صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شش - ۲۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شش - ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

ذره بین

 واکنش رسانه‌های ضدایرانی
به جنایت المعمدانی
 با اینکه حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه توسط اغلب رسانه‌ها، نهادها و دولت‌ها، حتی محافل نزدیک به اسرائیل محکوم شد؛ اما جریان‌ها و رسانه‌های فارسی زبان معاند همچنان اصرار بر بایکوت و تحریف این جنایت ضدبشری دارند. از ابتدای عملیات طوفان‌الاقصی تاکنون، خط سیر تولیدات رسانه‌ای جریان ضدانقلاب یک روند سینوسی را طی کرده است. در ساعات اولیه انتشار خبر ضربه تاریخی مقاومت به پیکره دولت صهیونیستی، رسانه‌های ضدایرانی مانند کارفرماهایشان عمدتاً در شوک فرو رفتند و تا رسیدن دستورالعمل و تقسیم کار، واکنش خاصی غیر از سکوت ناشی از ضربه نداشتند و پس از آن روند استفاده از اطلاعات گمراه‌کننده و اخبار دروغ را در پیش گرفتند. رسانه‌های معاند پس از حمله سه شنبه شب اسرائیل به بیمارستان المعمدانی سعی کردند همان تصویر مطلوب تل‌آویو یعنی افکندن مسئولیت برعهده مقاومت را بازنمایی کنند. در گزارش پیش رو به وسیله جریان‌شناسی رسانه‌های فارسی زبان ضدانقلاب، سعی شده الگوریتم عملیات روانی رسانه‌های ضدایرانی کشف و مشخص شود.
 
رسانه‌های وابسته به اسرائیل
ایران اینترنشنال وابسته به موساد، «رادیو پیام اسرائیل» تحت مدیریت منشه امیری و نزدیک به سلطنت‌طلبی و شبکه مجازی «اسرائیل به فارسی» وابسته به وزارت خارجه اشغالگران در کنار حساب‌های شخصیت‌های صهیونیست مانند حنانیا نفتالی که بعضاً به زبان فارسی توئیت می‌زنند، اصلی‌ترین قطب‌های ادراک‌ساز نزدیک به رژیم صهیونیستی بودند که با رویکردهایی مانند مظلوم‌نمایی و مقصر جلوه دادن گروه‌های فلسطینی مانند جهاد اسلامی در حمله به بیمارستان المعمدانی، پروژه تصویرسازی علیه مقاومت را کلید زدند. ایران اینترنشنال که بخش زیادی از نیروی انسانی و امکاناتش را به فلسطین اشغالی منتقل کرده، تبدیل به تریبون ارتش صهیونیستی شده است و از سه شنبه شب در گزارش‌های متعددی سعی کرد با تکنیک‌هایی مانند تقلیل بار روانی جنایت و دستکاری آمار قربانیان و استفاده از کلیدواژه‌هایی مانند «انفجار»، این رویداد را تحریف کند.

رسانه‌های وابسته به دولت‌های غربی
این جنایت آنقدر عمیق و تراژیک بود که رسانه‌هایی مانند بی‌بی‌سی فارسی، صدای امریکا، رادیو فردا، یورونیوز و دویچه وله فارسی که به دولت‌ها و سازمان‌های غربی حامی اسرائیل وابسته‌اند هم نتوانستند آن را بایکوت کنند، اما این رسانه‌ها تلاش کردند با بکاربردن واژه «انفجار» برای حمله موشکی به بیمارستان، نقش اسرائیل در این جنایت را سانسور کنند.
 
منافقین
تکرار مواضع محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان، لوث کردن جنایت با استفاده از تعابیر خنثی و مانند «نفرین به جنگ»، محکوم کردن جبهه مقاومت و حمله به جمهوری اسلامی با ادبیات صیونیست‌ها رویکرد اصلی شبکه رسانه‌های متعلق به سازمان منافقین بود. نکته جالب در تولیدات رسانه‌ای منافقین، تکرار شیوه عوامل ایران اینترنشنال در این همانی میان این جنایت با حادثه سینما رکس آبادان بود.
 
تجزیه‌طلبان
تجزیه طلبان بلوچستان تا کنون در برابر این رویداد دردناک سکوت کرده‌اند؛ از سکوت عبدالغفار نقشبندی مولوی متواری و چهره مورد حمایت سازمان منافقین تا بی‌تفاوتی چهره‌های محلی که نابودی رژیم صهیونیستی با ابزار مقاومت را غیرممکن توصیف کرده بودند. در میان گروهک‌های مسلح کرد اما مانند بقیه جریان‌های معاند حمله به ایران و حماس توأم با بایکوت جنایت در دستور کار قرار گرفت. با اینکه چهره‌های کرد زبان در ایران، عراق و ترکیه این جنایت را محکوم کردند، ولی رسانه‌های وابسته به گروهک‌های تجزیه‌طلب کردی که اتفاقاً تعامل تنگاتنگی با سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی دارند، همان خطوط و تصاویر مطلوب دولت اسرائیل یعنی محکومیت مقاومت و ایران را بازنمایی کردند.
 
ارتجاع‌گرایان داخلی
یک جریان ارتجاعی داخلی هم، همسو با رسانه‌های ضدایرانی نسبت به رخدادهای فلسطین واکنش نشان دادند. شهاب‌الدین حائری مدعی پیروزی اخلاقی اسرائیل و غرب بر ایران شد. او در یادداشتی نوشت «فرمانده اسرائیلی به ما درس مسئولیت‌پذیری می‌دهد، همین که شجاعانه می‌گوید شکست خوردیم یعنی حرکت به سمت اصلاح، یعنی بهبود اوضاع». در یادداشت دیگری در واکنش به حمله صهیونیست‌ها به بیمارستان المعمدانی نیز بدون اشاره به این جنایت و با محکومیت مقاومت مدعی شد حضور بایدن در تل‌آویو، مانع تصرف زمینی غزه توسط اسرائیل شده و واکنش انتقامی مقاومت نقشه نتانیاهو است! مهدی نصیری روحانی تجدیدنظرطلب نیز مطابق تصویرسازی منافقین با لوث کردن مقاومت در برابر اشغالگری و ترور از طریق بازنشر متن‌های احساسی و ضدجنگ همین خط را ادامه داد.

جستجو
آرشیو تاریخی