صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۰

طرح موذیانه دولت موقت برای کنترل مقاومت

فائزه سادات یوسفی
خبرنگار

روز گذشته هم‌زمان با تداوم حملات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه، برخی منابع از کلید خوردن مذاکرات تل‌آویو و امریکا حول طرحی موسوم به دولت موقت با نقش حمایتی کشورهای عربی منطقه در نوار غزه خبر دادند. طرحی که علی‌الظاهر در گام اول با تفویض اختیار به بازیگران منطقه‌ای به جای مردم غزه، موجب تسهیل تسلط و اشغال سیاسی توسط رژیم صهیونیستی شده و در گام آخر به تصاحب خاک غزه توسط آن منتهی خواهد شد.
بلومبرگ به نقل از منابع خود نوشت، واشنگتن و تل‌آویو، امکان تشکیل دولت موقت در نوار غزه را با حمایت سازمان ملل و مشارکت کشورهای عربی بررسی می‌کنند. این خبرگزاری در ادامه نوشت که البته دو طرف ادامه این گفت‌و‌گوها را بسته به تحولات آینده می‌دانند و نسبت به آن تردید دارند.
در حالی صحبت از اعراب برای طرح دولت موقت سخن به میان می‌آید که می‌توان این مسیر را تسهیل‌گر روند طرح دو دولتی سابق دانست. اما معلوم نیست، شرایط کنونی آیا ظرفیت اجرایی کردن این طرح را دارد یا خیر. این موضوعی بود که در نشست روز گذشته قاهره با محوریت کمک به غزه و ارائه راهکار آتش‌بس بررسی شد. در بیانیه‌های آغازین نشست قاهره با حضور رهبران عرب، آنها بر تعهد خود به تشکیل دو کشور تأکید کردند که این راه‌حل در مناقشه اسرائیل و فلسطین از منظر آنها مناسب می‌آید.
البته برخی این دست اظهارنظرها را ناشی از شرایط داخلی کشورها می‌دادند. در همین رابطه، مارک اوون جونز، استادیار مطالعات خاورمیانه در دانشگاه حمدبن خلیفه دوحه به الجزیره گفت: «بسیاری از اینها مربوط به مشروعیت داخلی این رهبران است، بویژه السیسی که نگران ناآرام شدن مردم خود در صورتی است که نبینند که او کاری در مورد موضوع فلسطین انجام می‌دهد.»
برخی نیز این اقدام را در راستای به تعویق انداختن  یا حتی متوقف کردن حمله زمینی رژیم صهیونیستی می‌دانند تا زمان بیشتری برای ایجاد فضا برای مذاکرات محرمانه و با میانجی‌گری قطر برای دستیابی به آزادی اسیرها فراهم شود. از سوی دیگر ایالات‌متحده نگران است که حمله زمینی رژیم بدون برنامه‌ریزی مشخص، موجب تشدید شرایط و وخیم‌تر شدن اوضاع صهیونیست‌ها شده و منجر به کور شدن نقطه بازگشت شود. باوجود این در آخرین خبرهای روز گذشته ارتش رژیم صهیونیستی گفت که سربازان براساس برنامه‌های عملیاتی تأییدشده در حال آموزش هستند.
در این بین تشکیلات خودگردان برای زمامداری غزه هیچ نقشی نخواهد داشت. روزنامه تایمز اسرائیل پیش‌تر گزارش داده بود، تل‌آویو قصد ندارد نوار غزه را به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار کند.
به هر حال کارایی چنین دولتی نزد استراتژیست‌ها مبهم و غیرقابل تصور است. لولیان آشر، از تحلیلگران بزرگ امور خاورمیانه در سازمان اطلاعات مرکزی امریکا معتقد است که تشکیل دولت موقت در غزه امری بسیار سخت است و چالشی که حتی پیچیده‌تر خواهد بود، کسب موافقت دولت‌های عرب است.
به‌طور کلی به نظر می‌آید طرح دولت موقت، در این برهه زمانی، تلاشی برای ایستایی تحرکات محور مقاومت و وارونه کردن فشار به سمت حماس باشد تا توجیهات لازم را برای ایجاد یک منطقه خالی از نبرد فراهم کند. چرا که بن مایه فریب محور عبری-غربی در طول تاریخ 75 ساله تصاحب فلسطین، نشان از یک طرح موذیانه برای حذف تدریجی فلسطینی‌ها می‌دهد. در همین راستا بود که امریکا و رژیم صهیونیستی پس از طوفان‌الاقصی با رد هرگونه آتش‌بسی همواره به تشدید حملات تأکید داشته و حتی ایالات‌متحده آشکارا طرح آتش‌بس موقت برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه را وتو کرد. طرح دو دولتی نیز در همان راستای خدعه و فریب مردم جهان و فلسطین است تا دولت دست‌نشانده‌ای بسیار ضعیف‌تر از تشکیلات خودگردان به کرسی نشسته و از طرفی با برآورده‌سازی خواسته‌های کشورهای عرب مبنی بر نفوذ و کنترل در این منطقه، امتیازی به آنها داده باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی