صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران به ایستگاه پایانی رسید

ادای دین فیلمسازان فیلم کوتاه به غـزه

پرونده چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران با معرفی برگزیدگان این دوره بسته شد. در آیین اختتامیه که شامگاه سه‌شنبه 2 آبان‌ماه در برج میلاد برگزار شد، مهدی آذرپندار، دبیر این رویداد، استقبال از جشنواره را مهم‌ترین اتفاق عنوان کرد. رئیس سازمان سینمایی از ایجاد شرایط برای تحقق سینمای اسلامی گفت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم بازتاب صدای مظلومان در سینما تأکید کرد. علاوه بر مدیران سینمایی، محور اصلی صحبت‌های بخش قابل‌توجهی از برگزیدگان و سینماگران حاضر در این آیین، تظلم‌خواهی و بازتاب حق مردم فلسطین بود.

 غزه یک نوار باریک بین ظالم و مظلوم است
در آغاز این مراسم  پس از پخش تصاویری از حمله صهیونیست‌ها به مردم مظلوم فلسطین، مهدی سلوکی، مجری مراسم اظهار امیدواری کرد که بزودی ندای پایان ظلم و پیروزی مظلوم به گوش همه برسد. در ادامه مهدی آذرپندار، دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از استقبال مخاطبان به‌عنوان شاخصه این دوره در ثبت خاطرات گفت:«امیدوارم اگر خواستند روزگاری از دوره چهلم یاد کنند این دوره را با استقبال به خاطر بیاورند. برای من مهم‌تر از همه همین بود.»
پس از برگزاری نکوداشت یاد شهید امیراسکندر یکه‌تاز از شهدای عضو انجمن سینمای جوانان ایران، محمد خزاعی از تنوع ژانرها، ارتقای آثار فیلمسازان شهرستانی، توجه به جمعیت و فرزندآوری و... به‌عنوان شاخصه‌های این دوره از جشنواره نام برد. او در ادامه از تحقق سینمای اسلامی در کشورمان گفت و در توضیحات تکمیلی افزود:«دوستان در تبیین نظریه سینمای اسلامی عجله نکنند. الان دوستان روشنفکر موضع می‌گیرند اما سینمای اسلامی یعنی سینمای پیشرو، عدالت‌خواهانه و ستم‌ستیز، اسلام دینی مترقی است. سینمای اسلامی هم می‌تواند سینمای مترقی باشد، نه بازدارنده و محدود‌کننده. تلاش می‌کنیم این سینما محقق شود و بازدارنده نباشد.»
در ادامه این مراسم، جوایز بخش مسابقه سینمای بین‌الملل چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اهدا شد. نسیم سهیلی برنده جایزه راه ابریشم برای «میراث باد» شادی جایزه‌اش را به کودکان جنگ بویژه کودکان غزه تقدیم کرد. نقی نعمتی از داوران بین‌الملل جشنواره نیز از داریوش مهرجویی و پیام آثارش گفت و در نهایت با اعلام این نکته که در فستیوال‌های زیاد حضور داشته است، اذعان کرد:«به نظرم فیلم‌های حاضر در این رویداد هر کدام می‌توانستند تک‌تک جوایزی بگیرند.» محمد علیزاده برنده جایزه سازمان تبلیغات اسلامی برای «شریف» هم گفت:«همه مردم دنیا دنبال شرافت هستند و هیچ انسان باشرفی نمی‌تواند نسبت به کشته شدن بچه‌های غزه بی‌تفاوت باشد.»
در بخش دیگر مراسم محمدامین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی-اجتماعی شهرداری تهران نیز به‌عنوان دیگر سخنران مراسم از ضرورت ایستادن در کنار مظلومان گفت:«حتماً سینمایی که رگ معیشت آن به نظام ظلم بسته است به یک جعل هولوکاست دیگر دست می‌زند اما این‌بار جلوی آنها ایستادگی می‌شود. ما از سینمای کشورهای سلطه انتظار نداریم اما شاید زمانش رسیده که یک سینمای دیگر شروع به کار کند و آن سینمایی است که انتقال‌دهنده فریاد مظلومان باشد و نگذارد یک هولوکاست دیگر جعل شود. باید سمت مظلوم ایستاد.»داریوش یاری، کارگردان پیشکسوت سینما هم در بخش بزرگداشت‌اش در سخنانی کوتاه گفت:«غزه یک نوار باریک بین ظالم و مظلوم است. نوار باریک غزه هیچ‌وقت پاره نمی‌شود.»

بودجه تجهیز دفاتر انجمن، مستقیم به حسابشان واریز می‌شود
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آخرین سخنران رسمی آیین اختتامیه بود. او نیز صحبت‌هایش را با یادی از کودکان مظلوم غزه آغاز کرد و گفت:«رسالت‌های مختلفی در سینما داریم. امیدوارم سینمای ما بازتابی از این رسالت باشد و صدای مظلومان شنیده شود. از سینما چنین جایگاهی را انتظار داریم.» او با اشاره به بعثت پیامبر در چهل سالگی و چله داستان موسی و کوه طور، از تقدس عدد چهل در ادبیات دینی گفت و در نهایت افزود:«امیدواریم چهلمین دوره جشنواره، آغاز یک حرکت تکاملی جدید مبتنی بر شناخت از نیازهای جامعه ایرانی باشد.» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از افتتاح سالن‌های سینما در شهرستان‌های مختلف و توجه ویژه به دفاتر انجمن در شهرستان‌ها و ارائه تجهیزات و نوسازی دفاتر گفت و وعده داد:«به آقای آذرپندار و خزاعی گفتیم شماره حساب دفاتر را بدهند تا این بودجه مستقیم به حسابشان واریز شود.» محمد‌مهدی اسماعیلی در بخش پایانی صحبت‌هایش از مرحوم آتیلا پسیانی، داریوش مهرجویی و همسرش یاد کرد و از لزوم توجه به سینمای امیدبخش و معناگرا گفت.
در بخش پایانی مراسم، جوایز بخش مسابقه سینمای ایران اهدا شد. هادی شریعتی، برنده دیپلم افتخار بهترین مستند برای «سایه سلطان» با بیان اینکه امسال حامی همیشگی آثارش را از دست داده است، گفت:«مامان، من بالاخره این جایزه را گرفتم.» بهروز شعیبی که به نیابت از داوران روی صحنه حضور داشت، در متنی از سوی هیأت داوران از داریوش مهرجویی و همسرش یاد کرد. فرهاد شنتیایی و سماع اسماعیل‌دخت برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه مخاطبان برای فیلم «مورچه» نیز از شکوه جشنواره امسال گفتند و آرزو کردند این جایزه به فجر برگردد.

 

بــــرش

نوار باریک غزه هیچ وقت پاره نمی‌شود
محمد سلوکی که اجرای مراسم را بر عهده داشت اظهار امیدواری کرد ندای پایان ظلم و پیروزی مظلوم به گوش همه برسد. مهدی آذرپنداردبیر جشنواره هم آرزو کرد جشنواره ها را سال‌های سال در شرایطی که فلسطین آزاد شده و هیچ ظلمی در دنیا نیست، برگزار کنیم. نسیم سهیلی برنده جایزه راه ابریشم برای «میراث باد» شادی جایزه‌اش را به کودکان جنگ به ویژه کودکان غزه تقدیم کرد. محمد علیزاده برنده جایزه سازمان تبلیغات اسلامی در سخنانی از شرافت انسانی گفت و تأکید کرد که هیچ انسان باشرفی نمی‌تواند نسبت به کشته شدن بچه‌های غزه بی تفاوت باشد. محمدامین توکلی‌زاده، معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به فضاسازی رسانه‌ای اسرائیل درخواست کرد: «نگذارید یک هولوکاست دیگر جعل شود. باید سمت مظلوم ایستاد.»  داریوش یاری در مراسم بزرگداشت‌اش غزه را به یک نوار باریک بین ظالم و مظلوم تشبیه کرد و گفت: «نوار باریک غزه هیچ وقت پاره نمی‌شود.» و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازتاب صدای مظلومان را از رسالت‌های سینما عنوان کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی