صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و چهارده - ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۴

فضای‌مجازی

شب ترسناک غیرقابل توصیف برای یک میلیون کودک در غزه
فلورنس پیو، بازیگر شناخته شده هالیوود در استوری اینستاگرامش با اشاره به قطع ارتباطات اینترنت و تلفن در غزه نوشته است: «برای 2/3 میلیون آدم اینترنت نداریم.» او همچنین بخشی از یادداشت کاترین راسل، مدیر اجرایی یونیسف را بازنشر کرده که در آن آمده است:«ما ارتباط خود را با همکارانمان در غزه از دست داده‌ایم. من بشدت نگران امنیت آنها و یک شب دیگر ترسناک غیرقابل توصیف برای یک میلیون کودک در غزه هستم. همه انسان‌دوستان، کودکان و خانواده‌هایی که به آنها خدمت می‌کنند باید محافظت شوند.»

«نسل‌کشی» در سکوت و تاریکی
الهام عابدینی، فعال رسانه‌ای نیز در این‌باره نوشته است:«الجزیره و واشنگتن‌پست اعلام کردند با قطع راه‌های ارتباطی، دیگر به خبرنگاران‌شان دسترسی ندارند. هلال‌احمر فلسطین هم از قطع ارتباط با نیروهای خود در غزه خبر داد. غزه شاهد بزرگ‌ترین عملیات نظامی و «نسل‌کشی» در سکوت و تاریکی است.»

مولا پسندید و بالا برد
اسماعیل معنوی، روزنامه‌نگار اهوازی با اشاره به گفت‌وگویش با مداح معروف اربعین امسال نوشت:«به محمد جنامی گفتم ملودی نوای «حسین» اربعین امسال رو با مشورت کدوم آهنگساز ساختی؟ خندید و گفت «آهنگساز؟!» اون شب شدیداً سرماخورده بودم، یهو چشمم سرخط شعر رو گم کرد، برای اینکه نظم مجلس به هم نخوره به‌ صورت بداهه یک نوای «حسین» رو شروع کردم و تا دقایقی ادامه دادم، مولا پسندید و بالا برد.»

موقعیت‌های طنز فارسی‌زبانان
محمد‌کاظم کاظمی، شاعر و نویسنده افغانستانی از نگارش مطلبی بر اساس موقعیت‌های طنز و تفاوت‌ها در فارسی‌زبانان نوشته و یک درخواست مطرح کرده است:«گاهی در گفت‌و‌گوها میان فارسی‌زبانان افغانستان موقعیت‌های طنز رخ می‌دهد. مثلاً شخص افغانستانی می‌گوید «غلط کردی» به معنی «اشتباه کردی» و مخاطب ایرانی این را توهین تلقی می‌کند یا شخص ایرانی به افغانستانی گفته است که «شیر را ببند» و او تصور کرده یک شیر زنده منظور است چون در افغانستان به شیر آب، شیر نمی‌گویند. در حال نوشتن مطلبی هستم و می‌خواهم بعضی از این موارد بامزه را نقل کنم. کسی از دوستان مورد جالبی به خاطر دارد؟»

تمجید میرکریمی از«جنگل پرتقال»
رضا میرکریمی تصویری از پوستر فیلم «جنگل پرتقال» را بازنشر کرده و دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش را به تماشای این فیلم دعوت کرده است. او در توصیف این فیلم نوشته است:«فیلمی خوب از فیلمسازی جوان و خوش‌قریحه.» «جنگل پرتقال» اولین فیلم بلند آرمان خوانساریان است. سارا بهرامی و میرسعید مولویان بازیگران این فیلم به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی هستند.

مهمونی تموم شد
ایرج طهماسب با انتشار تصویری از لوکیشن «مهمونی» از اتمام فصل دوم این مجموعه خبر داده است. او از بینندگان خواسته اگر در مورد برنامه نظری داشتند با او درمیان بگذارند. طهماسب در حالی از پایان برنامه «مهمونی» خبر داده که با جمع‌آوری دکور این برنامه، ساخت ادامه آن وضعیت نامشخصی پیدا کرده است. در هفته‌های گذشته زمزمه‌هایی از تمایل مدیران صدا‌و‌سیما و ادامه مذاکرات برای بازگشت سازندگان «کلاه قرمزی» به تلویزیون شنیده شده است.

پیامدهای رفتن با محمد‌صالح علا و رضا یزدانی
هوشنگ گلمکانی که این روزها اولین تجربه بلند سینمایی‌اش را روانه اکران کرده، ویدیو‌کلیپ فیلمش «آهو» را با ترانه «یعنی‌ تو رفتی» با صدای رضا یزدانی بازنشر کرده است. در بخشی از یادداشت او آمده است:«امروز که ویدیوی قبلی (با شعر محمد‌صالح‌ علا) و ویدیوی رضا یزدانی را به فاصله کوتاهی از هم تماشا می‌کردم، دیدم که هر دو از پیامدهای رفتن گفته‌اند. رفتن‌های همیشگی و جست‌وجوهای بی‌سرانجام.»

جستجو
آرشیو تاریخی