صفحات
شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و سیصد و پنج - ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

در گفت‌و‌گوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و برزیل مطرح شد
اقدامات دیوانه‌وار صهیونیست‌ها، عامل توسعه تشدید درگیری‌ در منطقه

آیت‌الله رئیسی روز گذشته در گفت‌و‌گوی تلفنی با آقای «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد‌: اقدامات مجرمانه، دیوانه‌وار و غیرقانونی صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه نه تنها کمکی به حل مسأله نخواهد کرد بلکه موجب تشدید و توسعه دامنه درگیری‌ها به دیگر نقاط منطقه خواهد شد. رئیس جمهور افزود: توقف سریع بمباران مناطق مسکونی و کشتار زنان و کودکان مظلوم غزه و همچنین رفع فوری محاصره این منطقه مورد تأکید ماست.
دکتر رئیسی اقدامات رژیم صهیونیستی را مصداق بارز جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت توصیف و بر ضرورت نقش‌آفرینی همه کشورها برای مقابله با این اقدامات تأکید کرد. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از برزیل انتظار می‌رود ضمن نقش‌آفرینی در ایجاد آتش‌بس و توقف حملات به غزه، صدای جامعه بین‌المللی برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی در دنیا باشد و جمهوری اسلامی ایران نیز در راستای مشارکت و همکاری در این زمینه آمادگی دارد. «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل نیز بر ضرورت توقف فوری حملات به غزه، برقراری آتش‌بس و بازگشایی معابر و مسیرهای منتهی به غزه برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و امدادرسانی به مجروحان این منطقه تأکید کرد. رئیس جمهور برزیل سیاست رژیم صهیونیستی مبنی بر کوچاندن اجباری ساکنان غزه را ناممکن و غیرقابل پذیرش دانست و با بیان اینکه صهیونیست‌ها به بهانه هدف قرار دادن گروه‌های مقاومت، زنان و کودکان بی‌دفاع را مورد حمله قرار داده و مدارس و بیمارستان‌ها را تخریب می‌کنند، از تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که شامل دیدگاه‌ها و اولویت‌های مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران نیز می‌شود برای ارائه به نشست شورای امنیت خبر داد.

 

تأکید رهبر انقلاب به مجلس برای حفظ ساختار لایحه برنامه هفتم توسعه

سخنگوی دولت با اشاره به مکاتبه رئیس‌جمهور با رهبر معظم انقلاب پیرامون تغییرات گسترده مجلس در لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: پیرو نامه آیت‌الله رئیسی به رهبر انقلاب، ایشان به مجلس شورای اسلامی تأکید کردند که ساختار لایحه در اصلاحات حفظ شود و اصل ۷۵ قانون اساسی نیز رعایت شود؛ یعنی اگر بار مالی جدیدی برای کشور ایجاد می‌شود، منابع تأمین آن نیز پیش‌بینی شود. پیش از این محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه نیز به توصیه رهبر انقلاب به مجلس و دولت به مراعات اصول 74 و 75 قانون اساسی در رسیدگی به این برنامه اذعان کرده بود. با این حال در جلسات اخیر مجلس برای رسیدگی به جزئیات برنامه هفتم رئیس سازمان برنامه و بودجه بارها ناچار به بیان مخالفت به دلیل مغایرت مصوبات با این اصول و هدف‌گذاری‌های غیرقابل تحقق مجلس در مصوبات متعددی شده است.
مواردی که در نشست خبری دیروز، سخنگوی دولت نیز با بیان اینکه «دولت سعی کرد لایحه خود را مطابق با سیاست‌های کلی برنامه هفتم تدوین و تنظیم کند اما این لایحه در مجلس دستخوش تغییرات بسیار گسترده‌ای شد که امکان تحقق عملی نداشت و بار مالی بسیار زیادی برای کشور ایجاد می‌کرد» مورد اشاره قرار گرفت. علی بهادری جهرمی در این باره تصریح کرد: از مجلس انتظار می‌رود در چهارچوبی که مقام معظم رهبری مشخص فرمودند و با رعایت قانون اساسی، برنامه هفتم را نهایی کند تا امکان تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۳ با رعایت احکام برنامه هفتم، برای دولت وجود داشته باشد.

تبدیل پول‌های آزاد شده ایران به یورو
سخنگوی دولت در نشست دیروز درباره آخرین وضعیت ۶ میلیارد دلار آزاد شده ایران هم با رد برخی شایعاتی که رسانه‌های امریکایی در روزهای اخیر در این باره منتشر کردند، گفت: این توافق در زمان خود با دقت و با تضمین کافی انجام شد. بر این اساس پول‌ها با موفقیت از یون به یورو تبدیل و به حساب‌های ۶ بانک ایرانی در قطر منتقل شد. همچنین این اقدامات به تأیید بانک مرکزی ایران نیز رسید و پول‌ها اکنون زیر کلید بانک مرکزی است. بهادری جهرمی با اشاره به بازی سیاسی رسانه‌های امریکایی گفت: ابتدا اصل آزادسازی منابع را انکار می‌کردند، بعد آن را بی‌اهمیت خواندند، بعد آن را خرج شده اعلام کردند، بعد گفتند هزینه تبدیل ارز بالا بوده، بعد گفتند محدود به چند کالای خاص است. حال آنکه این منابع در اختیار کشورمان است و برای رشد تولید کشور استفاده خواهد شد.

دستور رئیس‌جمهور برای ساماندهی اتباع
سخنگوی دولت همچنین درباره ساماندهی مهاجران غیرقانونی افغانستانی با بیان اینکه کسانی که به صورت غیرقانونی وارد شده‌اند از سوی نیروی انتظامی شناسایی و مسترد می‌شوند و دولت برای ساماندهی آن دسته از افرادی که به صورت قانونی وارد شده‌اند، لایحه‌ای تحت عنوان سازمان ملی مهاجرت تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است، گفت: رئیس‌جمهور در دستوری تأکید کردند که وزیر کشور هرچه سریع‌تر در خصوص ساماندهی اتباع خارجی اقدام کند. سخنگوی دولت در بخش دیگری از این نشست با اشاره به فاجعه انسانی در غزه، گفت: ایران رایزنی‌های خود در این باره را از همان ابتدا آغاز کرده است که بتواند کمک‌های انسان‌دوستانه را در اختیار مردم قرار بدهد. البته بسیاری از کشورهای دیگر نیز پیگیر این مسأله هستند تا بتوانند این کمک‌ها را در اختیار مردم غزه قرار دهند.

جستجو
آرشیو تاریخی