در بیانیه پایانی نشست 3+3 تأکید شد

خدشه‌ناپذیری مرزهای شناخته شده بین‌المللی

نشست وزرای خارجه فرمت منطقه‌ای ۳+۳ با صدور بیانیه‌ای 9 بندی به پایان رسید. وزرای خارجه ایران، روسیه، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در این بیانیه با توجه به اهمیت توسعه مناسبات دوستانه بین کشورها بر اساس منافع متقابل و حسن همجواری، بر اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات بر اساس منشور ملل متحد، احترام به حاکمیت، استقلال سیاسی، تمامیت ارضی، خدشه‌ناپذیری مرزهای شناخته شده بین‌المللی، عدم مداخله در امور داخلی، منع تهدید یا توسل به زور و احترام به حقوق بشر تأکید کردند. مقام‌های حاضر همچنین بر اهمیت سازکارهایی مانند سازکارمشورتی منطقه‌ای «۳+۳» تأکید کردند.
وزرای خارجه با تأکید بر اینکه در راستای ایجاد صلح پایدار و توسعه اقتصادی منطقه، رایزنی و تعاملات دوجانبه و چندجانبه را تقویت خواهند کرد، از روندهای جاری عادی‌سازی و توسعه مناسبات بین کلیه کشورهای منطقه استقبال کردند. آنها ضمن ارزیابی مثبت از نتایج این نشست، باز بودن این نشست برای مشارکت برابر گرجستان در آن را مورد تأکید مجدد قرار دادند.
وزرای امور خارجه توافق کردند تا نشست بعدی در ترکیه در تاریخی که از طریق مجاری دیپلماتیک هماهنگ خواهد شد، برگزار شود. مقام‌های حاضر در این نشست همچنین در مورد وضعیت غزه تبادل نظر و بر لزوم خاتمه فوری هدف قرار دادن غیرنظامیان بی‌گناه تأکید کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی