صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و یازده - ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

کتابی از انتشارات «ایران» در میان برگزیدگان سومین دوره جایزه اندرزگو

گامی جدی برای مقابله با تطهیر رژیم پهلوی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سومین دوره جایزه شهید اندرزگو گفت: «هرچقدر از دوران سیاه پهلوی فاصله می‌گیریم، روایت‌های دیگری بالا می‌آید. همان طور که شبکه‌های خودفروخته بهایی و صهیونیستی رسالت خود را در تطهیر پهلوی قرار دادند، ما نیز بایستی کار میدانی و عملیاتی کنیم. کار تولید محتوا و تبدیل به آثار هنری ماندگار مهم‌ترین کار است.»

 آیین اختتامیه سومین دوره جایزه شهید اندرزگو در حالی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین جمعی از اهالی فرهنگ و ادب برگزار شد که از کتاب «مبارزه به روایت شهید سید اسدالله لاجوردی»، کاری از انتشارات روزنامه ایران، به قلم جواد اسلامی به عنوان برگزیده بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی تجلیل شد.

مظلوم‌نمایی‌های اولیه صهیونیست‌ها رنگ باخته
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه این جایزه که به میزبانی تالار وحدت برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت غزه گفت: «این روزها در حال تجربه روزهای خاصی در جهان اسلام هستیم. صهیونیست‌ها سیلی سختی خوردند و این میزان ددمنشی و خشونتی که شاهدش هستیم، در واقع کینه‌هایی است که از این اتفاق برای آنها به وجود آمده و در حال عقده‌گشایی هستند.»
وی ادامه داد: «هیچ چیزی نمی‌تواند جای این پیروزی بزرگ را بگیرد، اما غصه ما دیدن این تصاویر از مظلومان، کودکان و تعداد شهدای این روزهاست که به ۱۸۰۰ کودک رسیده و این یک نسل‌کشی آشکار است. امروز فضای رسانه ای دنیا پشت فلسطین ایستاده و مظلوم‌نمایی‌هایی که رژیم غاصب در روزهای اول داشت، رنگ باخته است. همه اهالی فرهنگ و هنر اجتماعات اخیر را که به‌خوبی گرد هم آمدند، باید تداوم ببخشند و حداقل به‌صورت لسانی نباید کوتاهی کنیم.»
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شخصیت شهید اندرزگو که نامش به این جایزه گره خورده نیز گفت: «شهید اندرزگو پیشکسوت جهاد و شهادت است و این شخصیت بزرگ نقش مهمی را ایفا کرده است. شهید اندرزگو در چند کلمه مجاهد فی سبیل‌اللهی بود که فقط برای خدا کار می‌کرد و جز خدا چیزی را نمی‌دید و کسی که با خدا معامله کند، نصرت الهی برایش نازل می‌شود.»وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از همت مسئولان اجرایی و هیأت داوری و علمی بیان کرد: «ایده و هدف اولیه این جایزه که در سال 1395 مطرح شد، بحث مقابله با تطهیر پهلوی بود. در این میان میثم نیلی میدان‌داری کرد و این ماجرا را جلو برد و امروز در این نقطه ایستاده‌ایم که با یک مجموعه رویداد مواجه هستیم. ما در این جایزه دوسالانه باید رویدادهای مهمی را تعریف کنیم.»
وی در ادامه افزود: «باید از ناشران انقلابی که پای این کار آمدند و این پرچم را برداشتند، تشکر کنیم. در حوزه کودک و نوجوان تولیدات خوبی داشتیم، اما نیاز به کار جدی در این حوزه داریم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه سومین دوره جایزه شهید اندرزگو گفت: «هرچقدر از دوران سیاه پهلوی فاصله می‌گیریم، روایت‌های دیگری بالا می‌آید. همان طور که شبکه‌های خودفروخته بهایی و صهیونیستی رسالت خود را در تطهیر پهلوی قرار دادند، ما نیز بایستی کار میدانی و عملیاتی کنیم. کار تولید محتوا و تبدیل به آثار هنری ماندگار مهم‌ترین کار است.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «امروز همه نهادهای فرهنگی در کنار هم هستند و ما هیچ فاصله‌ای نداریم و همه به‌عنوان سربازان نظام و رهبری در خدمت هستیم و باید کار کنیم. اگر نتوانیم امروز اتفاقات مهم را رقم بزنیم، معلوم نیست چنین توفیقی چه زمانی بدست خواهد آمد. با حضور رئیس‌جمهور انقلابی، مکتبی و عالم و مبارز همچون آقای رئیسی، توان ایجاد تحولات را در کشور داریم و این مسیر را با قوت ادامه خواهیم داد.»
 
چرایی انقلاب را به خوبی برای جوانان تبیین نکردیم
 محسن پرویز، دبیر علمی سومین جایزه ادبی شهید سید علی اندرزگو با ذکر نکاتی درباره پیشینه این جایزه گفت: «متأسفانه ما همچنان با کسانی که تلاش می‌کنند پیشرفت‌های جمهوری اسلامی را بپوشانند و نادیده بگیرند روبه‌رو هستیم. جوانان و نوجوانانی هم که رژیم ستمگر پهلوی را ندیده‌اند، تحت‌تأثیر حجم بالای تبلیغات قرار می‌گیرند و شک و تردید در ذهن‌شان ایجاد می‌شود. البته ما هم قصور کردیم و نتوانستیم چرایی انقلاب را به نسل بعد از خودمان منتقل کنیم که اگر همه‌چیز آرام و گل و بلبل بود، چرا مردم باید انقلاب می‌کردند و هزاران کشته می‌دادند.»
وی ادامه داد: «با وجود رویکرد مثبتی که شاید جایزه شهید اندرزگو هم در آن بی‌تأثیر نبوده، گروهی از نویسندگان ما در زمینه تاریخ شفاهی و داستان و رمان بزرگسال و نوجوان ورود کرده‌اند. همه آثار این عزیزان می‌تواند پایه تولیدات سینمایی و هنرهای نمایشی قرار بگیرد. ما در این زمینه کمبودهای بسیار داریم، اما آثار خوبی در این جایزه به دست ما رسید و داوران توانستند از بین آنها آثاری را انتخاب کنند و به مرحله نهایی برسند. به تصور من به قدری در این زمینه کم‌کاری کرده‌ایم که هرچقدر تلاش کنیم، باز شاهد نقاط خالی زیادی خواهیم بود.»
به گفته دبیر علمی سومین دوره جایزه اندرزگو، در این دوره ۳۰۵ اثر به دبیرخانه ارسال شدند که ۲۹۲ عنوان به مرحله داوری رسیدند. در این میان ۴۵ اثر در بخش داستان بلند و رمان بزرگسال و ۴۴ اثر در بخش داستان کودک و رمان نوجوان و ۲۰۳ اثر در بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی قرار گرفتند.میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی هم در بخش دیگری از این مراسم گفت: «امسال در سومین دوره جایزه ادبی شهید اندرزگو برای اولین بار توفیق داریم در کنار همسر مجاهد و باکرامت شهید سید علی اندرزگو باشیم. ایشان معمولاً در مراسم‌ها شرکت نمی‌کنند، اما امسال به واسطه این کار و زحماتی که نویسندگان، ناشران و فعالان حوزه انقلاب برای این جایزه کشیدند، به جمع ما آمدند و این برای ما توفیقی است که از نورانیت ایشان استفاده کنیم.»کبری‏ سیل‌سه‌پور، همسر مجاهد و مبارز شهید سید علی اندرزگو نیز گفت: «شهید اندرزگو را ساواک در زمان پهلوی به شهادت رساند. او با لباس به خاک سپرده شد و به ما حتی اجازه عزاداری و برگزاری مراسم را هم ندادند. ساواک پس از شهید کردن ایشان به خانه ما آمد و هرچه وسیله داشتیم، برد و سه روز در منزل ما نشستند. پس از آن من و چهار فرزندم را به اسارت گرفتند. غربت بسیاری کشیدیم تا الحمدلله جمهوری اسلامی شکل گرفت و پهلوی از بین رفت. شکرگزار باشید. هرکه بدِ این نظام را بخواهد، خدا او را نخواهد بخشید. برای هرچیز بهانه‌گیری نکنید.»

 

بــــرش

 در سومین دوره این جایزه، آثار ارسالی در سه بخش «روایت تاریخ و تاریخ‌شفاهی» و «رمان و داستان بزرگسال» مورد ارزیابی داوران قرار گرفتند. آثار برگزیده:
در بخش رمان بزرگسال: کتاب «گلوله فیروزه‌ای» نوشته فهیمه شهابیان‌مقدم از انتشارات کتابستان معرفت و کتاب «فصل توت‌های سفید» نوشته سیده عذرا موسوی از انتشارات شهرستان ادب
بخش روایت تاریخ و تاریخ شفاهی: کتاب «مبارزه به روایت شهید سید اسدالله لاجوردی» نوشته جواد اسلامی از انتشارات روزنامه ایران
بخش کودک و نوجوان: کتاب «چاپید شاه» نوشته سپیده انوشه از انتشارات کتاب جمکران
در بخش «جایزه ویرایش»: از «فهیمه پوریا» ویراستار کتاب «گلوله فیروزه‌ای» تجلیل و از ناشرانی همچون قدر ولایت، سیب سرخ و چاپ و نشر بین‌الملل نیز قدردانی شد.
 همچنین سمانه داوودی، امیرحسین عرب‌زاده، فائزه بقایی، فاطمه بقایی، عفت خادمی‌پور بغداده، اکرم یعقوبی، سمانه آتیه‌دوست، مهناز کوشکی، محمد‌هادی زرگری، محمدباقر سروستانی، محمدامین رفیعی، جبار امرائی، سارا فرهمند، زینب سالمی‌فر، مریم فهیمی و فاطمه بهبهانی، شانزده نوقلمی هستند که از آنها در راستای حمایت از نویسندگانی که وارد حوزه روایت و داستان انقلاب شده و درباره تاریخ معاصر در حال تلاش برای روایت صحیح هستند نیز قدردانی شد.
 
 
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی