صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

کاربران جهانی تیک‌تاک در چالشی برای حمایت از فلسطین، سرود «سلام یامهدی» را همخوانی کرده‌اند

انفجاری باورنکردنی در آستانه دوسالگی «سلام فرمانده»

فاطمه ترکاشوند
خبرنگار

چیزی باقی نمانده تا سرود «سلام فرمانده» دوساله شود و در آستانه این اتفاق، حالا وقایع تازه فلسطین و حملات بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی به غزه، دوباره این سرود را به چالشی در ابعاد جهانی پیوند زده است. تیک‌تاک، یکی از شبکه‌های اجتماعی پرکاربر در جهان است که در روزهای گذشته میزبان چالشی جهانی برای حمایت از فلسطین بوده است. در این چالش، کاربران از جای جای جهان، ویدیوی کوتاهی از همخوانی خود با ترجمه عربی «سلام فرمانده» را در حالی منتشر می‌کنند که یک فیلتر ماسکی از پرچم فلسطین را بر صورت آنها انداخته است.
اواخر اسفند 1400 سرود «سلام فرمانده» به خوانندگی ابوذر روحی، آهنگسازی مهیار طالبی و شعر سیدمهدی بنی‌هاشمی با همراهی گروهی از کودکان به صورت نماهنگ منتشر شد و از همان ابتدا مورد استقبال گسترده در میان کودکان و نوجوانان و خانواده‌های ایرانی قرار گرفت. دعوت‌ها و چالش‌های گسترده‌ای هم توسط مدارس، گروه‌های فرهنگی و سایر نهادهای مردمی صورت گرفت تا در بازتاب دادن گسترده این سرود مشارکت کنند و همین مسأله دامنه شنیده شدن این سرود را تا جایی گسترش داد که تبدیل به یک اتفاق ملی شد و توجه همه را به خود جلب کرد.
باوجود برخی انتقادات و حتی ویدیوهایی که جریان‌های مخالف به قصد تمسخر و توهین منتشر می‌کردند، سونامی سرود «سلام فرمانده» کشور را فتح کرد و موفق شد تا ماه‌ها در صدر دغدغه‌های فرهنگی گروه‌های مختلف باقی بماند. حیات نسبتاً طولا‌نی‌مدت این موج باعث شد تا نسخه‌های عربی و انگلیسی این سرود بازسازی و منتشر شود و از میان آنها ترجمه عربی در بخش‌های گسترده‌ای از کشورهای عرب‌زبان همسایه بازتاب پیدا کرد و به مرور در مدارس اسلامی و عرب‌زبان سایر کشورهای اسلامی در شرق آسیا و آفریقا نیز مورد توجه قرار گرفت.
با تمام اینها، پس از یک سال آهسته آهسته موج توجه به این سرود آرام گرفت و شاید کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد که در کوران وقایع اخیر در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، یکی از چالش‌هایی که به قصد حمایت از مردم مظلوم غزه در جهان دامنه‌دار می‌شود، به همین سرود ربط پیدا کند. حالا اغلب رسانه‌های داخلی با تعجب، عناوینی نظیر «اتفاقی باورنکردنی در تیک‌تاک»، «چالشی عجیب در حمایت از مردم فلسطین» و تیترهایی نظیر اینها، این چالش جدید را بازتاب داده‌اند.
اگر سری به تیک‌تاک بزنید و هشتگ‌های مربوط به این چالش را دنبال کنید انبوهی ویدیو از کاربرانی خواهید دید که ابتدا به پرچم کشور خود اشاره کرده و بعد بخشی از ترجمه عربی سرود «سلام فرمانده» را همخوانی می‌کنند که می‌گوید:
«سلام یا مهدی!
یا وعدنا الصادق، یا صادق الوعد»
یا بخش دیگر:
«سلام یا مهدی!
فی خط روح الله، والله، إنّا علی العهد»
این کاربران همچنین هنگام همخوانی، از فیلتری در تیک‌تاک استفاده می‌کنند که پرچم فلسطین را به صورت ماسک روی صورت آنها می‌اندازد و عبارت «Free Palestine» را نیز روی پیشانی آنها قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد بسیاری از این کاربران، شیعه یا حتی مسلمان نباشند و این مسأله این چالش جهانی را بیش از پیش اعجاب‌آور و انگیزه‌بخش کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی