صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

فاکس نیوز: روس‌ها مانع قطعنامه علیه ایران شدند
 خبر اول اینکه،  شبکه امریکایی فاکس‌نیوز گزارش کرده است که نام جمهوری اسلامی ایران تحت فشار روسیه از پیش‌نویس قطعنامه تحت حمایت ایالات متحده امریکا درباره جنگ رژیم صهیونیستی و حماس که قرار بود روز سه‌شنبه به وقت محلی در شورای امنیت سازمان ملل به رأی گذاشته شود، حذف شد.
رویترز روز شنبه هفته جاری گزارش کرده بود که در پیش‌نویس اولیه قطعنامه تحت حمایت امریکا از جمهوری اسلامی ایران خواسته شده بود که تأمین بودجه گروه‌های مقاومت را که ایالات متحده آنها را به عنوان سازمان‌های تروریستی معرفی می‌کند، متوقف کند.
به گزارش فارس، شبکه فاکس‌نیوز که به نسخه‌ای از این قطعنامه دست پیدا کرده است، نوشت که در نسخه اصلی آمده بود: «ایران باید صادرات تمامی انواع سلاح‌ها و مواد مربوط به شبه‌نظامیان مسلح و گروه‌های تروریستی از جمله حماس که صلح و امنیت را در سراسر منطقه تهدید می‌کنند، متوقف کند.»
با این‌حال، بنا بر گزارش فاکس‌نیوز، در جدیدترین نسخه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که قرار بود روز سه‌شنبه به رأی گذشته شود اما مذاکرات درباره آن همچنان ادامه دارد، هیچ اشاره‌ای به نام ایران نشده است.
سخنگوی نمایندگی ایالات متحده در سازمان ملل در بیانیه‌ای برای شبکه فاکس‌نیوز، روسیه را عامل حذف نام ایران از جدیدترین پیش‌نویس قطعنامه امریکا معرفی کرد. این مقام امریکایی با اتهام زنی به جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: «در خصوص قطعنامه سازمان ملل، نمایندگی روسیه در نیویورک اصرار داشت که اشاره به نام ایران حذف شود. پیشنهاد می‌کنم برای پرسیدن دلیل مطرح کردن چنین تقاضایی، به روس‌ها مراجعه کنید.»

کنایه‌های سنگین روزنامه اصلاح‌طلب به جهانگیری
 خبر دیگر اینکه،اظهارات شاذ اسحاق جهانگیری در کنگره حزب کارگزاران سازندگی مبنی بر اینکه «به رئیسی گفتم بدون برجام یک روز خوش نخواهید دید»، صدای روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد را هم درآورد. آفتاب یزد در واکنش به صحبت‌های جهانگیری نوشت: «مگر با برجام یک روز خوش دیدیم؟!»
این روزنامه اصلاح‌طلب، با نقد تلویحی خلأهای حقوقی برجام و نگاه یکجانبه دولت قبل نسبت به آن تصریح کرد: «حرف ما این نیست که برجام خوب نبود که صدالبته بود؛ اما مملکت‌داری را نمی‌توان به برجامی گره زد که شـخصی مانند ترامپ می‌تواند یک سویه از آن خارج شود و از دست ما نیز کاری ساخته نباشد.» آفتاب یزد در ادامه با انتقاد از رویکرد جناحی حزب کارگزاران نوشت: «به نظر می‌رسد این اظهار نظرها و یقه گیری‌ها چاره برون رفت از مشکلات نیست، یعنی اصلاً در کنگره یک حزب نباید به مسائل کلان ورود پیدا کرد، آن هم در مسائلی که بخشی از آن از اختیار و اراده این دولت و آن دولت خارج است و بعضی از اتفاقاتی که منجر به وضعیت موجود شده، مستقیماً به امریکا مربوط است، توپ را در زمین دولت سیزدهم انداختن عاقلانه و منطقی نیست.»
گفتنی است خود روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، صبح روز امضای برجام با تیتر «کلید چرخید، ایران خندید» به استقبال آن رفته بود.

پاسکاری معنادار «شرق» و BBC
 دست آخر اینکه، شبکه شرق، بخش مجازی روزنامه شرق اخیراً طی سلسله گزارش‌هایی نسبت به پیگیری‌های قانونی درخصوص قانون حجاب ابراز نگرانی کرده است؛ شبکه شرق در گزارشی به نقل از یک مأمور پلیس مدعی شد که «نیروهای بسیج» نیز دستور پیدا کردند که اقدام به توقیف خودروها به علت کشف حجاب می‌کنند! همین گزارش با ضریب دادن و چندین مرتبه در خروجی‌های مختلف بی‌بی‌سی فارسی قرار گرفت.
بلافاصله بعد از این گزارش، بی‌بی‌سی فارسی نیز مجدداً با ارجاع مخاطبان خود به یک نظرسنجی در وب‌سایت «شبکه شرق»، گزارش داد که 84 درصد پاسخ‌دهندگان درباره لایحه «عفاف و حجاب» می‌گویند که اجرای این قانون تأثیری در نوع پوشش زنان نخواهد داشت. در همین هفته نیز، BBC به نقل از شرق گزارش داد که ۲۰۰ نفر از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و اهالی قلم نامه‌ای را منتشر کردند که در آن خواستار آزادی الهه محمدی و نیلوفر حامدی شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی