صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۱

گفت وگو

مختار حداد
سردبیر روزنامه الوفاق

گفت‌و‌گوی «ایران» با برخی وزرای خارجه کشورهای اسلامی
وحدت، عامل پیروزی مردم غزه است
در روزهای اخیر و به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از کشورهای اسلامی کنفرانس وزرای خارجه سازمان همکاری‌های اسلامی در جده و در چهارچوب کمیته اجرایی با حضور وزرای خارجه و نمایندگان 57 کشور اسلامی برای بررسی تحولات غزه برگزار شد. در این راستا به سراغ تعدادی از وزرای خارجه کشورهای اسلامی رفتیم و از آنان در مورد اینکه چه انتظاری از دولت‌های اسلامی می‌رود تا با جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه به صورت عملی مقابله کنند، پرسیدیم.
 
وزیر خارجه تونس: مسأله فلسطین، حقوق یک ملت است
 وزیر خارجه تونس، نبیل عمار درباره حقوق مردم فلسطین به روزنامه ایران گفت:«آنچه امروز مهم است وحدت امت اسلامی در مقابله با رژیم‌صهیونیستی و مسأله فلسطین به‌عنوان حقوق حقه یک ملت است. از همین‌رو بر همه دولت‌های اسلامی و ملت‌ها است تا برای احقاق حقوق ملت فلسطین تلاش کنند. وزیر خارجه تونس در پاسخ به سؤالی درباره عادی‌سازی برخی کشورها در سایه جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی افزود:«ما در تونس عادی‌سازی با رژیم‌صهیونیستی و این اصطلاح و اقدام را اساساً قبول نداریم.»
 
وزیر خارجه عراق: باید با طرح کوچ اجباری مردم غزه به سینا مقابله کنیم
 وزیر خارجه عراق، فؤاد حسین درباره نحوه کمک و همراهی مردم غزه به روزنامه ایران گفت:«کشورهای اسلامی باید یک موضع واحد داشته باشند و به ملت فلسطین با تمامی امکانات کمک کنند.» وزیر خارجه عراق تأکید کرد:«از کشورهای اسلامی انتظار می‌رود یک همبستگی عملی با ملت فلسطین داشته باشند. رژیم‌صهیونیستی باید فوراً  حملات به غزه را متوقف کند و گذرگاه‌ها باز شده و کمک‌های انسانی برای این مردم مظلوم ارسال شود.» وزیر خارجه عراق افزود:«باید همه در مقابل طرح کوچ اجباری مردم غزه به سینا بایستیم.»
 
وزیر خارجه سودان: نباید عادی‌سازی با دشمن صهیونیستی صورت بگیرد
از سوی دیگر وزیر خارجه سودان، علی الصادق گفت:« نباید در برابر جنایات دشمن سکوت کنیم و با دشمن صهیونیستی عادی‌سازی روابط داشته باشیم. آنچه در روزهای گذشته در غزه بویژه بمباران بیمارستان المعمدانی رخ داد، جنایتی است بزرگ که قانون بین‌المللی آن را مجازات می‌کند و کشورهای عربی و مسلمان نباید در برابر این جنایت مانند گذشته سکوت کنند. ما امروز باید یک موضع واحد در برابر دشمن صهیونیستی داشته باشیم.» وزیر خارجه سودان افزود:«آنچه در غزه اتفاق می‌افتد به ما می‌آموزد که پیروزی بر دشمن ممکن است و باید اختلاف را کنار بگذاریم و متحد شویم و با هم تلاش کنیم تا حقوق ملت فلسطین را بازپس بگیریم.»
 
وزیر خارجه لبنان: باید با تمام قوا در کنار مردم فلسطین باشیم
 وزیر خارجه لبنان، عبدالله بوحبیب درباره وحدت مسلمانان برای حل مسأله فلسطین گفت:«باید با تمام قوا در کنار مردم فلسطین باشیم بخصوص مردم ساکن نوار غزه تا بتوانیم حقوق ملت فلسطین را از صهیونیست‌ها بازپس بگیریم و امیدواریم پس از این همه فداکاری و شهدایی که در غزه شاهد آن بودیم، حقوق ملت فلسطین محقق شود.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی