صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شانزده - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

اخبار

 
وزیر ارتباطات:
اینترنت نسل پنجم
اقتصادی می‌شود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه همایش ملی نسل پنجم ارتباطات در ایران گفت: ایجاد مشوق‌های دولتی و اقتصادی شدن طرح اینترنت نسل پنجم، باعث توسعه این فناوری در کشور می‌شود.
به گزارش ایرنا، عیسی زارع‌پور در پاسخ به این سؤال که چگونه تا پایان دولت می‌توان با وجود موانعی مانند گرانی تجهیزات و مشکلات واردات، پوشش سایت‌های نسل پنجم اینترنت را به ۱۰درصد رساند و آن ‌را در اختیار کاربران قرار داد، گفت: بخشی از شبکه مادر مخابراتی در دست وزارت ارتباطات است که با اعتبارات دولتی در حال توسعه دادن آن هستیم و هدف ما این است که بتوانیم ظرفیت را سه برابر کنیم.
وزیر ارتباطات افزود: قسمتی دیگر در دست بخش خصوصی است که یا دولت باید مشوق‌هایی را در نظر بگیرد تا آنها به سرمایه‌گذاری و توسعه این بخش ورود کنند یا باید مدل اقتصادی به‌گونه‌ای پیش برود که پاسخگوی سرمایه‌گذاری اپراتورها باشد. وی گفت: اکنون ۸۷ درصد کشور تحت پوشش نسل چهار و 5/4 هستند ولی نسل پنجم اینترنت به دلایل مختلف، متناسب با چیزی که مدنظر بود پیش نرفت. مدل اقتصادی شبکه نسل پنجم اینترنت، مدلی نیست که اپراتور مایل به سرمایه‌گذاری روی آن باشد و زیرساخت‌ها نیز برای توسعه این فناوری مهیا نبود. اما با اجرای پروژه فیبرنوری کسب‌وکارها و منازل، برای توسعه اینترنت نسل پنجم نیز آمادگی به دست خواهیم آورد. تا پایان دولت سیزدهم در همه مناطق پوشش فیبرنوری وجود خواهد داشت تا زیرساخت لازم برای توسعه نسل پنجم اینترنت مهیا شود. زارع‌پور خاطرنشان کرد: 2 تا 3 محدوده فرکانسی وجود دارد که فرکانس طلایی برای نسل پنجم محسوب می‌شوند و درحال حاضر در آستانه واگذاری یکی از آنها به اپراتورها هستیم که به زودی اعلام عمومی‌می‌شود.

حمایت از طرح‌های فناورانه
در حوزه معادن
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در قالب فراخوانی دائمی‌از ایده‌های نوآورانه و طرح‌های فناورانه حوزه معدن حمایت می‌کند.
به گزارش ایرنا، با توجه به تأکید ویژه بر هوشمندسازی معادن و پیش‌بینی بیشترین رشد سالانه در حوزه معادن، ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دانش بنیان دیجیتال معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از طرح‌های فناورانه با محورهایی از جمله فناوری‌ها و یا روش‌های نوین اکتشاف، فناوری‌ها یا روش‌های نوین بهره‌برداری و استخراج، فناوری‌ها یا روش‌های نوین فرآوری موادمعدنی کم‌عیار، باطله‌های موجود در معدن و استحصال عناصر فرعی همراه ماده معدنی اصلی حمایت می‌کند.
 براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با توافق‌های انجام شده با وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت‌های ویژه‌ای برای ارائه ایده‌های نوآورانه و طرح‌های فناورانه حوزه معدن درنظر گرفته شده است.

جلوگیری از خروج
 ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور
مدیر شبکه تبادل فناوری با اشاره به ارائه بیش از ۴هزار نیاز فناورانه به این شبکه توسط حوزه‌های مختلف صنعتی و غیرصنعتی کشور، از ۶۰۰ پروژه در جریان کار، به سرانجام رساندن ۴۶۱ پروژه موفق دانش‌بنیانی و در نتیجه جلوگیری از خروج ۱۵۰میلیون دلار ارز از کشور خبر داد.
به گزارش ایرنا، محمدامین علوی گفت: هم اکنون برای رفع هر نیاز فناورانه‌ای که شبکه تبادل فناوری و کارگزاران آن در بخش‌های مختلف صنعت کشور شناسایی کنند، از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌شود که در حال حاضر تعداد آنها به بیش از ۹ هزار شرکت افزایش یافته است.

برای نخستین بار
نمایشگاه تخصصی اپلیکیشن‌ها
 در تهران برگزار می‌شود
سوسن صادقی/ نخستین نمــــایشـــــگاه ‌تخصصـــــــی اپلیکیشن2 (Appex2024) تا ۵ بهمن ماه 1402 در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
رضا الفت‌نسب رئیس شورای سیاستگذاری این نمایشگاه در نشست خبری که روز گذشته در تالار اصفهان محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: از آنجا که ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 170 درصد است و بیش از ۱۴۵ میلیون تلفن همراه در کشور فعال است و اپلیکیشن‌ها ماهانه بیش از چندین ده میلیون کاربر فعال دارند، مردم به خوبی با اپلیکیشن‌ها در همه حوزه‌ها آشنایی دارند و از آنها استفاده می‌کنند از این رو به برگزاری نمایشگاه اختصاصی احساس نیاز شد.
الفت‌نسب با بیان اینکه قرار بود این نمایشگاه تخصصی دو سال قبل برگزار شود، افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه ایجاد فرصتی مناسب برای دیده شدن اپلیکیشن‌های تولید شده در داخل کشور و دیگر
دست اندرکاران فعال در تولید اپ از جمله، توسعه‌دهنده‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، سرمایه‌گذارها و غیره است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی