صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

فصل جدایی تل‌آویو از جهان

ادامه از صفحه 19

این سیاستمدار اسپانیایی تأکید کرد: «روابط دیپلماتیک با اسرائیل را قطع کنید. تحریم اقتصادی علیه مسئولان این نسل‌کشی اعمال کنید و بدون هیچ تردیدی نتانیاهو را به دادگاه کیفری بین‌المللی ببرید تا بخاطر جنایات جنگی ارتکابی محاکمه شود. من می‌خواهم به مردم کشورهای اروپایی بگویم ساکت نمانید. از خانه‌ها بیرون بیایید. بسیج شوید. به همه تجمعات و تظاهرات‌ها بروید. صداهایتان را بلند کنید تا به این نسل‌کشی خاتمه داده شود.»
ایونه بلارا پنجشنبه گذشته نیز از دولت اسپانیا خواسته بود، روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی به دلیل «نسل‌کشی برنامه‌ریزی شده» مردم فلسطین متوقف کند. اظهارات ایونه بلارا به عنوان مقدمه‌ای در نشستی در سطح عالی در مادرید بیان شد. خانم بلارا به خبرنگاران گفت : «امروز، من از شریک خود در دولت، حزب سوسیالیست خواستم که با جدیت بیشتری در مبارزه با این پروژه نسل‌کشی که توسط اسرائیل علیه مردم فلسطین انجام می‌شود، مشارکت کند. برای انجام این کار، دولت اسپانیا باید فوراً روابط دیپلماتیک خود را با دولت اسرائیل متوقف کند.» وی یادآور شد تحریم‌های زیادی علیه روسیه به دلیل جنگ در اوکراین وضع شده است.
او ادامه داد: «به نظر من برای اعمال این تحریم‌ها علیه اسرائیل، نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو و همچنین وزیر دفاع او و بقیه افراد مسئول سیاسی که تصمیم به اعمال مجازات دسته‌جمعی برای فلسطینی‌ها گرفتند، زمان زیادی را صرف می‌کنیم.» من تأکید می کنم مجازات دسته جمعی که در حال رخ دادن است، از جمله بمباران‌های گسترده علیه مردم غیرنظامی، قطع آب و برق، نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه است. ایونه بلارا همچنین از تحریم تسلیحاتی اسرائیل حمایت و تأکید کرد: «ما همچنین باید تحریم فوری تسلیحاتی را اعمال کنیم. اروپا می‌تواند و باید مستقل عمل کند و به دنبال صلح باشد.»
 
شکاف با ایلان ماسک
گویا داستان شکاف رژیم صهیونیستی علاوه بر ابعاد داخلی و نیز شکاف با سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های بین‌المللی و همچنین کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، حتی به شکاف با برخی افراد و شخصیت‌های مهم نیز کشیده شده است. در همین رابطه اکنون  شکاف جدی بین صهیونیست‌ها با ایلان ماسک نیز شکل گرفته است. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر به نیویورک در جریان نشست سالانه سران کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل دیداری با ایلان ماسک داشت و از توافقات دو طرف برای گسترش همکاری‌های حوزه فناوری ارتباطات خبر داده بود. اما اکنون این همکاری‌ها جای خود را به تنش و شکاف داده است.
ایلان ماسک در واکنش به درخواست‌ها برای فراهم کردن دسترسی به اینترنت از طریق سرویس ماهواره‌ای استارلینک برای غزه، اعلام کرد، از سازمان ملل و سایر نهادهای امدادرسان بین‌المللی، حمایت خواهد کرد. به گزارش ایسنا، ارتباطات و اینترنت در منطقه تحت محاصره غزه، در بحبوحه تشدید حملات رژیم صهیونیستی، قطع شده بود. بسیاری از کاربران شبکه اجتماعی در روزهای جمعه و شنبه با گذاشتن هشتگ «استارلینک برای غزه» در پست‌هایشان، خواستار فراهم شدن خدمات استارلینک برای این منطقه شده بودند. استارلینک توسط شرکت هوافضای «اسپیس ایکس» که متعلق به ایلان ماسک است، فراهم می‌شود. این سرویس در حال حاضر برای اوکراین که سرگرم جنگ با روسیه است، فراهم شده است.
ماسک در پاسخ به کاربری که گفته بود غزه فوراً به استارلینک نیاز دارد، گفته بود: «مشخص نیست چه کسی اختیارات مربوط به ارتباطات زمینی در غزه را دارد، اما می‌دانیم که هیچ پایانه‌ای در این منطقه درخواست اتصال نکرده است. اسپیس ایکس از ارتباطات با سازمان‌های کمک‌رسانی بین‌المللی پشتیبانی می‌کند.» بر اساس گزارش وب سایت نیو عرب، وی همچنین در پاسخ به پست الکساندریا اوکازیو کورتز، نماینده کنگره امریکا که از استارلینک نام نبرده بود اما درباره قطع ارتباط در غزه اظهار نظر کرده بود، وعده داد از گروه‌های امدادرسان حمایت کند. پایانه‌ها، دستگاه‌هایی هستند که کاربران را قادر می‌سازند به استارلینک وصل شوند. مشخص نیست چه تعداد پایانه در حال حاضر در غزه هستند که از سال ۲۰۰۷ تحت محاصره شدید رژیم صهیونیستی بوده است.
در مقابل وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی گفت، از تصمیم «ایلان ماسک» مالک شرکت اسپیس ایکس و مدیرعامل شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) مبنی بر ارائه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به غزه جلوگیری خواهد کرد. «شلومو کارعی» وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی ضمن بیان این ادعا که جنبش حماس از اینترنت استارلینک برای پیشبرد فعالیت‌هایش استفاده خواهد کرد، گفت: «اسرائیل با تمامی ابزار در دسترسش استفاده خواهد کرد تا با این تصمیم ماسک مقابله کند.» وی افزود: دفتر من هرگونه روابط با استارلینک را قطع خواهد کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی