صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و دوازده - ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۲

در نشست اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای کرمانشاه با رئیس شورای‌عالی استان‌ها چه گذشت؟

از بیمارستان ثلاث باباجانی تا کولبری در قصر شیرین

شهرداری ها در شهرهای کوچک درآمدی ندارند، چون ساخت و سازی ندارند و از آنجا که نمی توانند برای زمین های قولنامه ای مجوز ساخت و ساز صادر کنند این امر مشکلات مالی شهرداری ها را تشدید کرده است

ایران‌زمین- در حال حاضر 5 هزار و 81 نفر در شوراهای اسلامی 14 شهر و 2700 روستای استان کرمانشاه عضویت دارند. همچنین 155 نفر در شورای بخش‌ها و 80 نفر هم در شورای شهرستان‌های این استان فعالیت می‌کنند. اینها آماری است که مهدی طالقانی، رئیس شورای اسلامی استان کرمانشاه در نشست اعضای شورای اسلامی این استان با پرویز سروری، رئیس شورای‌عالی استان‌های کشور ارائه داد. مشکلات و معضلاتی که اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاهای کرمانشاه در این نشست مطرح کردند، تفاوت زیادی با مسائل و مشکلات سایر شهرهای کشور نداشت. فقدان خدمات یکپارچه شهری، نامناسب بودن ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، نیاز شهرداری‌های کرمانشاه به قیر و عدم تأمین آن، ضرورت تجهیز و نوسازی آتش‌نشانی و...
در این میان سیاسی‌کاری و رخنه سیاسیون در شوراها و شهرداری‌ها و متأثر شدن مدیریت شهری از نفوذ جریان‌های سیاسی نیز یکی دیگر از معضلات مطرح شده در این نشست بود.  با توجه به مرزی بودن استان کرمانشاه، برخی از اعضای شوراهای شهر به موضوعات خاص شهرهای مرزی این استان پرداختند. از جمله روح‌الله مرادی، نماینده شورای شهرستان قصرشیرین با تأکید بر لزوم برقراری «کوله‌بری» در مرز «پرویزخان» گفت: متأسفانه چند سال است این موضوع ممنوع شده و این در حالی است که اقشار کم‌درآمد شهرستان از آن کسب درآمد می‌کردند.
وی با اشاره به قانونی شدن کوله‌بری در برخی شهرستان‌های مرزی گفت: در همین راستا انتظار داریم در قصرشیرین هم این موضوع قانونی شود تا اقشار کم‌درآمد شهرستان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.
مرادی با بیان اینکه بخشی از اعتبارات شهر و شهرداری قصرشیرین برای موضوع اربعین و خدمات‌رسانی به زوار صرف شده است، گفت: این در حالی است که این شهر از اعتبارات اربعین محروم مانده و انتظار داریم در سال آینده بخشی از این اعتبارات به شهرداری قصرشیرین اختصاص یابد تا بتوانیم خدمات‌رسانی بهتری داشته باشیم.

معضل تأیید صلاحیت
امیر آزادی، نماینده شورای شهرستان گیلانغرب در شورای‌عالی استان هم در این جلسه با انتقاد از روند تأیید صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر و روستا گفت: اینکه داوطلبان شوراها توسط نمایندگان مجلس تأیید یا رد صلاحیت شوند به خودی خود معضل بزرگی است و در شهرستان‌های کوچک این معضل به یک چالش عظیم تبدیل شده است.
وی افزود: این روند موجب دخالت سیاسیون در امورات شورای شهر و شهرداری‌ها شده که مشکلات بسیاری ایجاد کرده است.
آزادی گفت: همین امر موجب شده حتی انتخاب شهرداران هم سیاسی شود و برخی نمایندگان در این زمینه دخالت کنند. وی افزود: این شرایط موجب شده شهرداری‌ها به حیاط خلوت برخی نمایندگان مجلس تبدیل شوند و از شهرداری‌ها به‌عنوان تأمین‌کننده برخی هزینه‌های خود استفاده کنند و برخی افراد را در قالب نیروهای شرکتی از طریق آنها استخدام کنند.وی تأکید کرد: این شیوه نظارتی باید تغییر کند تا بتوانیم جایگاه شورا را به آن برگردانیم.

مشکل ساخت‌و‌ساز زمین‌های قولنامه‌ای
محمدعلی ملکی، نماینده شورای شهرستان کنگاور در شورای‌عالی استان هم در این جلسه به مشکل ساخت‌وساز زمین‌های قولنامه‌ای اشاره و تصریح کرد: شهرداری‌ها در شهرهای کوچک درآمدی ندارند، چون ساخت‌و‌سازی صورت نمی‌گیرد و از آنجا که نمی‌توانیم برای زمین‌های قولنامه‌ای مجوز ساخت‌وساز صادر کنیم، این امر مشکلات مالی شهرداری‌ها را تشدید کرده است.
وی به فرسودگی تجهیزات و امکانات شهرداری‌ها اشاره و تصریح کرد: در این زمینه نیز نیازمند مساعدت جدی هستیم، چون درآمدی برای این کار نداریم.
شهرام مرادی، نماینده شورای شهرستان اسلام‌آبادغرب در شورای اسلامی استان کرمانشاه هم بر لزوم تکمیل طرح بازیافت پسماند در این شهرستان تأکید کرد.
وی به پیشرفت بیش از ۵۰ درصدی این پروژه اشاره و تصریح کرد: یکی از نیازهای اصلی دومین شهر پرجمعیت استان کرمانشاه همین پروژه است که توقع داریم مساعدت کرده تا بتوانیم ظرف یک یا دو سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن باشیم.
فرهاد ایسافی، نماینده شورای شهرستان ثلاث باباجانی در شورای اسلامی استان هم در این جلسه با اشاره به مشکلات متعدد این شهرستان در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه درمان گفت: بیمارستان شهر سال ۱۳۹۱ کلنگ‌زنی شده، اما هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.
وی افزود: در اطراف سد شهدای ازگله هم مانند سد داریان نیازمند اجرای طرح گردشگری هستیم، اما آب منطقه‌ای در این زمینه همکاری نمی‌کند.
تیمور نوری، نماینده شورای شهرستان صحنه در شورای اسلامی استان کرمانشاه نیز در این نشست به مشکل زمین‌های قولنامه‌ای اشاره کرد و گفت: در شهرهای کوچک صاحب زمین قولنامه‌ای را به خوبی می‌شناسیم و همه می‌دانند که فلان زمین متعلق به چه کسی است و از جد و آباء او به وی رسیده، اما متأسفانه نمی‌توانیم مجوز بدهیم که همین امر فشار بسیاری به مردم وارد کرده است.

 

بــــرش

هشدار استاندار کرمانشاه
محمد طیب صحرایی  استاندار کرمانشاه نیز در این نشست با اشاره به برخی مشکلات درونی در برخی شوراهای اسلامی شهرها در سطح استان، گفت: تداوم این وضعیت می‌تواند منجر به سلب عضویت و حتی انحلال شورا شود که این وضعیت را نمی‌خواهیم و از اعضای شوراها انتظار داریم خودشان شأن و جایگاه شورا را حفظ کنند.
 وی افزود:  مشکل زمین‌های قولنامه ای باید یکی از اولویت‌ها باشد، چرا که در همه جا با این معضل مواجه هستیم و شوراها باید این موضوع را چکش کاری کرده و راهکارهای کاربردی رفع این مشکل را مطرح کنند تا بتوانیم با همکاری هم اصلاحات نهایی را انجام داده و این موضوع را حل کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی