صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۵

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی:

معلمانی که گواهی صلاحیت حرفه‌ای ندارند در مدارس غیرانتفاعی جذب نمی‌شوند

غزل رضایی‌ثانی
خبرنگار

سازمان مدارس و مراکز غیردولتی از تابستان امسال، اجرای طرح دانش‌افزایی و ارتقای توانمندی معلمانی را که در مدارس غیردولتی آموزش می‌دهند، آغاز کرد.
اما این طرح چه برنامه‌هایی را شامل می‌شود و اجرای آن تا چه حد می‌تواند سطح دانش و توانمندی معلمان را افزایش دهد؟
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در این باره به پرسش‌های ما پاسخ داد.
محمودزاده با اشاره به اینکه سازمان مدارس غیردولتی در مواجهه با نقدهایی که وجود داشت، افزایش کیفیت‌بخشی را در پیش گرفت، به خبرنگار «ایران» گفت: ما طرحی را در زمینه دانش‌افزایی و ارتقای توانمندی معلمان مدارس غیردولتی سراسر کشور برنامه‌ریزی کردیم که دو پیش‌شرط داشت؛ پیش‌شرط اول این بود که باید گزینش این دسته از معلمان بررسی شود. این بررسی، هم نیروهای جدید و هم نیروهایی را که از قبل در مدارس غیردولتی حضور داشتند، شامل می‌شود. پیش‌شرط دوم هم این است که معلمان در رشته مرتبط تحصیل کرده باشند.
وی با اعلام اینکه دستور بررسی وضعیت معلمان جدیدالورود به مدارس غیردولتی صادر شده است، افزود: این دستور صادر شده تا گزینش برای معلمانی که قرار است به عنوان نیروی جدید وارد آموزش و پرورش شوند، اتفاق بیفتد. البته زمان آن را هم تغییر دادیم، در واقع زمان را افزایش دادیم تا معلمان فرصت بیشتری برای کسب آمادگی داشته باشند. پیش از این زمان تعیین شده برای گزینش ۱۵ روز بود، اما بخشنامه‌ای تدوین کردیم که بر اساس آن زمان گزینش 4 ماه تعیین شد و فرصت بیشتری فراهم شد تا بررسی‌ها، دقیق‌تر و معلمان شرایط بهتری داشته باشند.
محمود‌زاده درباره شرایط جذب معلمان در مدارس غیردولتی توضیح داد: هر سال مؤسسین مدارس غیردولتی تا آخر شهریورماه فرصت دارند هر معلم جدیدی را که می‌خواهد در حوزه مدارس غیردولتی وارد آموزش و پرورش شود، گزینش کنند و درصورت تأیید، به آموزش و پرورش معرفی کنند. البته بر اساس پیش‌شرط دوم پذیرش معلمان در مدارس غیردولتی، آنها باید در رشته مرتبط تحصیل کرده باشند زیرا برای تقویت ابعاد آموزشی بنا نیست معلمان در رشته‌های غیرمرتبط تدریس کنند.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی در این باره توضیح داد: پیش‌شرط رشته مرتبط به این منظور است که به عنوان مثال اگر آموزگاری می‌خواهد در مقطع ابتدایی تدریس کند در رشته‌ای مختص آموزش ابتدایی تحصیل کرده باشد تا موجب افزایش کارایی دانش‌آموزان در این مقطع شود. ما امسال این شرط بسیار مهم را برای معلمین جدیدالورود شروع کردیم و همین رویه ادامه خواهد داشت.محمودزاده در پاسخ به این سؤال که ارزیابی و سنجش برای معلمانی که از پیش در مدارس غیردولتی بوده‌اند چطور خواهد بود، گفت: برای معلمانی که از قبل در مدارس غیرانتفاعی حضور داشته‌اند، ارزیابی از اواخر مهرماه آغاز خواهد شد. معلمان بعد از رد شدن این دو مرحله باید همزمان شش پودمان ۶۰ ساعته را طی کنند. این دوره برای معلمانی که از قبل در مدارس ما بوده‌اند از تابستان شروع شده و اکنون رو به اتمام است. زیرا یک اقدام همزمان است، یعنی این آموزش می‌تواند همگام با ارزیابی‌ها پیش برود.
وی با بیان اینکه این شش پودمان 60 ساعته برای همه معلمان مدارس غیردولتی اعم از جدیدالورود و نیروهای قدیمی است، گفت: این دوره در نهایت منجر می‌شود به اینکه معلمان مدارس ما یک گواهی صلاحیت معلمی دریافت کنند. اما اگر معلمی بعد از گذراندن پودمان‎های مذکور، موفق به کسب گواهی صلاحیت معلمی نشود دیگر نمی‌تواند در مدرسه غیردولتی تدریس کند.محمودزاده افزود: ما به دنبال کیفیت‌بخشی در مدارس غیردولتی هستیم. لازم به ذکر است که کیفیت‌بخشی دو قسمت دارد؛ قسمت اول که پیگیر آن هستیم «آموزش» است. بعد از اینکه معلمان آموزش دیدند به مدرسه راه می‌یابند.
بخش دوم این است که مثلاً در سال‌های گذشته مدرسه‌ موظف به تأمین معلم یا معاون پرورشی بوده است اما همه مدارس معلم یا معاون پرورشی نداشتند، از این رو ما از امسال به این مسأله هم ورود پیدا کردیم و باید به تعداد کافی مربی یا معاون پرورشی جذب کنیم. زیرا قطعاً در بحث کیفیت‌بخشی مؤثر خواهند بود و امیدواریم در این زمینه هم به موفقیت برسیم.

مدارس غیردولتی کمبود معلم نداشتند، چون مؤسس موظف به تأمین معلم است
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه مدارس غیردولتی در مهرماه امسال بدون معلم نماندند، خاطرنشان کرد: در مدارس غیردولتی کمبود معلم نداریم، زیرا مؤسس موظف به تأمین معلم است. مؤسسین موظف بودند اول مهرماه معلم‌های خود را آماده کنند و این کار را هم کردند.
محمودزاده با اشاره به اینکه به طور کلی در مدارس و مراکز غیردولتی 250 هزار معلم مشغول به کار هستند، گفت: کل نیروهایی که با ما همکاری می‌کنند 250 هزار معلم است.
از این تعداد حدود 180 هزار نفر نیروی آزاد و 70 هزار نفر نیروی رسمی آموزش و پرورش هستند، اما با ما نیز همکاری دارند. به تعبیر دیگر اضافه تدریس‌هایشان را در مدارس غیردولتی می‌گذرانند. معلمانی که اضافه تدریس دارند بیشتر در متوسطه اول و دوم هستند زیرا در مقطع ابتدایی چنین امکانی وجود ندارد که بخواهیم از معلمان اضافه تدریس استفاده کنیم و معلم ابتدایی باید تمام وقت باشد. شیوه کار معلمان اضافه تدریس به این شکل است که مثلاً ۲۴ ساعت در دولتی تدریس می‌کنند و 4 یا 8 ساعت هم با ما همکاری دارند. برخی از آنها بازنشسته هستند که به گزینش نیاز ندارند.

 

برش

معلمان توانمند، نسل پویا را تربیت می‌کنند

پیش‌تر، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی آموزش و پرورش در یک نشست خبری در زمینه کیفیت‌بخشی و ارتقای معلمان مدارس غیردولتی، گفته بود: به دنبال ایجاد یک نگرش و باور در فرایند یاددهی و یادگیری معلمان با رویکرد الگوهای آموزشی و تربیتی در مدارس هستیم. معلمان سرمایه‌های اجتماعی نظام آموزش و پرورش کشور هستند و توجه به توانمندسازی مطلوب آنان، متضمن پویایی و شکوفایی نسل آینده خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: توانمندسازی معلمان در راستای تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و پیشرفت کیفی برنامه‌های آموزشی و تربیتی در مدارس غیردولتی تدوین و اجرایی می‌شود. محمودزاده با اشاره به نیازسنجی‌های تخصصی و تعیین دروس هدف و دوره‌های آموزشی برای معلمان، افزود: با افزایش کیفیت برنامه‌های آموزشی و پرورشی و برگزاری برنامه‌های توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی، به دنبال ایجاد یک نگرش و باور در فرایند یاددهی و یادگیری معلمان با رویکرد الگوهای آموزشی و تربیتی در مدارس هستیم. وی به ضرورت ارتقای دانش و مهارت تدریس معلمان اشاره کرد و گفت: معلمان و مربیان در مدارس غیردولتی با گذراندن دوره‌های آموزشی منطبق با سیاست‌های راهبردی نظام آموزش و پرورش کشور باید بتوانند برای آموزش و تربیت جامع دانش‌آموزان همت مضاعفی به کار ببرند تا تلاش آنان منجر به کشف استعداد و خلاقیت‌های دانش‌آموزان شود. وی با تأکید بر اینکه تربیت و تقویت روحیه جهادی، مبانی اعتقادی و انقلابی دانش‌آموزان نیازمند همگرایی فکری و توانمندی حرفه‌ای و تخصصی معلمان است، تصریح کرد: توانمندسازی معلمان با محوریت و تفاهمنامه همکاری با دانشگاه فرهنگیان، معاونت‌های مرتبط با حوزه فعالیت و نقش‌آفرینی و مشارکت حوزه‌های علمیه و مؤسسات آموزشی در تأمین مدرس و برگزاری دوره‌های آموزشی در کشور اجرا خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی