صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

جهان تشنه آرمان مهدویت
 خبر اول اینکه، همزمان با بمباران غزه و شهادت چندین هزار نفر از فلسطینیان، موج جدیدی از بازخوانی ترانه «سلام فرمانده» به زبان‌های خارجی از جمله عربی و اسپانیولی در روزهای اخیر در فضای مجازی داغ شد. از جمله این اتفاقات، میلیاردی شدن آمار بازدید ترانه «سلام یا مهدی(عج) ( نسخه عربی سلام فرمانده) در شبکه اجتماعی تیک‌تاک بود. حالا با بازنشر پیاپی این ترانه در دیگر شبکه‌های اجتماعی از جمله در متا (اینستاگرام)، کاربران غیرمسلمان و برخی کاربران مسلمان اروپایی پای پست‌های منتشر شده از این همخوانی، درخواست داشته‌اند تا اطلاعات بیشتری از امام موعود شیعیان دریافت کنند؛ یک کاربر در این باره نوشته است: «لطفاً کسی می‌تواند داستان این مرد یا هرچیزی درباره او {امام عصر(عج)} به من بگوید؟»
از اواخر سال 1400 که این سرود همزمان با ایام نیمه شعبان آن سال منتشر شد، در بسیاری از کشورهای جهان همخوانی با آن اجرا شد و حتی برخی سیاستمداران غربی درخصوص آنچه «نفوذ فرهنگی، سیاسی و معنوی ایران» می‌نامیدند، اظهار نگرانی کرده بودند. همچنین رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه نیز تلاش‌های بسیاری داشتند تا با حمله به تهیه‌کنندگان این ترانه، از اشاعه آن جلوگیری کنند اما حوادث اخیر غزه نیز نشان داد که جریان غرب در برابر اشاعه آرمان مهدویت ناکام مانده است.

هشدار تهران به تهدید سلاح‌های شیمیایی صهیونیست ها در جنگ غزه
 خبر دیگر اینکه، نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» طی نامه‌ای به «فرناندو آریاس» مدیرکل و «لوسیان فات» رئیس شورای اجرایی این سازمان درباره استفاده احتمالی رژیم صهیونیستی از سلاح‌های شیمیایی در غزه هشدار داد.
نمایندگی ایران با اشاره به نگرانی‌های جدی در مورد آنچه در حال حاضر در فلسطین اشغالی می‌گذرد، اعلام کرده است: «رژیم اسرائیل که عضو معاهدات سلاح‌های کشتار جمعی، از جمله کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی نیست، ممکن است به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در غزه متوسل شود تا رکورد جنایات شنیع خود در کشتار فلسطینیان بی‌گناه را بشکند. این موضوعی هشداردهنده است». نمایندگی ایران با اشاره به اینکه ضروری است شورای اجرایی و دبیرخانه فنی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی از نزدیک بر وضعیت کنونی در فلسطین، بویژه هرگونه تهدید استفاده از مواد شیمیایی سمی نظارت داشته باشند، افزوده است: «استفاده از این‌گونه مواد شیمیایی نه تنها ناقض کنوانسیون، بلکه تهدیدی جدی برای جان انسان‌ها، ثبات منطقه‌ای و امنیت جهانی به شمار می‌رود. بنابراین، ما از همه کشورهای عضو و دبیرخانه فنی می‌خواهیم که به فلسطین، به عنوان کشوری مسئول و متعهد عضو کنوانسیون، در برابر سلاح‌های شیمیایی کمک و حفاظت کنند».

سکوت معنادار دفتر روحانی
درباره اظهارات سردار جلالی
 دست آخر اینکه،  اخیراً سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل از اقدام دولت قبل برای انتقال اطلاعات مالی به امریکا پرده برداشت. جلالی در این باره گفته بود: «برخی آقایان در دولت قبل می‌خواستند سامانه کشف تقلب در سیستم بانک مرکزی قرار دهند. وقتی قرارداد را خواستیم تا مطالعه کنیم، قرارداد را به ما ندادند که در نهایت با مداخله دادستان قرارداد را در اختیار گرفتیم که دیدیم یک شرکت امریکایی مستقر در دوبی به این شرکت داخلی لیسانس داده و در قرارداد آمده بود که شرکت مادر یعنی شرکت امریکایی مستقر در دوبی، دسترسی کامل به داده‌های این شرکت ایرانی خواهد داشت.» به گفته رئیس سازمان پدافند غیر عامل، این شرکت امریکایی کل اطلاعات مالی و پولی کشور را به دست می‌آورد و کنترل می‌کرد که با حکم دادستانی و پیگیری قضایی، این روند متوقف شده است. با طرح این مسأله، دفتر حسن روحانی که نسبت به جزئی‌ترین انتقادات درخصوص عملکرد اسف‌بار 8 سال ریاست بر قوه مجریه، بیانیه و اطلاعیه صادر می‌کند، تاکنون نسبت به این مسأله واکنشی نشان نداده است.

جستجو
آرشیو تاریخی