صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس جمهور در دیدار وزیر همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی:

امیدی به نقش‌آفرینی شورای امنیت در حفظ صلح جهانی نیست

رئیس‌جمهور روز گذشته در دیدار خانم «نالدی پاندو» وزیر روابط خارجی و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی با قدردانی از تلاش‌ها و پیگیری‌های آفریقای جنوبی در زمینه عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس، احساس مسئولیت دولت و ملت آفریقای جنوبی در حمایت از مردم فلسطین و ابراز تنفر و انزجار از مظالم رژیم صهیونیستی را نیز ارزشمند و شایسته قدردانی دانست.آیت‌الله رئیسی با اشاره به جنایات صهیونیست‌ها علیه مردم بویژه زنان و کودکان فلسطینی، موضع آفریقای جنوبی در ممانعت از عضویت ناظر رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را نیز مسئولانه توصیف کرد.
رئیس‌جمهور با زیر سؤال بردن جایگاه و کارکرد شورای امنیت سازمان ملل در برقراری و حفظ امنیت و صلح در جهان، تصریح کرد: وقتی امریکا هم با ارسال تجهیزات و تسلیحات به رژیم صهیونیستی در جنایات او علیه مردم بی‌دفاع غزه شریک می‌شود و هم از صدور قطعنامه محکومیت این جنایات در شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری می‌کند، دیگر امیدی به نقش‌آفرینی این شورا در حفظ صلح جهانی نیست.
نقش ایران در ارتقای بریکس  
وزیر روابط خارجی و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با بیان اینکه عضویت ایران در بریکس مورد اجماع همه کشورهای عضو بود، تأکید کرد: ایران می‌تواند نقش مؤثری در ارتقای جایگاه بریکس و تلاش مشترک کشورها برای پیشرفت عادلانه داشته باشد.
خانم «نالدی پاندور» افزود: در همین چهارچوب، آفریقای جنوبی نیز علاقه وافری برای تقویت فزاینده همکاری‌ها بویژه در حوزه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دارد.

رئیسی به آفریقای جنوبی می رود
نالدی پاندور، که به دعوت همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده، ظهر دیروز در وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
در این دیدار دو طرف بر توسعه همکاری‌ها و تعاملات دوجانبه تأکید و در خصوص مهم‌ترین موضوعات و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله مسأله غزه، با یکدیگر تبادل نظر کردند. امیرعبداللهیان در نشست  خبری با اعلام اینکه به‌زودی میزبان هیأت‌هایی از آفریقای جنوبی در ایران خواهیم بود، گفت: به دعوت رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، آیت‌الله رئیسی به این کشور سفر خواهد کرد و طی آن، آخرین اسناد تفاهم شده میان دستگاه‌های دو طرف به امضای رؤسای جمهور خواهد رسید.
امیرعبداللهیان با اشاره‌ به تحولات سرزمین‌های اشغالی اظهارداشت: رئیس‌جمهور امریکا به طور شتابزده به تل آویو می‌رود و از رژیمی که مردم غیرنظامی را هدف کشتار خود قرار می‌دهد دفاع می‌کند و رسماً اعلام کرده که صدها هواپیما را برای کشتار مردم غزه اعزام می‌کند و در جمله‌ای مضحک می‌گوید بیست کامیون برای کمک بشردوستانه به غزه ارسال می‌کنیم.
وی ا ادامه داد: به امریکا و رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهم که اگر فوراً جنایت علیه بشریت در غزه را متوقف نکنند هر احتمالی در هر لحظه وجود دارد، کنترل منطقه از دست خارج می‌شود و دود آن به چشم جنگ افروزان می‌رود.

فلسطین؛ آرمان مشترک ایران و آفریقا
 وزیر خارجه آفریقا نیز در این نشست پیشنهاد کرد: ما به عنوان اعضای بریکس باید همکاری کنیم تا مکانیسم‌های سازمان ملل از جمله شورای امنیت اصلاح شود، چرا که به نظر ما شورای امنیت نماینده همه مردم جهان نیست و اصلاح شورای امنیت بسیار ضروری است. وی  فلسطین را آرمان مشترک آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی دانست و اضافه کرد: سیاست ما واضح است. فلسطینی‌ها باید سرزمین خود را داشته باشند و باید مرزهای ۱۹۶۷ به رسمیت شناخته شود.

اعتراف امریکا به جعلی بودن رژیم صهیونیستی
رئیس‌جمهور روز گذشته در جلسه هیأت دولت نیز، اظهارات جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا را مبنی بر اینکه «اگر رژیم صهیونیستی در این منطقه وجود نداشت امریکا برای ایجاد آن تلاش می‌کرد»، سخنانی ارتجاعی، ‌ضد دموکراسی، ضد انسانی و حاوی چند نکته بسیار مهم دانست و تصریح کرد: چنین اظهاراتی اعتراف ناخواسته به جعلی بودن رژیم غاصب صهیونیستی است و نکته دیگر که می‌تواند به‌عنوان هشداری مورد توجه دولت‌های اسلامی منطقه قرار بگیرد اینکه چنین سخنانی بیانگر این واقعیت است که برای امریکا حفظ رژیم غاصب صهیونیستی به‌مراتب مهم‌تر از حیات انسان‌ها بویژه زنان و کودکان است. آیت‌الله رئیسی در ابتدای این جلسه، وزیر بهداشت را مکلف کرد در توزیع شیر خشک به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا ضمن جلوگیری از قاچاق، این کالا به سهولت در اختیار متقاضیان واقعی قرار گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی