صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و شش - ۲۷ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و شش - ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

وزیر کار از شکستن رکورد 19 ماهه ایجاد اشتغال در کشور خبرداد

ایجاد 655 هزار فرصت شغلی در 7 ماه نخست امسال

در حاشیه نشست هیأت دولت سید صولت مرتضوی از رکورد تازه اشتغال در کشور خبر داد

روز گذشته در پایان جلسه هیأت وزیران، اعضای دولت به میان خبرنگاران آمدند و تازه‌ترین دستاوردها و تحولات حوزه‌های مأموریتی را برای خبرنگاران تشریح کردند. گزارش این رویداد هفتگی را می‌خوانید.
 
مرتضوی: رکورد تازه اشتغال در کشور
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، خبر ساخت مسکن ۲۵ متری را دروغ خواند و درباره اشتغال ایجاد شده گفت: در 7 ماهه امسال ۶۵۵ هزار فرصت شغلی از سوی دستگاه‌های اجرایی با درج نام و نام خانوادگی و کد ملی و محل زندگی ثبت شده است که رکورد جدیدی در تاریخ اشتغال کشور محسوب می‌شود. سیدصولت مرتضوی با بیان اینکه براین اساس رکورد ۱۹ سال گذشته در حوزه اشتغال، در دولت سیزدهم شکسته است، اظهارکرد: نرخ بیکاری یک درصد کاهشی بوده است. وی با بیان اینکه اشتغال خالص یعنی اشتغال منهای بازنشستگان و کسانی که بیمه بیکاری می‌گیرند؛ خاطر نشان کرد: اگر بیمه بیکاری در سال را ۱۸۰ هزار نفر محاسبه کنیم و بازنشستگان را حدود ۳۰۰ هزار نفر تخمین بزنیم نزدیک به یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر به روایت مرکز آمار ایران اشتغال ایجاد شده است که ۹۰۷ هزار نفر آن اشتغال خالص است. مرتضوی با بیان اینکه افزایش نرخ مشارکت اقتصادی از ۴۱ درصد به ۴۱.۶ درصد و نرخ بیکاری از ۸.۹ درصد به ۷.۹ درصد کاهش یافته است، عنوان کرد: همچنین نرخ بیکاری جوانان از ۲۳ درصد به ۲۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از ۱۳.۲ درصد به ۱۲ درصد کاسته شده است. وزیر کار با بیان اینکه اشتغال ناقص از ۹.۲ درصد به ۷.۹ درصد کاهش داشته تصریح کرد: سهم اشتغال فارغ‌التحصیلان از کل اشتغال کشور از ۲۶.۵ درصد به ۲۶.۸ درصد افزایش یافته است. همچنین اشتغال تمام‌وقت از ۷۲.۶ درصد ارتقا پیدا کرده و نرخ مشارکت اقتصادی زنان از ۱۳.۷ درصد به ۱۴.۶ درصد افزایش یافته است. به گفته وی نرخ بیکاری زنان از ۱۷.۲ درصد به ۱۵.۴ درصد کاهش یافته و اشتغال زنان از ۱۱.۳ درصد به ۱۲.۳ درصد افزایش یافته و در مجموع در ۲۱ استان نرخ بیکاری روند کاهشی داشته است.

 اسلامی: پیشرفت فازهای 2و3 بوشهر
رئیس سازمان انرژی اتمی هم درباره میزان پیشرفت فازهای 2 و 3 نیروگاه اتمی بوشهر گفت: در ابتدای دولت سیزدهم پروژه‌های ۲ و ۳ نیروگاه‌های اتمی بوشهر محدود بود و حدود ۲۰۰ نفر فعالیت می‌کردند اما اکنون نزدیک به ۳ هزار نفر در همه زمینه‌ها فعالیت می‌کنند. محمد اسلامی درباره رفع تحریم‌های تسلیحاتی اظهارکرد: براساس سند برجام، روز گذشته تحریم‌های تسلیحاتی لغو شده است. وی با بیان اینکه این بند برجام براساس مرور زمان اجرا شده و نیازی به اقدام ندارد، گفت: عمل نکردن تروئیکای اروپایی به این تعهدات، نشان‌دهنده قابل اعتماد نبودن آنهاست.
 
منصوری: بررسی همه نامه‌های مردمی سفرهای استانی
معاون اجرایی رئیس جمهور نیز درباره روند بررسی نامه‌های مردمی در سفرهای استانی، معیشت را یکی از دغدغه‌ها و مسائل اصلی مردم برشمرد و گفت: در پاسخ به این مسائل، ممکن است خانواده‌ای برای گره‌گشایی در موارد ضروری به مبلغ مختصری نیاز داشته باشد؛ حتی در مواقعی که ضرورت دارد، تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان گره‌گشایی می‌کنیم. محسن منصوری با بیان اینکه حوزه ارتباطات مردمی کارهای کارشناسی، بررسی و تحقیق را در مورد درخواست‌ها انجام می‌دهد، افزود: به همه این نامه‌ها رسیدگی می‌شود؛ اما این‌گونه نیست که لزوماً با همه آنها موافقت شود.
 
بهادری‌جهرمی: اتحاد علیه ماشین مسلح صهیونیست‌ها
همچنین سخنگوی دولت در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی با بیان اینکه امروز زمانی برای اتحاد علیه این ماشین مسلح در جهان است، اظهارکرد: وحشی‌ترین قبایل تاریخ هم خطوط قرمز را رعایت می‌کردند، اما رژیم صهیونیستی هیچ بویی از انسانیت نبرده است. امریکا و صهیونیست‌ها باید در دادگاه‌های جهانی محاکمه شوند. علی بهادری جهرمی همچنین در تشریح مصوبات روز گذشته هیأت دولت، گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازار لاستیک خودرو، هیأت وزیران موافقت کرد تا سود بازرگانی انواع لاستیک‌های خودروهای سواری کاهش پیدا کند تا قیمت تمام شده این لاستیک‌های وارداتی هم کاهش پیدا کند. وی از موافقت هیأت وزیران از اعطای تسهیلات به صیادان و فعالان حوزه گردشگری دریایی به منظور نوسازی و بهسازی قایق‌ها خبرداد.
 
منظور: ارائه کامل بودجه، بعد از برنامه هفتم
داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز درباره بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: طبق قانون و بر اساس اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس امسال باید بودجه را دومرحله‌ای به مجلس تقدیم کنیم که مرحله اول کلیات، تبصره و ارقام کلی جداول بودجه است که باید تا ابتدای آبان ماه به مجلس تحویل داده شود. وی با بیان اینکه کار نخست انجام شده است، ادامه داد: نظر رئیس مجلس شورای اسلامی در این زمینه گنجاندن قانون برنامه هفتم در لایحه بودجه است و به همین جهت بنا شد منتظر باشیم نسخه لایحه را بعد از تصویب برنامه هفتم در مجلس، جمع‌بندی و به مجلس ارسال کنیم. با این شرایط تا پایان آبان ماه این کار را انجام می‌دهیم.
 
 لطیفی: امروز؛ برگزاری آزمون استخدام وزارت بهداشت
رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور هم اعلام کرد: آزمون استخدام کادر درمان و نیروی وزارت بهداشت برای جذب ۲۲ هزار کادردرمانی با حضور ۱۱۱ هزار داوطلب و با اولویت جذب پرستاران دوران کرونا روز پنجشنبه ۲۷ مهرماه (امروز) برگزار می‌شود. به گفته میثم لطیفی برای آن دسته از پرستارانی که در ایام کرونا در بیمارستان خدمت داشتند امتیاز ویژه‌ای هم در نظر گرفته شده است. وی همچنین از جذب 15 هزار دبیر و 10 هزار تکمیل آموزگاری در آموزش و پرورش در روزهای آینده براساس آزمون برگزار شده خبرداد و در پاسخ به اینکه برخی از حقوق زیر ۱۰ میلیونی نیروهای جدید استخدامی خبر می‌دهند، گفت: پرداخت‌ها براساس نظام مدیریت خدمات کشور صورت می‌گیرد و تفاوتی بین این افراد با سایر کارمندان نیست.
 
احمدی: سرنخ‌ها از قاتل مهرجویی و همسرش
همچنین وزیر کشور با اشاره به حواشی ایجاد شده درباره قتل داریوش مهرجویی و ارتباط آن با قتل‌های زنجیره‌ای، این اظهارات را بی‌پایه و ناصحیح دانست و گفت: سرنخ‌هایی از قاتل مهرجویی و همسرش به دست آمده است و فراجا با جدیت این موضوع را در دست پیگیری دارد. احمد وحیدی با تأکید بر اینکه ارتباط قتل مهرجویی به قتل‌های زنجیره‌ای از اساس غلط است، اضافه کرد: اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند هر ماجرایی از این دست را به مسأله خارج از آن عرصه تبدیل و تفسیر کنند، مورد سؤال است. وی با اشاره به اینکه برخی به دنبال آشفته‌سازی و ناامن‌سازی فکر جامعه هستند و سعی دارند مسائل را در زمینه‌ای دیگر تفسیر کنند، افزود: قتل آقای مهرجویی واقعه تلخی بود و افکار عمومی را جریحه دار کرد و این بشدت محکوم و اخلال در نظم عمومی است. وزیر کشور همچنین نگرانی مردم برای ساماندهی افاغنه را مورد قبول عنوان کرد و با بیان اینکه این امر در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: افغانستانی ستیزی در کشور محکوم و کار غلطی است و در راستای به هم ریختن نظم و امنیت کشور است.
 
اوجی: توزیع بنزین یورو5 در کلانشهرها
وزیر نفت هم اظهارکرد: بنزین سوپر داریم، اما کم است. در کلانشهرها در زمان وارونگی دما تلاش می‌کنیم سوخت یورو ۵ توزیع کنیم تا آلودگی کمتر هوا را شاهد باشیم. جواد اوجی درباره اتصال کارت بانکی به کارت سوخت هم گفت که در حال مطالعه‌ هستیم و این موضوع هنوز قطعی نیست. وی ادامه داد: براساس افزایش تولید گاز، برای اولین بار سقف روزانه گاز به نیروگاه‌ها از همه سال‌ها بالاتر بوده است و آن ۳۶ میلیون مترمکعب در روز یعنی - معادل نزدیک ۲۰ میلیون لیتر- فرآورده‌های سوخت مایع آزاد بوده است. اوجی با بیان اینکه همچنین روزی ۵ میلیون متر مکعب گاز بیشتر به صنایع جزء و عمده داده‌ شده است، یادآورشد: درخصوص صنایع عمده نیز روزی ۱۶۴ میلیون مترمکعب امسال گازرسانی انجام شده است. وی اضافه کرد: بنابراین در بحث آلاینده‌ها روزی ۵ تا ۶ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به صنایع و روزی ۳۶ میلیون مترمکعب به نیروگاه‌ها انجام شده و این برنامه‌ریزی از ابتدای سال‌جاری تاکنون در وزارت نفت انجام شده و به نتیجه رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی