صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با «بلومبرگ» درباره روند تحولات جنگ غزه:

طوفان الاقصی تصمیمی کاملاً فلسطینی است

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه که اواخر هفته گذشته به منظور شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره فلسطین به نیویورک سفر کرد در این سفر با رسانه امریکایی بلومبرگ به گفت‌وگو نشست.
او در این گفت‌و‌گو با بیان اینکه اگر امریکا به این روند و حمایت‌ از رژیم صهیونیستی ادامه دهد، توسعه جنگ و باز شدن جبهه‌های جدید در منطقه امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت: «در آن صورت دود این جنگ به چشم امریکا هم خواهد رفت.»
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که اتفاقات مهمی در ۴۸ ساعت اخیر رخ داده و پاسخ ایران به حمله امریکا به شرق سوریه چیست و ارتباط این حملات با ایران گفت: «اولاً ادعای دولت امریکا، ادعای نادرستی است. زمانی که داعش در منطقه ما فعال شد، در عراق و سوریه گروه‌هایی برای مبارزه با تروریسم شکل گرفت، این گروه‌ها در راستای امنیت کشورشان اقدام می‌کنند. این گروه‌ها مرتبط با کشورهای خود در منطقه هستند. نه از جمهوری اسلامی ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی به آنها می‌دهیم.»
وزیر خارجه اضافه کرد: «طرف امریکایی مدعی است این گروه‌ها مرتبط با ایران هستند. این گروه‌ها رأساً خودشان تصمیم می‌گیرند و اقدام می‌کنند.»

مقاومت نیروهایی برای آموزش نیروهای خود دارد
وزیر امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تأثیر ایران بر حماس و حزب‌الله نیز اظهار داشت: «اولاً تصمیمی که حماس گرفت، تصمیمی کاملاً فلسطینی بود که عملیات طوفان‌الاقصی را انجام داد. دلایل آن هم کاملاً برای همه جهان روشن است. ثانیاً حماس، جهاد اسلامی و حزب‌الله، گروه‌هایی هستند که در راستای منافع کشورهای خودشان عمل می‌کنند نه از ما دستور می‌گیرند، نه ما به آنها دستور می‌دهیم.» خبرنگار بلومبرگ درباره ادعای وال استریت ژورنال مبنی بر آموزش نظامیان حماس قبل از حمله هفتم اکتبر از سوی ایران پرسید که امیرعبداللهیان پاسخ داد: «ما درباره وضعیت موجود صحبت می‌کنیم. آنها خودشان نیروهایی برای آموزش دارند. آنها سلاح و امکانات مورد نیازشان را تهیه و تولید می‌کنند.
ما ارتباط سیاسی قوی با حزب‌الله و گروه‌های مقاومت داریم. در چهارچوب حقوق بین‌الملل از منطق مقابله با قدرت اشغالگر استقبال و حمایت سیاسی می‌کنیم.
مخالف کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان هستیم، اما در بعد سیاسی معتقدیم راه‌حل فلسطین، می‌تواند دموکراتیک باشد.»
امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤال مجدد خبرنگار درباره ارسال نیروی نظامی از ایران به سوریه بعد از عملیات طوفان‌الاقصی عنوان کرد:«پاسخ شما را دادم اما من از شما می‌پرسم که امریکا بعد از هفتم اکتبر چه تعداد نیرو و سلاح به تل آویو ارسال کرده است؟ چند هواپیما و کامیون و چه نوع سلاح‌هایی؟»
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: «ما نیروی جدید به سوریه، عراق و منطقه اعزام نکرده‌ایم، اما در خصوص تحولات منطقه هم صرفاً تماشاگر و ناظر نبوده‌ایم. هر زمان که لازم بدانیم، متناسب با مصالح و امنیت ملی خود و شرایط منطقه در زمان و مکان لازم خود، جمهوری اسلامی ایران تصمیم می‌گیرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی