صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و نه - ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۸

جایگزینی 1000 مدرسه جدید با مدارس سنگی و کانکسی مناطق محروم

مدارس کانکسی لرستان تا یک‌سال دیگر برچیده می‌شوند

شیما جهان‌بخش
خبرنگار

رؤیای داشتن کلاس درس ایمن و خلاصی از کلاس‌های بی‌رنگ و آهنی مدارس کانکسی این روزها با اعلام خبر ساخت ۱۰۰۰ مدرسه جدید در استان‌های محروم ومناطق دورافتاده برای کودکان یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر شده است.
وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده قرار است با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) این مدارس با اولویت جایگزینی مدارس کانکسی، خشتی، سنگی، گلی و فرسوده در مناطق محروم و روستایی تا پایان بهمن‌ماه ساخته شوند تا فضای آموزشی مناسب برای همه کودکان فراهم شود.
«محمد ترکمانه»، مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) درباره فرایند ساخت این مدارس توضیح داد: ساخت این 1000 مدرسه از سال گذشته آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم تا بهمن سال ۱۴۰۲ به‌طور کامل به اتمام برسد. تا به امروز ۴۰۰ مدرسه کانکسی شناسایی و پس از تأمین اعتبار، ساخت مدارس جایگزین به پیمانکار و مجری ابلاغ شده است.
ترکمانه با بیان اینکه امید است با ساخت این مدارس دیگر شاهد تحصیل هیچ دانش‌آموزی در مدارس ناایمن نباشیم گفت: از 400 مدرسه شناسایی شده تا کنون ۱۰۰ مدرسه به بهره‌برداری رسیده و تحویل وزارت آموزش و پرورش شده است.
براساس آمارهای ارائه‌شده، لرستان یکی از استان‌هایی است که مدارس کانکسی و فرسوده در آن زیاد است و مسئولان آموزشی آن در تلاشند با جذب حمایت‌های خیرین مدرسه‌ساز و دولت و دیگر نهاد‌ها سقفی ایمن برای دانش‌آموزان به‌خصوص در مناطق دورافتاده و عشایری فراهم کنند.
صعب‌العبور بودن مسیرها مهم‌ترین چالش جمع‌آوری مدارس کانکسی
«یونس بهاروند ایران‌نیا» مدیرکل نوسازی مدارس لرستان با اعلام اینکه درصورت جذب اعتبار تا مهرماه سال ۱۴۰۳، همه مدارس کانکسی استان برچیده می‌شوند به «ایران» گفت: حدود ۱۶۸ مدرسه کانکسی در استان وجود داشته که در سال‌های اخیر با حمایت خیران و اجرای طرح شهید پناهی 77 مدرسه از این تعداد ایمن‌سازی شده‌اند. 24 طرح دیگر نیز آماده برگزاری مناقصه وفقط 67 مدرسه کانکسی باقی‌مانده که با تزریق اعتبار عملیات اجرایی آنها نیز آغاز می‌شود.
 بهاروند مهم‌ترین چالش پیش‌روی جمع‌آوری مدارس کانکسی را صعب‌العبور بودن برخی مناطق، عدم استقبال پیمانکاران و نبود اعتبار کافی عنوان کرد و افزود: شرایط توپوگرافی منطقه به‌گونه‌ای است که کار ساخت و ساز بسیار کند پیش می‌رود.
مدیرکل نوسازی مدارس لرستان گفت: شهرستان‌های الیگودرز و نورآباد به‌دلیل صعب‌العبور بودن نسبت به دیگر شهرهای استان بیشترین مدارس کانکسی را دارند. البته باوجود شرایط منطقه کار بهسازی ۵ مدرسه کانکسی در روستای کرنوکر، سلکی، دره‌بیژن و چند روستای دیگر در حال اجراست و به پیشرفت ۷۰ درصدی رسیده است.
 وی با اشاره به فعالیت حدود 4 هزار مدرسه در لرستان افزود: از این تعداد 1500مدرسه که در سال‌های اخیر از محل اعتبارات دولتی و کمک خیرین ساخته شده‌اند مقاوم بوده و 1500 واحد نیاز به مقاوم‌سازی دارد. بقیه واحدها هم به هیچ وجه وضعیت مناسبی نداشته و باید تخریب و بازسازی شوند.
تمرکز بر نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس
 مدیرکل نوسازی مدارس لرستان با تأکید بر اینکه خیرین مدرسه‌ساز در مناطق مختلف استان بویژه مناطق سخت‌گذر عشایری حضور پررنگی دارند، اظهار داشت: سال گذشته با عقد تفاهمنامه‌ای میان سازمان نوسازی مدارس کشور و بنیاد مستضعفان قرار شده ۶۰۰ کلاس درس در کشور احداث شود که سهم استان از این میزان ۴۰ کلاس خواهد بود.
بهاروند با بیان اینکه در حال حاضر سیاست دولت اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است، بیان کرد: در حال حاضر تمرکز بر نوسازی و مقاوم‌سازی مدارس است. در واقع به دلیل محدود بودن اعتبارات ابتدا باید پروژه‌های بالای ۷۰ درصد تکمیل بعد از آن بالای ۵۰ درصد و اگر از اعتبارات چیزی باقی ماند به سراغ پروژه‌های با درصد پیشرفت پایین‌تر می‌رویم.
وی ادامه داد: باوجود آنکه طرح استانداردسازی کلاس‌های درسی از سال 92 در کشور آغاز شده اما همچنان تعداد قابل‌توجهی از کلاس‌های درس استان استانداردسازی نشده و سیستم گرمایشی آنها بخاری گازی یا نفتی چکه‌ای هستند. البته با حمایت‌های دولت و خیران از سال 92 تا 1401 حدود 6 هزار و 542 کلاس درس در لرستان استانداردسازی و تحویل دانش‌آموزان شده است.
مدارس جدید جایگزین مدارس کانکسی و سنگی می‌شود
«رضا عزتی» مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان هم توجه به مناطق محروم و عشایری استان را از اولویت‌های آموزش‌وپرورش اعلام کرد و اظهار داشت: در راستای گسترش عدالت آموزشی در مناطق محروم استان، با کمک سازمان نوسازی مدارس در طرح شهید پناهی ۱۶۸ مدرسه برای جایگزینی با مدارس کانکسی و سنگی استان ساخته خواهد شد. با پیگیری‌های انجام شده تا مهر ماه امسال ۵۵ مدرسه به مرحله بهره‌برداری رسیده و بقیه مدارس نیز در دست اقدام هستند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان با اشاره به استعداد بالای دانش‌آموزان عشایری، گفت: به‌رغم کمبودها و محدودیت‌ها در مناطق عشایری، دانش‌آموزان این مناطق افتخارآفرینی‌های بسیاری در حوزه‌های علمی و... داشته‌اند از این رو تقاضا داریم با تجهیز مدارس عشایری به امکانات آموزشی و بهره‌مندی معلمان از حق کوچ، حق ایاب‌وذهاب و... توجه بیشتری به این مدارس صورت گیرد.
استفاده از کانکس در برخی مناطق اجتناب‌ناپذیر است
عزتی با بررسی موانع موجود در مسیر استانداردسازی کلاس‌های درسی افزود: البته به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از کانکس در برخی مناطق اجتناب‌ناپذیر است. در مناطق صعب‌العبور باتوجه به اینکه ما شاید حدود ۴ یا ۵ نفر دانش‌آموز داشته باشیم بهترین راه همین کلاس‌های سیار است. این کلاس‌ها شرایط یک مدرسه را داشته و برای برخی مناطق بسیار مناسب است.
مدیرکل آموزش و پرورش لرستان در ادامه با بیان اینکه کیفی‌سازی آموزش‌ها در مدارس استان سبب شد که امسال لرستان در قبولی کنکور رشدی شش پله‌ای داشته باشد، افزود: استان از رتبه ۳۲ به ۲۶ رسیده و اکثر افرادی که در کنکور امسال رتبه کسب کردند در مدارس دولتی لرستان مشغول به تحصیل بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی