صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

وزیر نفت در حاشیه نشست هیأت دولت خبر داد

آمادگی ایران برای تأمین محصولات پتروشیمی کشورهای شانگهای

رویداد چهارشنبه‌های هیأت وزیران، که به منزله حضور اعضای دولت میان خبرنگاران است، روز گذشته با اخبار خوب و البته متنوعی برای مردم برگزار شد. مهم‌ترین آن، می‌تواند خبر وزیر راه و شهرسازی برای یک میلیون قطعه زمین به مردم تا پایان سال باشد. گزارش این رویداد را می‌خوانید.
 
اوجی: رایزنی‌های نفتی مخبر
 وزیر نفت با اشاره به سفر معاون اول رئیس‌جمهور به قرقیزستان برای شرکت در اجلاس نخست‌وزیران عضو شانگهای گفت که در این سفر تأمین محصولات پتروشیمی و کالاهای مورد نیاز کشورهای عضو را در دستور کار داریم. جواد اوجی افزود: صدور خدمات فنی مهندسی، سرمایه‌گذاری در نفت و گاز و خطوط انتقال انرژی و به‌ویژه ترانزیت گاز کشورهای آسیای میانه از ایران، در این نشست مورد مذاکره قرار می‌گیرد. اوجی اظهارکرد: بسیاری از کشورهای عضو پیمان شانگهای از توانمندی‌های خدمات فنی مهندسی کشورمان در بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی آگاه هستند و به دنبال استفاده از ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در این باره هستند.
 
وحیدی: ساماندهی مهاجران آری، افغان‌ستیزی خیر
 وزیر کشور هم با تأکید بر ضرورت شناسایی مهاجران قانونی و غیرقانونی، اظهار کرد: در بین مهاجران افغان، افراد مختلفی هستند و چند هزار نفر از مهاجران غیرقانونی متخلف هم در زندان هستند، اما به این معنی نیست که افغانستان ستیزی ایجاد کنیم. احمد وحیدی ساماندهی مهاجران افغانستانی را لازم و در دستور کار عنوان کرد و افزود: مهاجرانی که مجوزی برای حضور ندارند، بازگردانده می‌شوند. وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار مهاجر بازگردانده شده، بار دیگر به کشور بازگشتند، گفت: باید سازکار قوی‌تری پیش‌بینی کنیم تا با مهاجرانی که به کشورشان بازگردانده می‌شوند و دوباره به ایران برمی‌گردند، برخورد شود. وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با اشاره به افزایش سرقت‌های خرد، از تشکیل قرارگاهی ویژه در فراجا برای برخورد با این پدیده خبرداد.
 
اسلامی: آغاز ساخت نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی کارون
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز از آغاز ساخت نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی هسته‌ای «کارون» خبر داد. محمد اسلامی با اشاره به اینکه در اجرای سند ۲۰ ساله سازمان انرژی اتمی، روز دوشنبه عملیات بهره‌برداری از دوازدهمین معدن در آذربایجان غربی را آغاز کردیم، افزود: این فعالیت، یک سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیاردی برای استخراج مواد پرتوزاست و کار ساخت نیروگاه «کارون»، آغاز و قراردادهای ساخت داخلی تجهیزات‌، منعقد شده است. وی گفت: این نیروگاه ۳۰۰ مگاواتی هسته‌ای است که باید برای فعالیت‌های پیش‌نیاز آن، آب و برق آنجا را تأمین می‌کردیم و ساخت یک نیروگاه ۲۴ مگاواتی «سی اچ پی» و آب‌شیرین‌کن را انجام می‌دادیم که در دست اجراست.
 
منظور: بیش‌برآوردی قیمت نفت در مجلس علت ناترازی بودجه
همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره پیشبرد بودجه بدون استقراض از بانک مرکزی، اظهار کرد: در بودجه به لحاظ آنچه مصوب شده کسری نداریم، اما همه منابع تعیین شده در بودجه تحقق پیدا نکرده و تا پایان سال هم پیش‌بینی می‌کنیم که برخی منابع ما تحقق پیدا نمی‌کند.داوود منظور با اشاره به اینکه در قانون بودجه قیمت نفت ۸۵ دلار فرض شده که در بسیاری از ماه‌های سال عملاً رخ نداده است‌، ادامه داد: بیش‌برآوردی قانون بودجه موجب ناترازی (بودجه) شد؛ نسبت به سال قبل جهش قابل توجهی در صادرات نفت داشتیم، اما در زمینه درآمدهای نفتی، کمیسیون‌های مجلس قیمت نفت را ۸۵ دلار و میزان صادرات را هم بیشتر از ظرفیت پیش‌بینی کردند که عدم تحقق و ناترازی به علت بیش‌برآوردی درآمدهای نفتی در مجلس است. وی تأکید کرد: وزارت نفت همه ظرفیت صادراتی خود را به کار گرفته و نسبت به سال قبل صادرات نفت جهش قابل توجهی داشته است.رئیس سازمان برنامه ادامه داد: ما به هیچ‌وجه نه می‌توانیم از بانک مرکزی و بانک‌ها استقراض کنیم و نه این کار را انجام می‌دهیم. البته اختیارات قانونی داریم و می‌توانیم از سپرده‌های شرکت‌های دولتی استفاده کنیم. اگر در یک ماه نیاز باشد از این منابع استفاده می‌کنیم و حداکثر تا دو ماه بعد آن میزان را بازمی‌گردانیم.منظور، در پاسخ به پرسشی درباره اینکه تمام حقوق و دستمزدهای کارکنان دولت سر موعد تا پایان سال پرداخت می‌شود یا خیر، گفت: ما هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر را تا پایان سال به طور قطع پرداخت می‌کنیم. در این زمینه اولویت‌بندی داریم و برای طرح‌های تملک هم طبق برنامه ۷۰ تا ۷۵ درصد بودجه آنها تأمین می‌شود. وی ارسال لایحه بودجه به مجلس را به تعیین تکلیف قانون برنامه هفتم توسعه در مجلس موکول کرد.
 
بذرپاش: واگذاری یک میلیون قطعه زمین به مردم
وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به مصوبه دولت در زمینه وام ارزان بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و نیز افزایش مبلغ وام از ۲۰۰ میلیون به ۳۵۰ میلیون تومان، گفت: تا پایان سال ۵۰۰ هزار فقره زمین روستایی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و در حوزه شهری نیز ۵۰۰ هزار قطعه زمین تقدیم مردم خواهد شد. مهرداد بذرپاش افزود: تاکنون در حوزه شهری بیش از ۳۲۵ هزار قطعه زمین تقدیم مردم شده است و ۱۵۰ هزار قطعه دیگر نیز تا پایان سال واگذار خواهد شد و با احتساب حوزه روستایی، تا پایان سال‌جاری یک میلیون قطعه زمین شهری و روستایی تقدیم مردم می‌شود.

 

بــــرش

رئیس‌جمهور در هیأت دولت مطرح کرد
ضرورت محکومیت جهانی جنایات صهیونیست‌ها در غزه
رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیأت دولت تداوم جنایات رژیم‌صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه را فاجعه‌ای بزرگ برای بشر عصر حاضر دانست و گفت: حال که نظم ناعادلانه جهانی روند عادی زندگی، امنیت و آرامش همه مردم جهان را تهدید می‌کند، بر همه مردم، آزادگان، فرهیختگان و سازمان‌های مردم‌‌نهاد تکلیف است از همه ظرفیت‌های خود برای اعلام بیزاری و محکومیت جنایات رژیم‌صهیونیستی و نظم جهانی ناعادلانه حامی او استفاده کنند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به بیزاری و تنفر بی‌سابقه افکارعمومی جهان از جنایات رژیم‌صهیونیستی و بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل در این زمینه، تصویب قطعنامه‌ای در محکومیت این جنایات در مجمع عمومی سازمان ملل و اعلام برائت از جنایات رژیم‌صهیونیستی را ضروری دانست.

گزارش وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این جلسه با مثبت ارزیابی کردن عملکرد صندوق کشاورزان، روستاییان و عشایر در دولت مردمی، انجام محاسبات بیمه‌ای و تضمین ضریب پشتیبانی بیمه روستاییان و عشایر تا 20 سال آینده، جذب بیش از 613 هزار بیمه‌ شده جدید و افزایش ضریب پوشش بیمه اجتماعی، تحقق تمدید بیمه‌پردازی بیمه‌شدگان جدید در سطح رقم قابل توجه 82 درصد، افزایش سهم پوشش بیمه بانوان به 41 درصد، افزایش 43 درصدی میانگین دریافتی مستمری‌بگیران در طول این دولت، اجرای طرح پرداخت 22 هزار فقره تسهیلات به مستمری‌بگیران و اجرای طرح بیمه تکمیلی درمانی برای مستمری‌بگیران و روستاییان و عشایر را از جمله اقدامات سازنده این صندوق در 2 سال گذشته برشمرد.

 دیدار وزیر خارجه نیجر با رئیس‌جمهور
همچنین روز گذشته «باکاری یائو سانگاره» وزیر خارجه نیجر با رئیس‌جمهور دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی در این دیدار، استقلال‌خواهی و ایستادگی مردم این کشور مقابل سیاست‌های سلطه‌طلبانه اروپایی را حاکی از عبور واقعی آفریقا از استعمار توصیف و بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در حوزه‌های سودمند اقتصادی تأکید کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی