده‌ای که نمره منفی می‌گیرد، در سوابق دارنده گواهینامه سفیدرنگ ثبت می‌شود.

6 و نیم میلیون راکب موتورسیکلت فاقد گواهینامه
رئیس پلیس راهور فراجا درباره اجرای طرح دریافت گواهینامه یک‌روزه موتورسیکلت نیز عنوان کرد: طبق آمارهای ما از 12 و نیم میلیون راکب موتورسیکلت حدود ۶.۵ میلیون نفرشان، فاقد گواهینامه رانندگی هستند که در این طرح می‌توانند با سهولت بیشتری و البته هزینه یک‌سوم گواهینامه موتورسیکلت را دریافت کنند. با بررسی‌ها متوجه شدیم ۸۵ درصد از راکبان موتورسیکلت‌ها، از این وسیله برای امرار معاش ‌و گذران زندگی استفاده می‌کنند.
 از طرفی شرکت در کلاس‌های آموزشی هم برای موتورسیکلت‌سواران زمان‌بر ‌و هزینه‌بر است به طوری که هزینه صدور گواهینامه موتورسیکلت در آموزشگاه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که در این طرح آن را به یک‌سوم تقلیل داده‌ایم. این طرح در ۵۸ شهر از ۱۵ استان کشور اجرایی شده و بزودی در سراسر کشور نیز عملیاتی می‌شود.
سردار هادیانفر در ادامه این نشست به عملکرد و اقدامات انجام شده برای طرح‌های ترخیص موتورسیکلت‌های رسوبی و خالی شدن پارکینگ‌ها نیز اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر تنها 270 هزار موتورسیکلت که قابلیت ترخیص ندارند و فرسوده هستند، همچنان در پارکینگ‌های کشورند که این موتورسیکلت‌ها باید اسقاط شود، چرا که دیگر مالکان هم تمایلی برای ترخیص این وسایل نقلیه ندارند. من از دستگاه قضایی درخواست می‌کنم که در این خصوص با پلیس همکاری کند.

برنامه‌ای جامع برای کاهش 10 درصدی تصادفات
رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به آمار اعلام شده از سوی سازمان پزشکی قانونی گفت: 8.3 درصد افزایش جانباختگان تصادفات را در شش ماهه امسال نسبت به سال 1401 داشته‌ایم‌. البته پیشنهاد ما به مجلس مبنی بر برنامه‌ریزی برای کاهش 10 درصدی تصادفات مورد موافقت قرار گرفته و امیدواریم این طرح به عنوان یک برنامه جامع و هدفمند مورد بهره‌برداری قرار گیرد و همه دستگاه‌های ذیربط خود را موظف به تعامل و همکاری بدانند و بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش تصادفات باشیم.
رئیس پلیس راهور فراجا با انتقاد از اجرا نشدن طرح اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: با روند کنونی تا سه سال آینده ترافیک در کلانشهرها و جاده‌ها با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. به طوری که برای هر سفر درونشهری حداقل دوساعت باید در ترافیک ماند.
در حال حاضر به ازای هر ایرانی دو وسیله نقلیه شخصی داریم، یعنی بیش از ظرفیت کشور خودرو داریم. ما از دولت خواستیم که سن فرسودگی به قانون تبدیل شود و امکان ملغی شدن آن وجود نداشته باشد.
 
کروکی الکترونیک
سردار هادیانفر درباره تصادفات و کروکی‌ها که خدمت جدیدی از پلیس راهور است نیز گفت: الکترونیکی شدن کروکی تصادفات رانندگی بدون خطا و با یک ضریب اطمینان بالا صورت می‌گیرد و در جهت تسهیل در ارائه خدمات، تکریم ارباب رجوع و تعامل بین پلیس و شرکت‌های بیمه‌ شکل گرفته است. وقتی که کروکی الکترونیکی در همان زمان و در کمترین مدت کشیده می‌شود، پیامکی برای فرد متخلف یا مقصر در تصادف و یک پیامک برای فرد غیرمقصر ارسال می‌شود.
همینطور یک داده الکترونیکی نیز برای بیمه مربوطه ارسال می‌شود و چیزی به‌جز متن پیامک در اختیار فرد مقصر یا غیرمقصر قرار نمی‌گیرد و در آن پیامک عنوان می‌شود شما مقصر هستید یا خیر اما اصل داده به صورت الکترونیک برای بیمه مربوطه ارسال می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی