صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

مقاومت حکیمانه

«مقاومت» از عناصر اصلی سبک زندگی توحیدی است

 حجت‌الاسلام سیدابوالفضل طباطبایی
مدیرمؤسسه علمی فرهنگی جبل الصبر

 1. «مقاومت» از عناصر اصلی سبک زندگی توحیدی است و برای موحدان، یک قانون توحیدی بشمار می‌رود. عمده آیات و مستندات قرآنی بویژه آیاتی که سیره عملی انبیا را نقل می‌کنند گواهی بر این است که مقاومت در برابر ظلم و کفر و استکبار نوعی از سبک زندگی توحیدی است.
خداوند در آیه 38 سوره حج، از مقاومت خود می‌گوید: «خدا مؤمنان را از هر مکر و شر دشمن نگاه می‌دارد، که خدا هرگز خیانتکار کافر ناسپاس را دوست نمی‌دارد.» تا در آیه 112 سوره هود که با ابلاغ به پیامبر خاتم(ص) از مقاومت به عنوان یک تکلیف عمومی برای همه پیامبران یاد می‌کند؛ «پس تو چنان که مأموری استقامت و پایداری کن و کسی که با همراهی تو به خدا رجوع کند نیز پایدار باشد، و (هیچ از حدود الهی) تجاوز نکنید که خدا به هر چه شما می‌کنید بصیر و داناست.» همچنین در آیه 39 سوره حج، مشارکت در جهاد و اذن در قتال را به عنوان تکلیف برای قرار گرفتن در مسیر سعادت، ابلاغ می‌کند: «به مسلمانان که مورد قتل (و غارت) قرار گرفته‌اند رخصت (جنگ با دشمنان) داده شد، زیرا آنان از دشمن سخت ستم کشیدند و همانا خدا بر یاری آنها قادر است.»
به استناد آیه 65 سوره انفال، پیروزی در قتال مشروط بر مقاومت است و خداوند برکاتش را با مقاومت نازل خواهد کرد. لذا لازمه نصرت «ایمان» و «جهاد» است: «ای رسول، مؤمنان را بر جنگ ترغیب کن که اگر بیست نفر از شما صبور و پایدار باشند بر دویست نفر غالب خواهند شد و اگر صد نفر بوده بر هزار نفر از کافران غلبه خواهند کرد، زیرا آنان گروهی بی‌دانش‌اند.»
2. به این اعتبار، می‌توان گفت مکتب امام خمینی(ره) مکتب مقاومت است به همین دلیل موضوع فلسطین در منظومه فکری حضرت امام خمینی(ره) یک اصل اساسی است. در واقع «فرهنگ مقاومت» محصول تفکر انقلاب اسلامی است و جمهوری اسلامی در محور مقاومت، قلب تپنده این جریان محسوب می‌شود.
در امتداد مکتب حضرت امام خمینی(ره) و فرهنگ مقاومت در جمهوری اسلامی، در سراسر جهان رهبران مقاومت بسیار حکیم هستند و بسیار هم حکیمانه عمل می‌کنند از جمله همین عملیات طوفان‌الاقصی که بحق عملیات حکیمانه‌ای بود که نیروهای مقاومت حماس پیروزمندانه به انجام رساندند.
طوفان‌الاقصی معجزه‌ بی‌سابقه‌ای بود؛ نخستین عملیات تهاجمی غافلگیرکننده جبهه مقاومت در منطقه فلسطین اشغالی بود که همچون زلزله، رژیم صهیونیستی را لرزاند. مقاومت در فلسطین از انتفاضه با سنگ آغاز شد و امروز به انتفاضه با موشک رسیده است. اگر این عملیات حماس در زمان دیگری انجام می‌شد‌، می‌توانست منجر به فاجعه عادی‌سازی روابط با اسرائیل شود؛ اما به برکت عملیات طوفان‌الاقصی و «مقاومت حکیمانه» از این وقایع نامبارک جلوگیری شد.
 3. باور به «فرهنگ مقاومت» است که توانسته فلسطینی‌ها را در مسیر مقاومت حکیمانه نگاه دارد و این فرهنگ، در فلسطین از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است. قبل از عملیات طوفان‌الاقصی، رژیم صهیونیستی بجد به دنبال کوچ دادن اجباری فلسطینی‌های ساکن غزه به مصر و اردن، برای خالی کردن منطقه از فلسطینیان بود.
برخی به اشتباه اظهار می‌کنند اگر عملیات طوفان‌الاقصی انجام نمی‌شد امروز فلسطین آرام‌تر بود در حالی که به این واقعیت واقف نیستند که صهیونیست ها برای کشتن و اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین مادری‌شان نیاز به هیچ بهانه‌ای نداشته و ندارند همان‌طور که پیش از این هم، کلی کشته و زخمی روی دست مردم غزه باقی ‌مانده است. بنابراین عدم باورمندی به مقاومت که امروزه برخی جریان‌های فکری به آن دامن می‌زنند، آفت زندگی توحیدی و خلاف فرهنگ مقاومت حکیمانه است.
یکی دیگر از برکات عملیات طوفان‌الاقصی، وحدت میدان‌های مقاومت حول محور فلسطین است. امروز محور مقاومت از نقاط مختلف مثل بلندی‌های جولان، اردن، عراق، سوریه آماده نبرد است. امروز جبهه مقاومت فلسطین مطمئن است در این مقاومت حکیمانه همه محور مقاومت پشت سر او هستند؛ در حالی که اسرائیل از حمایت امریکا و سران غرب هیچ اطمینانی ندارد و به انزوای جهانی محکوم است. بنابراین رژیم صهیونیستی ناگزیر است یا جنگ و کشتار را ادامه دهد که برایش بسیار سخت و هزینه‌بردار تمام خواهد شد یا مجبور است با مقاومت مذاکره کند که در هر دو حالت، جبهه مقاومت، حماس و فلسطین دست برتر را در این مقاومت حکیمانه خواهند داشت؛ همان‌طور که در وعده الهی هم پیروزی از آن جبهه مقاومت است.
 مکتوب حاضر متن ویرایش و تلخیص شده «ایران» از سخنرانی حجت‌الاسلام طباطبایی است که با عنوان «طوفان الاقصی؛ مقاومت حکیمانه» در محل جامعة المصطفی العالمیه ارائه شده است.

 

بــــرش

برخی به اشتباه اظهار می‌کنند اگر عملیات طوفان‌الاقصی انجام نمی‌شد امروز فلسطین آرام‌تر بود؛ در حالی که به این واقعیت واقف نیستند که صهیونیست ها برای کشتن و اخراج فلسطینی‌ها از سرزمین مادری‌شان نیاز به هیچ بهانه‌ای نداشته و ندارند همان‌طور که پیش از این هم، کلی کشته و زخمی روی دست مردم غزه باقی ‌مانده است. بنابراین عدم باورمندی به مقاومت که امروزه برخی جریان‌های فکری به آن دامن می‌زنند، آفت زندگی توحیدی و خلاف فرهنگ مقاومت حکیمانه است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی