صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

نشست قاهره برای صلح در غزه برگزار شد

روز گذشته، نشست قاهره با هدف بررسی چگونگی ایجاد صلح و ارائه راهکارهای مناسب برای آتش بس و حضور سران کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی آغاز به کار کرد. رهبران شرکت کننده در این نشست، که شنبه آغاز شد، بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کردند و خواستار حفاظت از غیرنظامیان شده و همچنین با رد برنامه‌ای برای خروج مردم غزه و آوارگی آنها بر ضرورت یافتن راه‌حل عادلانه برای مسأله فلسطین تأکید کردند.
در بیانیه‌های آغازین این نشست، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر ضمن مخالفت مصر با کوچاندن اجباری، آن را به معنای از بین بردن مسأله فلسطین دانست و گفت: «آغاز آتش بس فوری منجر به تشکیل کشور مستقل فلسطین خواهد شد.»
عبدالله دوم، پادشاه اردن هم با اشاره به جنایت جنگی بودن فجایع انسانی در غزه، موضوع آوارگی را خط قرمز خود دانست و تأکید کرد که سهل انگاری‌های بین‌الملل فاجعه بار خواهد بود.
فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان نیز با محکومیت هدف قرار دادن غیرنظامیان از جامعه جهانی خواست تا رژیم صهیونیستی را برای توقف حمله خود به غزه تحت فشار بگذارد.
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم ضمن در خواست اقدام مسئولانه از سوی شورای امنیت، راه‌حل دو دولتی با بیت المقدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین را مایه صلح در کل منطقه دانست.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد هم راه‌حل دو دولتی را راه‌حل پایان دادن به مناقشات معرفی کرد.
شارل میشل، رئیس شورای اروپا نیز در سخنانی خواستار رعایت حقوق بشر، بویژه برای کودکان و پایبندی به قوانین انسانی در نوار غزه شد و بر راه‌حل دودولتی تأکید کرد.
یک منبع در دولت عراق هم گفت که محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق گفته که در صورت حضور شخصیت‌های اسرائیلی از نشست قاهره خارج خواهد شد. چرا که اطلاعاتی از احتمال حضور یک شخصیت رژیم صهیونیستی خبر می‌دهد.
جستجو
آرشیو تاریخی