صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

استراتژی مقاومت اسلامی

دکتر مختار شیخ‌حسینی
رئیس پژوهشکده علوم
و اندیشه سیاسی

در آغاز اقلیت یهود با مشکلی به نام عدم امکان ادغام در کشورهای اروپایی مواجه بود. این مسأله از یک سو به‌دلیل مسائل عقیدتی یهود و از سوی دیگر به‌دلیل عدم پذیرش کشورهای اروپایی رقم خورد. بنابراین یهودیان به‌دنبال تشکیل سرزمین مستقل و دولت ملی برآمدند. این «ایده هرتزل» در اواخر دوره ضعف امپراطوری عثمانی هم بدون اینکه منطقه مشخصی برای آن تعیین شود، مطرح شد؛ اما پذیرفته نشد.
در جنگ جهانی اول، انگلیسی‌ها برای همراهی کارتل‌های یهودی با خود، در اعلامیه بالفور رسماً اعلام کردند که از تشکیل دولت مستقل یهودی حمایت خواهند کرد. تا این زمان هنوز مشخص نبود این دولت مستقل قرار است در کجا تشکیل شود. با شکست متحدین و بالطبع امپراطوری عثمانی منطقه شامات به حوزه نفوذ انگلیس و فرانسه تبدیل شد. انگلیس به‌عنوان قیم سرزمین فلسطین انتخاب شد و در این ایام زمینه مهاجرت یهودیان به این سرزمین و تشکیل دولت یهود فراهم شد. پس از تشکیل اجباری دولت صهیونیستی با حمایت انگلیس، دولت‌های عربی در چند مرحله وارد جنگ با دولت غاصب اسرائیل می‌شوند اما در تمام مراحل شکست می‌خورند و بخش‌های بیشتری از سرزمین فلسطین را اشغال می‌کنند. بدین ترتیب به مرور دولت‌های عربی دست از حمایت ملت فلسطین کشیدند و به سازش روی آوردند. در این میان بخشی از فلسطین که بیشتر در نوار غزه ساکن هستند، «استراتژی مقاومت» را در پیش گرفتند.
«طوفان‌الاقصی» نقطه عطف تاریخی در مقاومت فلسطین است که برای اولین بار اتفاق افتاد و تهاجمی گسترده علیه اسرائیل از سوی گروه‌های فلسطینی رقم خورد و دستاوردهای بسیاری برای جریان مقاومت داشت؛ احیای روحیه امید به آینده مهم‌ترین دستاورد این رویداد تاریخی است و شکست بزرگی برای اسرائیل به حساب می‌آید. پیروزی مقاومت فلسطین بر رژیم صهیونیستی در همان روز اول طوفان‌الاقصی اتفاق افتاد. این پیروزی با کشتار زنان و کودکان فلسطینی به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد. دستاورد دیگر طوفان‌الاقصی این بود که باعث جامعه‌پذیری مقاومت در نسل کنونی و آینده شد و سوم اینکه عادی‌سازی روابط با اسرائیل از سوی کشورهای عربی و اسلامی شکست خورد و با این حجم گسترده واکنش‌هایی که علیه اسرائیل و به نفع مردم فلسطین اتفاق افتاد؛ دولت‌ها دیگر نخواهند توانست پروژه عادی‌سازی روابط را دنبال کنند. بنابراین طوفان‌الاقصی در همان مرحله اول به اهداف خود رسیده است و حال باید این بحران را سریع‌تر مدیریت کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی