صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲۳

همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب‌وکارهای کوچک» در مشهد افتتاح شد

حرکتی نو در حوزه اقتصاد فرهنگ

آیین افتتاح همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» روز گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ویکی مک دونالد، رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) و سایر میهمانان در مشهد برگزار شد.

 راهکارهای جدید در حوزه اقتصاد فرهنگ کتاب
 محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این همایش گفت: در حوزه کتابخانه‌ها الحمدلله جهش‌های بزرگی داشته‌ایم. طی دو سال اخیر تلاش شد بخش مهمی از مشکلات مربوط به حوزه اداری و ساختار اجرایی نهاد کتابخانه‌ها حل و فصل شود. دبیرکل محترم نهاد و همکاران شان تلاش‌های زیادی کردند و امروز شاهد هستیم که بخش عمده‌ای از این مشکلات حل شده و نهاد کتابخانه‌ها دور جدیدی از خدمات دهی خود را آغاز می‌کند. امروز کتابخانه‌ها تنها محلی برای خواندن و امانت گرفتن کتاب نیستند؛ امروز در کتابخانه‌هایی که در شهرستان‌های مختلف افتتاح می‌کنیم ده‌ها خدمت متفاوت ارائه می‌شود. کتابخانه‌های ما امروز محلی برای رشد حوزه دانش، آموزش و پژوهش شده‌اند؛ امروز کتابخانه‌ها و کتابداران عزیز ما از نهادهای پیشرو فرهنگ و آموزش در کشور هستند. همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک»، حرکتی نو در حوزه اقتصاد فرهنگ است. ان‌شاءالله دوستان من همت کرده و نتایج کاربردی دیدگاه‌های شما اندیشمندان عزیز و مدیران اجرایی را جمع‌بندی کنند. توقع ما از برگزاری این همایش، ارائه راهکارهای جدیدی در حوزه اقتصاد فرهنگ کتاب است تا به ما در مدیریت و سیاستگذاری نهاد کتابخانه‌ها کمک کند. من بی‌صبرانه منتظر نتایج عالمانه این همایش هستم تا ان شاءالله باعث اتفاقاتی نو در حرکت رو به جلوی نهاد کتابخانه‌ها شود.
 
هدف، آموزش مادام‌العمر است
ویکی مک دونالد، رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا) هم در این مراسم که به صورت مجازی سخنرانی می‌کرد، گفت: یکی از اهداف ما آموزش مادام‌العمر است که بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند نقش برجسته‌ای در زندگی ما ایفا کند. از دیگر مسائل ما در حوزه توسعه پایدار، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال برای تمامی اقشار جامعه است که می‌تواند در چهارچوب کسب‌وکارهای کوچک تحقق یابد. علاوه بر این، نوآوری در زمینه زیرساختارها و صنعت از مسائل مهمی است که می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت اقتصادی داشته باشد. در واقع نوآوری، از اهدافی است که باید آن را دنبال کنیم. همچنین ایجاد دسترسی یکسان به فناوری‌های نوین برای همگان و در نظر گرفتن اقشار محروم بسیار حائز اهمیت است. موضوع صلح و عدالت و داشتن نهادهایی قوی برای ایجاد عدالت و دسترس پذیر کردن اطلاعات صحیح، از دیگر اهداف حائز اهمیت برای ما است. در واقع اهداف ما ارتباط بسیار نزدیکی به نقش کتابخانه‌های عمومی و نحوه حمایت آنها از کسب‌وکارهای کوچک دارد. کتابخانه‌های ما سعی دارند در چهارچوب اهداف توسعه پایدار، برنامه توسعه کسب‌وکارها را رونق بخشند و در این زمینه مطالعات دقیقی انجام شده است. ما در این زمینه مشوق‌هایی برای کتابخانه‌های عمومی در نظر گرفته‌ایم تا تجارب خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و به تحقق اهداف کمک کنند.
 
کتابداران لایه اصلی مواجهه مردم و کارآفرینان
مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در آیین افتتاحیه همایش بین‌المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک با اشاره به اینکه خدمات کتابخانه‌های عمومی باید نیازمحور باشد، گفت: در حال حاضر، شش هزار کتابدار ایرانی در ۳۷۰۰ کتابخانه عمومی، صدها هزار ساعت برنامه آموزشی و فرهنگی اجرا می‌کنند. این اعداد، تنها بخشی از شواهدِ فرصت و ظرفیت بی‌‌نظیر کتابخانه‌های عمومی جمهوری اسلامی ایران برای رشد و توسعه پایدار است. کتابخانه‌های عمومی با این ظرفیت غنی می‌کوشد، علاوه بر ارائه خدمات مرسوم کتابخانه‌ای، نقش خود را به‌عنوان پایگاه اجتماعی و مرکز آموزش غیررسمی در اقتصاد ایران با معرفی کسب‌وکارهای کوچک و حمایت از رونق و توسعه آنها ایفا کند. کسب‌وکارها چه در ابتدای راه باشند چه در میانه، از زمان ایده‌پردازی تا راه‌اندازی، به حمایت‌هایی از جنس فضای فیزیکی، سرمایه مالی، آموزش و شبکه‌های ارتباطی نیاز دارند و اینها همان نقاطی است که کتابخانه‌های عمومی می‌توانند در آنها نقش‌آفرینی کنند.
عضو شورای فرهنگ عمومی کشور ترویج گفتمان کسب‌وکار و کارآفرینی را از مأموریت‌های نهاد برشمرد و گفت: کتابداران کتابخانه‌های عمومی، محور اصلی تعامل با مردم و نخستین لایه مواجهه با کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهایی هستند که برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود، یا حتی استفاده از امکانات فیزیکی، به سراغ کتابخانه‌های عمومی می‌آیند؛ بنابراین، یکی از مأموریت‌ها و وظایف کتابخانه عمومی این بوده و هست که با «ترویج گفتمان کسب‌وکار و کارآفرینی» مردم را علاقه‌مند کرده و آگاهی‌های لازم را در اختیارشان قرار دهد.
در همایش بین‌المللی «کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک» شش پنل با ارائه سخنرانی ۱۲ صاحبنظر بین‌المللی و ۱۳ شخصیت علمی داخلی در خصوص نقش کتابخانه‌های عمومی در حمایت از کسب و کارهای کوچک روزهای ۲۵ و ۲۶ مهرماه در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی