صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

تجمع همدلانه هنرمندان با مردم غزه در موزه هنرهای معاصر

فرهنگی/ موزه هنرهای معاصر تهران روز گذشته وعده‌گاه هنرمندان برای همصدایی با مردم فلسطین بود. واکنش اهالی فرهنگ و هنر نسبت به اقدامات ضدانسانی اسرائیل که در دو هفته گذشته در فضای مجازی نمود داشت با بمباران بیمارستان المعمدانی غزه جلوه‌ای متفاوت گرفته است. بعد از ظهر روز شنبه 29 مهرماه هنرمندان رشته‌های مختلف با هماهنگی اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامی همدلانه و حمایتی از مردم فلسطین در موزه هنرهای معاصر گرد هم آمدند. هنرمندان حاضر در مراسم ضمن اظهار همدلی با مردم فلسطین، یکصدا از شکستن اقتدار کاذب صهیونیسم گفتند.
شکست سکوت با تصنیف عاطفه
وفاق هنرمندان با مردم فلسطین از همان فضای ورودی موزه هنرهای معاصر و با خلق آثار مرتبط مشهود بود. برنامه با نقالی مرشد ابوالفضل ورمزیار آغاز شد و در ادامه به درخواست علی خلیلی مجری فلسطینی برنامه تلویزیونی «ساعت به وقت قدس»، حاضران با یک دقیقه سکوت نسبت به شهدای غزه و بویژه کودکان ادای احترام کردند. محمود سالاری، معاون امور هنری به عنوان اولین سخنران از معنای چندگانه این گردهمایی گفت: «اولین معنایش این است که دفاع از مظلوم فراموش شدنی نیست. معنای فراترش هم این است که اسرائیل دیگر ترمیم‌پذیر نیست‌.» حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی نیز در سخنانی از شکستن سکوت هنرمندان گفت: «انسانی که عاطفه داشته باشد نمی‌تواند به راحتی از کنار این فجایع بگذرد. هیچ کدام از ما نمی‌توانیم در برابر این جنایات ساکت و بی‌تفاوت باشیم.»
شکست اقتدار کاذب صهیونیسم
پس از اجرای موسیقی زنده توسط غلامرضا صنعتگر، هوشنگ توکلی از شکستن اقتدار رژیم صهیونیستی گفت: «اقتدار رژیم صهیونیستی شکست و این مهم‌ترین موضوع است و باقی حاشیه است. اگر حاشیه را بدرستی کنترل کنیم شهادت مردان و زنان و کودکان غزه کمرنگ نمی‌شود.»
او در ادامه به فاجعه درگذشت مهرجویی و همسرش و فضای ایجاد شده در جامعه اشاره کرد و گفت: «باید دوگانگی در مردم رفع شود تا هر اتفاقی می‌افتد به نظامی که شبانه‌روز در تلاش برای ثبات و پیشرفت است، ربط داده نشود.»
توکلی یادآور شد: «ساواک با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله ابزارهای فرهنگی و هنری تلاش کرد تا در سرتاسر ایران سلطه مطلق داشته باشد. دکتر غلامحسین ساعدی سردمدار بیان رعب و وحشت ساواک در آثار خود بود. بعد از انقلاب دیگر نیازی به دوگانه حرف‌زدن نداشتیم. ۴۲ سال است به مدیران فرهنگی و هنری می‌گوییم در جشنواره‌ای به غلامحسین ساعدی بپردازیم.» توکلی در پایان با تأکید درخواست کرد: «دوگانه‌گویی، تفرقه و تهمت‌زدن را تمام کنیم.»
در ادامه قطعه‌ موسیقایی «فلسطین» توسط محمد گلریز اجرا شد و پس از آن ابوالقاسم طالبی، فیلمساز روی صحنه حاضر شد. طالبی دیگر سخنرانی بود که در صحبت‌هایش بر شکستن اقتدار کاذب صهیونیسم تأکید کرد: «حادثه عظیمی اتفاق افتاده و اقتدار کاذب صهیونیسم شکسته شده است. بایدن گفت صهیونیسم حتماً نباید یهودی باشد و این تنها حرف درستش در زندگی است. مسیحی، آخوند، هنرمند، شاعر و نویسنده صهیونیست هم داریم.» او در ادامه به واکنش برخی از حاضران در مراسم تشییع مهرجویی به صحبت‌های مرضیه برومند اشاره کرد و گفت: «وقتی عده‌ای کرکس‌وار در پیرامون پیکر هنرمندی بزرگ، زن بزرگی را که از مبارزه با صهیونیسم می‌گوید، تمسخر می‌کنند، نشان دادند هنرمند صهیونیسم هم داریم که از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام استفاده می‌کند.»
ایستادن در سمت درست تاریخ
بعد از پخش قطعه «طوفان الاقصی» محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، صحبت‌هایش را با اظهار همدردی با مردم غزه آغاز کرد و در ادامه از ایستادن در سمت درست تاریخ گفت: «ما در کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟ باید انتخاب کنیم در کنار چه مردمی بایستیم.» خزاعی به تبلغات گسترده حکومت یزید و چند دسته شدن مردم در ماجرای کربلا اشاره کرد و در نهایت گفت: «نکند عاشورای دیگری برپاست و ما جای اشتباه را برای بودن انتخاب کنیم.»
در ادامه امیر دژاکام روی صحنه رفت. او تأکید کرد که به نمایندگی از انسانیت و به انتخاب خودش به اینجا آمده است. او در ادامه مطلبی که سال ۱۳۹۴ با محور گفت‌وگوی مادری با فرزندش نوشته بود را برای حاضران بازخوانی کرد و در پایان گفت: «تصاویری که می‌بینم جانم را به آتش می‌کشد و از خودم شرم می‌کنم در جهانی زندگی می‌کنم که با فرزندانش چنین می‌کند.»
جهان برای گفتن حق، استخاره می‌گیرد
اجرای سرود توسط گروه بین‌المللی «الغدیر»، سخنرانی محمد مهدی تدین مدیر مسئول آموزشگاه‌های آزاد هنری و ارتباط صوتی با یکی از خبرنگاران حاضر در غزه از دیگر بخش‌های این مراسم بود. در ادامه علی‌اشرف صندوق‌آبادی به نمایندگی از هنرمندان تجسمی از غمگینی حال هنرمندان آزاده گفت: «چگونه می‌توانیم آرام بگیریم در حالی که گریه مادران و پدران را در فراق فرزند و خانواده می‌بینیم.» در بخش پایانی مراسم از فرزند شهید حاج نافذ صالح از فرماندهانی که اخیراً در غزه به شهادت رسید، تجلیل شد. او گفت که نبرد امروز فلسطین، نزاع بر سر زمین نیست بلکه نبردی اسلامی است و هدفش قدس شریف است. این فرزند شهید از هنرمندان درخواست کرد با آثار خود روایت‌های درست را در مقابل روایت‌های نادرست صهیونیستی، به دنیا منعکس کنند.
اسماعیل خلج، جلیل فرجاد، مرشد محسن میرزاعلی، منصور خلج، یدالله وفاداری، حمید بهمنی، محمد شیری، محسن ابراهیم‌زاده، هادی مرزبان، رضا بنفشه خواه، شهرام شکوهی، وحید لک، آریا عظیمی‌نژاد و... از جمله هنرمندان عرصه تئاتر، موسیقی و تجسمی در مراسمی بودند که در فراخوان حضورش کنار تصویر مشتی گره خورده و خون آلود، این جمله به چشم می‌خورد: «زمان، زمانه جولان باطل است و جهان برای گفتن حق، استخاره می‌گیرد....»
جستجو
آرشیو تاریخی