صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و هشت - ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

«ایران» از شکست انگاره‌های رسانه‌ای غرب در حمایت از رژیم صهیونیستی گزارش می‌دهد

جان تازه به آرمان فلسطین

به رغم حمایت سنگین دولت‌ها و رسانه‌های غربی از رژیم صهیونیستی و توجیه جنایت‌های آن در غزه، ملت‌های جهان با نشان دادن استقلال رأی و بینش، از مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده‌اند. تظاهرات و تجمعات مردم در گوشه و کنار جهان، در همه قاره‌ها مؤید این ادعا است. از تورنتو در کانادا، تا پاریس در فرانسه، مصر، بحرین و کشورهای آسیای شرقی، همه شواهد نشان می‌دهد که بمباران تبلیغاتی رسانه‌های غربی، نتوانسته است افکارعمومی جهان را پشت رژیم صهیونیستی قرار دهد. در مقابل، شواهد گویای آن است که از قضا عملیات «طوفان الاقصی» بار دیگر فلسطین و رنج و ظلم 70 ساله آن را به مسأله‌ای جهانی تبدیل کرده است. از این رو می‌توان گفت عملیاتی که 15 مهرماه در سرزمین‌های اشغالی انجام شد، جهان را تکان داد و افکارعمومی را به حرکت واداشت، اما این حرکت نه در راستای آنچه غرب به پشتیبانی از رژیم صهیونیستی می‌خواست، بلکه در راستای حرکتی بود که 70 سال پیش در فلسطین اشغالی آغاز شد.
 
ایران، طلایه‌دار حمایت از آرمان فلسطین
ایران نخستین کشوری بود که مردم، بدون تأخیر یا تعلل، حمایت‌های صریح و همه‌جانبه خود را از عملیات طوفان الاقصی، مجاهدان حماس و آرمان فلسطین اعلام کردند. این حمایت‌ها به طرق مختلفی انجام شد. ابتدا موضوع، حمایت از نفس عملیات طوفان الاقصی و شکستن هیمنه امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی از سوی مجاهدان اسلامی بود. در مرحله بعد که حملات، قساوت و جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه شدت گرفت، حمایت‌های ایرانیان صورت دیگری به خود گرفت. به این معنی که این بار هم در محکومیت جنایات صهیونیست‌ها و هم در حمایت‌های سیاسی و فرهنگی از مردمی بود که به صورت شبانه‌روزی زیر شدیدترین حملات قرار داشتند. تجمع شامگاه 15 مهرماه در میدان فلسطین، تجمع 28 مهرماه در همین میدان که به معنای اعلام آمادگی برای مقابله با دشمنان بود و نیز تجمع 26 مهرماه در میدان انقلاب که با حضور و سخنرانی رئیس‌جمهور بود، ازجمله حضور میدانی مردم در حمایت از آرمان فلسطین بود. اینها، غیر از راهپیمایی سراسری جمعه گذشته در شهرهای مختلف کشور و نیز تجمعات موردی در دیگر شهرها نظیر مشهد یا همدان است.
خیزش آزادی‌خواهان در سراسر جهان
واقعیت این است که واکنش ملت‌های جهان نسبت به مسأله فلسطین، در ابتدا با شدت و قطعیت ایرانیان نبود. یک دلیل این مسأله این است که پس از حمله غافلگیرکننده و برق‌آسای طوفان الاقصی، تقریباً همه جهان در شوک فرو رفته بود. حتی رژیم صهیونیستی و حامیان آن نیز تا چند روز نتوانستند از حالت انفعال خارج شوند. در ادامه، ممنوعیت برگزاری تجمع در برخی کشورهای اروپایی همچون آلمان، انگلیس و فرانسه در حمایت از فلسطین، چه بسا جو روانی را علیه مقاومت فلسطین ایجاد کرده بود. باوجود این، پس از گذشت مدتی، بویژه پس از آنکه میزان قساوت‌ها و جنایت‌های رژیم صهیونیستی نسبت به مردم غزه از حد یک جنگ نظامی متعارف فراتر رفت، تجمعات مردمی در حمایت از فلسطین نیز افزایش یافت. در آلمان و فرانسه، آزادی‌خواهان علی رغم مخالفت دولت های متبوع خود، به خیابان آمدند. در برخی شهرهای کانادا از جمله تورنتو نیز تجمعاتی در حمایت از فلسطین برگزار شد؛ نیویورک، استانبول ترکیه، بارسلون اسپانیا و لندن نیز از آن جمله است. در لندن پیش از این یک تجمع مردمی در حمایت از فلسطین برگزار شد که روز گذشته نیز، در کمتر از 10 روز پس از تجمع نخست، تجمع گسترده دیگری در خیابان‌های این شهر برگزار شد.
 
حرکت دولت‌ها، پس از حرکت ملت‌های منطقه
در میان ملت‌های منطقه، این یمنی‌ها بودند که از روز نخست، با تظاهرات گسترده در خیابان‌های یمن، حمایت خود را از مردم مظلوم غزه و آرمان فلسطین اعلام کردند. در دیگر کشورهای منطقه، این حرکت با سرعتی کمتر دیده شد. ازجمله در تونس و مراکش، هرچند تظاهرات گسترده مردمی برگزار شد، اما این تظاهرات پس از شدت گرفتن حملات صهیونیست‌ها صورت گرفت. مصری‌ها هم تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند. نکته مهم در این میان، این واقعیت است که این تظاهرات و حرکت‌های مردمی بود که دولت‌های عربی منطقه را نیز به حرکت واداشت. به عنوان مثال، در اردن مواضع دولت این کشور علیه رژیم صهیونیستی پس از آن شیب تندتری به خود گرفت که حرکت‌های مردمی نیز در این کشور گسترش یافت. مصر نیز از دیگر کشورهایی است که حرکت مردم، زمینه تحرک سیاسی و خروج دولت از انفعال را به دنبال داشت. در عربستان سعودی، اظهارنظرهای رسمی دولت در حمایت از مردم فلسطین، پس از خیزش افکارعمومی در منطقه رو به افزایش نهاد. این تغییر تا جایی پیش رفت که حساب‌های کاربری حرمین شریفین در اینستاگرام، برای نخستین‌بار به صورت مستقیم از مردم فلسطین حمایت کردند، اتفاقی که پیش از این سابقه ملموسی نداشت.
 
«نه» بزرگ جهان به انگاره‌سازی غربی
واقعیت‌های اشاره‌شده که نشان‌دهنده شکل‌گیری یک خیزش جهانی در حمایت از فلسطین و مردم غزه است، در شرایطی شکل گرفت که رسانه‌های جبهه غرب به طور تمام‌قد در حمایت از رژیم صهیونیستی وارد عمل شده بودند. از نخستین دقایق پس از عملیات طوفان الاقصی، این رسانه‌ها، در راستای سیاست دولت‌های متبوع خود، حمایت بی‌قید و شرط از رژیم صهیونیستی و تروریست و جنایتکار نشان دادن مجاهدان فلسطینی را در دستورکار خود قرار دادند. ساخت و انتشار خبر جعلی سربریدن‌ها، خبر جعلی آتش زدن کودکان، نسبت دادن خشونت‌ورزی بی‌حد و مرز به مبارزان حماس و ساختن داستان‌های حماسی و احساسی از شهرک‌نشین‌های صهیونیستی که در این عملیات آسیب دیدند، بخشی از پروپاگاندای غرب بود. این پروپاگاندا به گونه‌ای بود که تلاش می‌کرد مسأله 70 ساله‌ای به نام فلسطین و قتل و کشتار روزانه فلسطینیان به دست صهیونیست‌ها را در حاشیه قرار دهد و همه مسأله فلسطین را در همین عملیات طوفان الاقصی خلاصه کند. دولت صهیونیست نیز ابتدا تلاش کرد با مشابه‌سازی این حمله غافلگیرکننده با واقعه 11 سپتامبر و بعدها، مشابه‌سازی حماس با گروه تروریستی داعش، حمایت افکارعمومی و رسانه‌ای جهان را برای حملات بعدی خود جلب کند. به عبارت دیگر، همه این فضاسازی های رسانه‌ای برای آن بود تا در مرحله بعد، نسل‌کشی فلسطینیان در غزه توجیه شود. اما تظاهرات مردمی در شهرهای مختلف جهان، بویژه در غرب نشان داد که این تزویر رسانه‌ای نتوانست به مقصود خود برسد. حضور خیابانی مردم در حمایت از آرمان فلسطین در اقصی نقاط جهان نشان داد که افکارعمومی جهان، نه‌تنها مستقل از رسانه‌های خاص غربی است، بلکه می‌تواند همدستی و همراهی این رسانه‌ها با سیاست‌های امپریالیستی دولت‌های غربی را نیز تشخیص داده و علیه این رویکرد دست به کنش بزند.
 
اخراج ترودو از مسجد
در همین راستا، روز گذشته روزنامه «تورنتو سان» گزارش داد که جاستین ترودو، نخست‌وزیر این کشور هنگام بازدید از مسجدی در تورنتو، به دلیل موضعگیری‌اش در مورد جنگ جاری در سرزمین‌های اشغالی توسط جمعیت حاضر هو شد. فیلمی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان می‌دهد که جمعیت مقابل این مسجد ضمن هو کردن نخست‌وزیر کانادا از مجری می‌خواهند که اجازه ندهد ترودو پشت تریبون صحبت کند. این اتفاق و اتفاقات مشابه در سراسر جهان، نشان می‌دهد که برخلاف آرزوی غرب و رژیم صهیونیستی، مبنی بر فراموش شدن آرمان فلسطین، این ایده و آرمان هنوز زنده است، آن هم نه‌فقط در فلسطین یا غرب آسیا، بلکه در سراسر جهان. این درحالی است که تا پیش از جنگ اخیر، برخی از دولت‌های منطقه، از ایده کشور مستقل فلسطین عدول کرده و بر رؤیای تعبیرناشدنی به نام دو دولتی تکیه می‌کردند اما اکنون به نظر می‌رسد با عملیات اخیر مجاهدان فلسطینی، این ایده نیز به تاریخ پیوسته و ایده تاریخی تشکیل کشور مستقل فلسطین بار دیگر احیا شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی