صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و ده - ۰۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و ده - ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۷

شروع پرفروغ پاراآسیایی‌ها در هانگژو

روز طلایی فرزندان ایران

مهری رنجبر
خبر‌نگار


کاروان فرزندان ایران، بازی‌های پاراآسیایی را طلایی شروع کردند. درست یک روز بعد از افتتاحیه رسمی بازی‌های پاراآسیایی، ایرانی‌ها برای گرفتن مدال با هم مسابقه دادند. 21 مدال؛ 9 طلا، 9 نقره و6 برنز. انگار این‌بار زنان ایرانی عهد بسته‌اند تا با مدال‌هایشان، توانایی‌هایشان را به رخ همه بکشند. آن هم با 2 طلا، 2 نقره و 4 برنز.


پاروزنان دوباره صف‌شکن شدند
درست همان اتفاق بازی‌های آسیایی، در پاراآسیایی تکرار شد. اگر مهسا جاور و زینب نوروزی با مدال روئینگ دونفره سنگین وزن، اولین مدال کاروان ایران را گرفتند، این‌بار هم قایقرانان صف‌شکن شدند. اما در پاراکایاک یک‌نفره. سارا عبدالملکی قایقران پاراکایاک که برای اولین‌بار بازی‌های پاراآسیایی را تجربه می‌کند، با برنز کلاس kl1 موتور مدال‌آوری کاروان را روشن کرد. در رقابت سخت با پاروزنان ژاپن، چین و هند، قایق او با ثبت رکورد یک دقیقه و 13 ثانیه و 594 صدم ثانیه سومین قایقی بود که از خط پایان رد شد تا اولین تجربه پاراآسیایی برای سارا برنزی باشد.
شهلا بهروزی‌راد قایقران ملی‌پوش پاراکانو هم در کلاس غیرتخصصی‌اش vl3 رقابت کرد و در نهایت با اختلاف 46 ثانیه با نفر اول هشتم شد. رقابت اصلی او امروز در کلاس kl3 است.


علی‌پور؛ چراغ طلایی را روشن کرد
با شروع رقابت‌های دوومیدانی، ماشین مدال‌آوری کاروان هم به‌کار افتاد. مثل همیشه پرتابگران نقش زیادی داشتند. این‌بار امیرحسین علی‌پور پرتابگر وزنه کلاس F11 اولین چراغ طلایی کاروان را روشن کرد. مهدی اولاد، امیرحسین علی‌پور و حسن باجوند پرتابگران وزنه کلاس F11 با دو پرتابگر هندی و یک قزاق مسابقه دادند که علی‌پور با پرتاب 13 متر و 92 سانتیمتر قهرمان شد. مهدی اولاد هم با رکورد 13 متر و 30 سانتیمتر مدال نقره را صاحب شد. باجوند هم با پرتاب 11 متر و 60 سانتیمتر وزنه‌اش به مدال نرسید.


حسین‌پور؛ با قایقی طلایی
سعید حسین‌پور قایقران ملی‌پوش پاراکانو هم در فینال کلاس KL1 دومین مدال طلا را برای کاروان گرفت. او در خط فینال با قایقرانی از ژاپن، هند، چین، قزاقستان و کره جنوبی رقابت کرد و قایقش با ثبت رکورد 50 ثانیه و 468 صدم ثانیه از خط پایان گذشت و رنگ طلا گرفت.


امان‌الله؛ با نیزه‌ای طلایی
امان‌الله پاپی پرتابگر نیزه کلاس F57، چهارمین مدال طلای ایران را گرفت. او بعداز‌ظهر دیروز با پرتابگران اندونزی، فلسطین، ویتنام، هند و یمن مسابقه داد که با رکوردشکنی مدال طلا را صاحب شد. پاپی با پرتاب 49 مترو 24 سانتیمتر، علاوه بر جابه‌جایی 64 سانتیمتری رکورد بازی‌ها، چهارمین مدال طلا را برای کاروان ایران گرفت.


هت‌تریک پرتاب دیسکی‌ها
رقابت‌های دوومیدانی روز اول بازی‌های پاراآسیایی با هت تریک پرتابگران دیسک ایران تمام شد. علیرضا مختاری، اسدالله عظیمی و رشید مسجدی در پرتاب دیسک کلاس ادغامی F51,52,53 مدال‌های طلا، نقره و برنز را بین هم تقسیم کردند. علیرضا مختاری با رکورد 22 متر و 38 سانتیمتر مدال طلا را گرفت. اسدالله عظیمی با رکورد 21 متر و 57 سانتیمتر مدال نقره را صاحب شد و رشید مسجدی هم با رکورد 20 متر و 71 سانتیمتر مدال برنز را گرفت تا روز اول همان‌طور که با خوشی برای کاروران ایران شروع شد، با هت‌تریک تمام شود.
حامد امیری، قهرمان پرتاب دیسک پارالمپیک، به‌خاطر جلوگیری از مصدومیت و مسابقه پرتاب دیسک که زودتر از پرتاب نیزه و وزنه بود، قید مسابقه دیروز را زد تا در مسابقه کلاس F54 پرتاب کند.


دارابیان؛ دومین زن طلایی ایران
الناز دارابیان دومین دوومیدانی کار طلایی زن کاروان پاراآسیایی ایران بود. بعداز هاشمیه متقیان. او در روز درخشش پارادوومیدانی‌کاران، در پرتاب دیسک کلاس F53 پرتاب کرد و با ثبت رکورد 14 متر و 25 سانتیمتر، علاوه بر رکوردشکنی در آسیا، طلایی شد. حنان کعب امیر، دیگر پرتابگر ملی‌پوش ایران هم با بهترین پرتابش یعنی 11 متر و 55 سانتیمتر مدال نقره گرفت.


جودو هم بدون طلا و برنز نماند
سید میثم بنی‌طبا جودوکار نابینا و کم‌بینای وزن-60 کیلوی کلاس J1 هم در روز اول رسمی بازی‌های پاراآسیایی پاراجودو را از مدال طلا بی‌نصیب نگذاشت. او که قبل از این مدال برنز تیمی را گرفته بود، در مسابقه اول حریف ازبکستانی‌اش را شکست داد و در نیمه‌نهایی، مثل آب خوردن جودوکار اندونزیایی را برد و به فینال رسید. در فینال هم حریف هندی جلودار او نشد و مدال طلا را به گردن انداخت تا سهمی در روز درخشان کاروان ایران داشته باشد. سعید کوهکن هم در وزن منهای 60 کلاس J2 مدال برنز را با شکست حریف کره‌ای گرفت.


نجیمی؛ دونده نقره‌ای 100 متر
وحید علی نجیمی دونده 100 متر ایران در کلاس T13 کنار دوندگان عمان، سنگاپور، تایلند، تاجیکستان، قزاقستان و لائوس دوید. او همان اول با استارت خوب فاصله‌اش را با رقبا زیاد کرد و با ثبت رکورد 11 ثانیه و 27 صدم ثانیه بعد از دونده تایلندی، دومین نفری بود که از خط پایان رد شد. دونده ازبکستان هم سوم شد.


حاتمی بعد از 400 متر به نقره رسید
رضا حاتمی دونده سرعتی ایران در پایان 400 متر، مدال نقره بازی‌های پاراآسیایی را جایزه گرفت. او در فینال 400 متر کلاس T38 با دونده‌های عراق، چین و تیمور شرقی رقابت کرد و با ثبت رکورد 51 ثانیه و 84 صدم ثانیه مدال نقره گرفت. البته او در این مسابقه رکورد شخصی‌اش را هم 69 صدم ثانیه زد.


2 طلا و 2 نقره و یک برنز هم سهم شناگران
شناگران ایران هم دیروز در مدال‌های طلا و نقره سهم داشتند. شاهین ایزدیار و سینا ضغیمی‌نژاد هم دیروز در فینال 50 متر آزاد S10 بازی‌های پاراآسیایی در مرکز آبی HOC به آب زدند. سینا ضغیمی‌نژاد با ثبت زمان 25 ثانیه و 74 صدم ثانیه مدال طلا صید کرد. اما شاهین ایزدیار که با طلاهایش لقب مایکل فلپس را گرفته است، با رکورد 25 ثانیه و 87 صدم ثانیه نقره گرفت و شناگر ژاپنی برنزی شد. محمد حسین کریمی هم در ماده 100 متر کرال پشت کلاس 12S نقره‌ای شد.
سینا ضغیمی‌نژاد در ماده قورباغه کلاس SB9 هم طلا گرفته بود که با طلای 50 متر آزاد دومین طلا را صاحب شد و شاهین ایزدیار هم دومین مدال نقره‌اش را صاحب شد.
شاهین ️ایزدیار مدال آور ترین ورزشکار جاکارتا گفت: در ۵۰ متر کرال سینه بعد از رکورد اصلی‌ام بعد از ریو این بهترین رکوردم بود.
هر دو رکورد از مسابقات جاکارتا بهتر بود.  من در ۱۰۰ متر کرال سینه و خصوصاً در ۱۰۰ متر کرال پشت شانس کسب مدال طلا را دارم چون ۱۰۰ متر کرال پشت فقط یک حریف از ازبکستان را پیش رو دارم . تمام تلاشم را خواهم کرد در این دو ماده طلایی شوم.

3 برنز سهم دختران پاراتکواندو
نرگس جوادی و مهدیه سادات حسینی و مریم عبدالله‌پور سه پاراتکواندوکار ایرانی دیروز سه مدال برنز گرفتند. حسینی و جوادی به ترتیب با شکست حریف چینی و هندی در رقابت‌های وزن 52 - کیلو به مدال برنز رسیدند.
مریم عبدالله‌پور بعد از باخت در نیمه نهایی با شکست مقابل تایلند، به فینال نرفت اما با برد حریف قزاقستانی سومین برنز دختران پاراتکواندو را گرفت.

 

برش

هاشمیه متقیان؛ قهرمان رکوردشکن

هاشمیه متقیان پرتابگر نیزه، اولین زن طلایی کاروان ایران لقب گرفت. او و زینب مرادی در پرتاب نیزه با پرتابگرانی از فیلیپین، ویتنام، دو چینی، ازبکستان، بحرین و دو هندی مسابقه دادند. هاشمیه متقیان که قهرمانی دوره قبل پاراآسیایی و پارالمپیک توکیو را یدک می‌کشد، در استادیوم هوانگ لونگ نیزه‌اش در سومین پرتاب بعد از طی مسافت 22 متر و 91 سانتیمتری به زمین نشست و مدال طلا را تقدیم پرتابگر ایرانی کرد. او با این پرتاب رکورد پرتاب نیزه کلاس F56 به نام خودش را دوباره به اندازه 2 متر و 72 سانتیمتر جابه‌جا کرد. هاشمیه متقیان با قهرمانی، اولین زن و سومین ملی‌پوش طلایی کاروان ایران لقب گرفت. زینب مرادی آخرین پرتابگر این ماده هم با رکورد 22 متر و 13 سانتیمتر نقره‌ای شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی