صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پانزده - ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

استاندار گیلان از اجرای دستور رئیس‌جمهور تا دو هفته آینده خبر داد

لغو قرارداد پیمانکار زباله‌سوز و تصفیه‌خانه سراوان

رشت- ماجرای زباله‌های سراوان و وعده‌ها و برنامه‌های دولت‌های قبل برای ساخت نیروگاه زباله‌سوز و تصفیه‌خانه شیرابه با لغو قرار داد پیمانکاران بدعهد این پروژه وارد فصل تازه‌ای می‌شود. قرارداد این پروژه در سال 1392 منعقد شد و قرار بود ظرف دو سال نیروگاه زباله‌سوز و تصفیه‌خانه شیرابه راه‌اندازی شود اما براساس اظهارات استاندار گیلان پس از 10 سال کاری انجام نشده است. استاندار گیلان اعلام کرد تا دو هفته آینده در مورد نیروگاه زباله‌سوز و تصفیه‌خانه شیرابه سراوان رشت تصمیم‌گیری می‌شود و پیمانکار تصفیه‌خانه به‌دلیل ناتوانی در انجام کار و عدم عمل به تعهدات خلع و لغو قرارداد می‌شود، پیمانکار زباله‌سوز نیز پس از بررسی‌های کارشناسی، فنی و حقوقی تعیین تکلیف خواهد شد.
 اسدالله عباسی پس از جلسه بررسی وضعیت پیشرفت امور پسماند به نگاه جامع رئیس‌جمهور به محیط زیست و مسأله پسماند اشاره کرد و گفت: پس از دستور رئیس‌جمهور مبنی بر حل موضوع پسماند و رفع مشکل سراوان برای حل کامل این معضل بررسی‌هایی صورت گرفت تا تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده شود.
 وی ادامه داد: در سایت زباله سراوان، زباله‌هایی از ۵۰ سال قبل باقی مانده است و مرکز کود آلی لاکان نیز ۲ خط پردازش دارد که غیرفعال بودند و در مجموع در بخش پسماند و زباله طی سال‌های گذشته هیچ حرکت رو به جلویی انجام نشده است.
 استاندار گیلان درخصوص مشکل پیمانکاران تصفیه‌خانه شیرابه سراوان و نیروگاه زباله‌سوز رشت گفت: در سال ۹۲ قراردادی با پیمانکار TTS برای احداث و راه‌اندازی دستگاه زباله‌سوز در شهر رشت با ۴۰ میلیون یورو و ظرفیت ۶۰۰ تن منعقد شد و مقرر شد این نیروگاه ظرف ۲ سال راه‌اندازی شود اما پیمانکار با دریافت ۹.۶ میلیون یورو سهم دولت بخشی از کار را انجام داد.
 وی یاد‌آوری کرد: در مورد تأسیسات تصفیه‌خانه شیرابه سراوان نیز ۷۵ میلیارد ریال با پیمانکار قرارداد منعقد شد اما این پیمانکار نتوانست حداقل انتظارات را برآورده کند و رئیس‌جمهور دستور خلع پیمانکار را داد، در مرکز کود آلی لاکان نیز در گذشته یک خط با ظرفیت ۵۰ تن راه‌اندازی شده بود که شرکت شهاب خودرو ۲ خط را راه‌اندازی کرد که روزانه ۶۰۰ تن از زباله شهر رشت را پردازش می‌کند؛ درصورت راه‌اندازی ۲ خط دیگر این مرکز می‌تواند روزانه هزار تن زباله را پردازش و به کود آلی تبدیل کند و ۴۰ درصد ریجکتی داشته باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی