صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

هانی‌زاده در گفت‌و‌گو با «ایران» آخرین وضعیت تحولات طوفان الاقصی را بررسی کرد

تبدیل غزه به گورستان تانک های صهیونیست ها

 
زمان به نفع تل‌آویو پیش نمی‌رود و بنیامین نتانیاهو و رژیم شکست‌خورده‌اش قادر به مدیریت پیامدهای شکست سنگین «طوفان الاقصی» نیست.
حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با «ایران» به آخرین وضعیت تل‌آویو پرداخته است.
 
به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی ورود زمینی به غزه را در دستور کار قرار داده است. چرا مقام‌های این رژیم ادعا کردند که «حمله تدریجی» خواهد بود؟
عملیات «طوفان الاقصی» عملیاتی پیچیده و ترکیبی بود که در ایجاد آن همه عناصر نظامی، اطلاعاتی و میدانی دخالت داشته‌اند. همین موضوع از چند جهت، سبب غافلگیری مقامات رژیم صهیونیستی شد. نخست؛ شکست بدنه اطلاعاتی این رژیم بود که از پیش‌بینی این عملیات جا مانده و پیروزی اطلاعاتی بزرگی را برای رزمندگان فلسطینی رقم زد. دوم؛ پرتاب 5 هزار موشک نقطه‌زن، در همان روز اول عملیات بود که سمت تأسیسات رژیم صهیونیستی در عمق اراضی اشغالی روانه شد و نشان داد که رژیم اشغالگر بشدت آسیب‌پذیر بوده و گنبد آهنین نمی‌تواند برای صهیونیست‌ها امنیت پایدار را به وجود آورد. مورد سوم را باید در جنگ میدانی دید. بعد از گذشت 22 روز از آغاز جنگ، برتری میدانی همچنان به نفع رزمندگان فلسطینی است، چرا که ارتش رژیم صهیونیستی یک ارتش کاملاً کلاسیک است و برای جنگ‌های کلاسیک آموزش دیده و از توان بالایی برای مدیریت جنگ‌های چریکی برخوردار نیست. الان بیش از 2 هزار نفر از نیروهای دلتا فورس امریکا، وارد اراضی اشغالی شده‌اند. این افراد نیروهای نخبه و باتجربه در جنگ‌های خیابانی و شهری هستند که ارتش صهیونیستی از وجود اینها برای شکستن خط مقدم غزه استفاده کرده‌ است. آنچه که در حمله زمینی رژیم اشغالگر به غزه انجام شد، عملیات آزمایشی و به بیان دیگر، نوعی زورآزمایی بود تا ببینند که حماس و جهاد اسلامی چقدر برای مقابله میدانی و طولانی‌مدت آمادگی دارند. شکست صهیونیست‌ها در همان ساعات اولیه ورود زمینی رخ داد. در حالی که آنها قصد ادامه این حمله به صورت گسترده داشتند ولی انهدام 30 تانک مرکاوا توسط رزمندگان فلسطینی باعث شد طرح عملیات گسترده با ناکامی مواجه شود. این مسأله مورد تردید ژنرال‌های صهیونیستی قرار گرفت که اگر به حمله خود ادامه دهند غزه به گورستان تانک‌های ارتش این رژیم تبدیل خواهد شد. الان اختلاف نظرها بین رهبران سیاسی و ژنرال‌های ارتش صهیونیستی وجود دارد و به همین دلیل ممکن است اجرای پروسه حمله زمینی به غزه تا مدتی به طول بینجامد. در حال حاضر رژیم صهیونیستی قادر به مدیریت جنگ میدانی نیست. هرچند از امریکایی‌ها هم کمک گرفته‌اند اما به نتیجه نرسیده و فعلاً به بمباران هوایی و کشتن زنان و کودکان ادامه می‌دهند. اما کشتار مردم غیرنظامی، دستاوردی برای صهیونیست‌ها محسوب نمی‌شود، بلکه در افکار عمومی به ضرر این رژیم است.
 
رسانه‌های امریکایی اعلام کرده‌اند که ایالات‌متحده از اسرائیل خواسته حمله به غزه محدود باشد. آیا امریکا نمی‌خواهد تل‌آویو وارد یک جنگ فراگیر شود؟
در اینکه بین امریکا و رژیم صهیونیستی بر سر خلع سلاح و پایان بخشیدن به حماس و جهاد اسلامی اتفاق نظر وجود دارد شکی نیست، اما با توجه به اینکه مسأله شکست ارتش این رژیم در غزه به لحاظ حیثیتی برای امریکا هم بسیار پرهزینه است، لذا تلاش دارند که حمله زمینی به غزه را به تأخیر انداخته تا بتوانند راه‌حل میانی پیدا کنند. بیشتر نگرانی امریکایی‌ها هم به دلیل حضور گروگان‌های این کشور در دست حماس و جهاد اسلامی است. اگر این گروگان‌ها در حمله صهیونیست‌ها کشته شوند، افکار عمومی در داخل امریکا علیه تیم جو بایدن خواهد شد. همین امر به ضرر رئیس‌جمهور فعلی امریکا تمام می‌شود. بایدن در آستانه انتخابات نیاز به حمایت عمومی در داخل ایالات‌متحده دارد و کشته شدن اسرای امریکایی در حمله احتمالی غزه، شکست احتمالی جو بایدن را رقم خواهد زد.
 
پس هدف کنونی امریکا در حمایت از صهیونیست‌ها در تحولات فعلی منطقه، خلع سلاح حماس است؟
نخستین نیت پاک کردن غزه از جغرافیای سیاسی است. البته امریکایی‌ها در این خصوص با تردید بیشتری می‌نگرند و بیشتر تمایل دارند که حماس خلع سلاح شود. این رژیم صهیونیستی است که تمایل به حذف غزه از نقشه جغرافیایی دارد. حتی اگر بخواهد، برای رسیدن به این هدف از بمب‌های غیرمتعارف هم علیه فلسطینی‌ها در آینده استفاده می‌کند. بنابراین می‌خواهد حماس را نابود کند تا حاشیه امنی در آینده داشته باشد و این شکست بزرگ را جبران کند. اما امریکایی‌ها نسبت به توانمندی صهیونیست‌ها برای دستیابی به این هدف در تردید هستند و حالا با همین تردید جدی از آنها حمایت می‌کنند.
 
امریکا در دو کشور  سوریه و عراق هم تحت فشار نیروهای مقاومت قرار گرفته است. این ادعا تا چه اندازه با آنچه در وضعیت بحرانی غزه می‌گذرد، نسبت دارد؟
پایگاه‌های امریکا در منطقه در محاصره محور مقاومت قرار دارد. انصارالله به صورت غیرمستقیم ورود پیدا کرده، حزب‌الله در شمال اراضی اشغالی با ارتش رژیم صهیونیستی درگیر است اما به صورت رسمی ورود پیدا نکرده، نیروهای مردمی عراق هم اقداماتی انجام داده‌اند. آنها چندین بار به پایگاه‌های نظامی امریکا در الانبار حمله کرده‌اند. به نظر می‌رسد امریکایی‌ها بشدت در این شرایط احساس ناامنی می‌کنند و اگر به صورت مستقیم به جنگ ورود پیدا کنند، احتمال به خطر افتادن منافع امریکا وجود دارد. حتی احتمال این هم وجود دارد که وضعیت جنگ اوکراین به نفع روسیه تغییر پیدا کند. حتی احتمال این را می‌دهند که چین از این فرصت استفاده کند و تایوان را محاصره کند. امریکایی‌ها همه این احتمالات را در نظر دارند و بشدت نگران منافع خود هستند. افکار عمومی داخل امریکا را هم باید به این موارد اضافه کرد. انتخابات 2024 ایالات‌متحده نزدیک است و هر رویکردی از سوی امریکا ممکن است شکست تیم جو بایدن را به همراه داشته باشد.
 
آیا پیام‌های متوالی امریکا به ایران مبنی بر خویشتن‌داری، به معنای متزلزل شدن وضعیت ایالات‌متحده در جنگ اخیر است؟
با اینکه ایران ورود مستقیمی به جنگ غزه نداشته، ولی احتمال اینکه از ورود رسمی حزب‌الله به جنگ حمایت کند، قطعی است. در این صورت معادلات جنگ به نفع محور مقاومت تغییر خواهد کرد و رژیم اشغالگر هم بشدت آسیب خواهد دید. در همین سه هفته جنگ، این رژیم روزانه یک میلیارد دلار به دلیل عدم فعالیت اقتصادی و توقف پروازهای داخلی و خارجی، ضرر دیده است. طولانی شدن جنگ از نظر انسانی هم به نفع صهیونیست‌ها نیست. الان بیش از نیم میلیون نفر از صهیونیست‌های شهرک‌نشین آواره هستند. امریکایی‌ها در چنین وضعیتی سعی می‌کنند ایران را از ورود به جنگ بازدارند، چرا که اگر ایران وارد جنگ شود کل منطقه و حتی جهان را درگیر خواهد کرد.
 
روند دیپلماسی ایران از آغاز تحولات در منطقه را چگونه می‌بینید؟
ایران با عقلانیت و هوشمندی و به‌ کار‌گیری عقل و منطق، تمام تحرکات دیپلماتیک را در سطح منطقه و جهان به کار گرفته است. تماس‌های مکرر رئیس‌جمهور ایران با سران کشورهای مختلف جهان، سفرهای وزیر امور خارجه به کشورهای منطقه و همچنین نیویورک در چهارچوب تلاش دیپلماتیک جمهوری اسلامی برای پایان دادن به جنگ غزه و جلوگیری از کشتار مردم است. البته به دلیل دخالت قدرت‌های فرامنطقه‌ای و همسویی امریکا و غرب با رژیم صهیونیستی،  ممکن است به ثمر نشستن این تلاش ها زمانبر باشد البته مقامات کشورمان همچنان به تلاش‌های خود ادامه خواهند داد.

جستجو
آرشیو تاریخی